/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Idéer til lege/undervisning
Fra : Hannabanana
Vist : 2778 gange
35 point
Dato : 10-01-11 19:04

Hej!
Jeg har ikke så mange point at gøre godt med, jeg håber i vil hjælpe mig alligevel.

Jeg står for at skulle undervise en lille gruppe børn (2-4 stykker), men er helt tom for idéer. Børnene går i 2. klasse, og jeg har normalt med større elever at gøre.

Jeg har ledt internettet igennem efter lege, med en eller anden form for faglighed (helst danskfaglighed), men har ikke kunnet finde noget.

Aktiviteterne må gerne være noget, hvor børnene skal koncentrere sig, bruge hukommelsen, stave små ord, el lign. En blanding af tingene ville heller ikke gøre noget.

Er der nogen af jer der har nogle idéer?

Pft.

HB

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 10-01-11 19:08

http://fdf.dk/
måske noget her

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-01-11 19:21

prøv at kigge dig lidt omkring her:
http://www.duda.dk/Grundfag/Dansk/dansk.html

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-01-11 19:26
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 10-01-11 19:32
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-01-11 21:27

Du kan lade dem lave deres eget "Memory" spil og så spille det med dem bagefter.
Du skærer en masse kvadratiske brikker ud. På halvdelen af brikkerne skriver I nogle ord. F.eks. "Bil", "Hus", "Kat" eller lidt sværere: "Fuglebur", "Vandkande", "Hundehvalp". På den anden halvdel af brikkerne lader du børnene tegne de tilhørende tegninger. Nu spiller I så Memory, hvor I skal parre tegninger og ord sammen.

En anden leg kan gå på at man skal stå op og sige alfabetet - ét bogstav ad gangen. Hver gang, der kommer en vokal skal man sige "BUM" i stedet. Hvis man kommer til at sige vokalen eller et forkert bogstav, sætter man sig ned. Den der står op til sidst har vundet.

En tredje leg er "galge-legen". Børnene skal gætte et ord, du tænker på. Du skriver på tavlen et antal streger i stedet for de bogstaver, der skal stå. På skift gætter de et bogstav. Når de gætter rigtigt skriver du bogstavet på stregen, hvor det hører til. Når de gætter forkert, tegner du en ny del af en galge. Hvis galgen er tegnet færdig, før ordet er gættet, har de tabt, og du har vundet. Ellers er det den elev, der først gætter ordet, der vinder.

uhh, jeg kunne blive ved... Er det noget i den stil, du ønsker?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-11 23:46

Så i fjernsynet en lærer der sendte eleverne udenfor for at finde navneord... en sten, en gren osv

De vil altid huske hvad et navneord er efterfølgende

Måske du også kan bruge denne side

http://www.123abc.dk/HovedMappen/Dansk.html

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-01-11 12:27

Jeg har lavet et spil (godt nok til engelskundervisning) "Word snake"
På farvet karton skrives et antal ord og klippes ud som brikker

Navneord på en farve
Tillægsord på en anden farve
Udsagnsord på en tredje farve
og eventuelt andre ordklasser

Eleverne deles ind i grupper og hver gruppe sender en elev op for at trække en brik i hver farve.

Grupperne skal på x minutter danne så mange sætninger som muligt hvor ordene indgår og får point efter et eller andet system du selv finder på.

I dette tilfælde er der jo ikke elever nok til at danne grupper, men de kan så skiftes til at lave sætninger for hinanden