/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Staniol/sølvpapir
Fra : Nik_
Vist : 7002 gange
50 point
Dato : 09-01-11 13:12

Jeg er opdraget med at man ikke må pakke mad direkte ind i staniol, men at der skal et mellemlægningspapir ell. lign. imellem for ellers kan staniolen afgive noget 'farligt' til maden?

Er der egentlig belæg for dette?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 35 point
Dato : 09-01-11 13:15

JA....

Visse stoffer i visse madvarer danner forbindelse med staniolen....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-11 13:30

Som hovedregel kan du roligt pakke direkte ind i staniol,
en af få undtagelser er løg, der kan angribe staniol.

Men til eksempelvis madpakker ser det jo pænere ud med lidt smørrebrødspapir imellem,
men det er en overflødig overlevning fra før man havde staniol...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-01-11 13:37

Jeg bruger det sjældent da det er energitungt at fremstille.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-01-11 13:40

- nå Svend, så har vi en leverpostej (fra Bornholm) der angriber vores staniol??? Ska' vi skyde postejen?

refi har ret...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-01-11 13:46

Citat
Ska' vi skyde postejen

Hvis det er julepostejen der har stået udenfor køleskabet bør man jo nok skyde den før den slår nogen ihjel

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-01-11 13:47

Citat
Visse stoffer i visse madvarer danner forbindelse med staniolen....

Hvad for madvarer bortset for Stouenbergs leverpostej (fra Bornholm)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-11 13:48

Ægte styaniol har man snart ikke set på markedet i 70 år. Sølvpapir heller ikk.

Jeg går ud fra du mener aluminiumsfolie. Det er ganske ufarligt, selv om man skulle indtage en anelse aluforbindelser eller rent metal .

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-01-11 13:54

Det man køber idag er vel aluminiumsfolie, og der indpakkes og sælges tonsvis af alle mulige varer i disse foliebakker/grilbakker f. eks. Lørdagskyllingen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-01-11 14:29

Jeg ved ikke om det stadig gælder (har ikke lige tid til at læse det igennem), men tidligere har aluminium været under mistanke til at være årsag til alsheimer.
Derfor lader man heller ikke madvarer står i en aluminiums-gryde for at varme det næste dag.

googl evt. på "aluminium+alsheimer"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-11 14:31

Kød - Kylling: Bornholmerhane
Bryst bliver mørt efter ca. 2/3 af samlet tid (dækkes med staniol...

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-01-11 15:05

Jeg har set hvor skiver af hamburgerryg (varme) var dækket med staniol .
Efter nogle timer kunne man se misfarvning på kødet og anløbninger på folien.
Det har sikkert været saltet i kødet og dampen som har gjort dette . Men efter dette pakker jeg ikke ting ind i staniol hvor der er direkte kontakt med maden

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 09-01-11 16:20

Du skal bare købe den med papir på den ene side, og vende det mod maden. Aluminium er ikke sundt som alu-oxid!!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-01-11 17:43

Aluminium er naturligt forekommende overalt på jordoverfladen, så mon ikke vi får en minimal dosis alligevel ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-01-11 20:02

Det er bedst at bruge madpapir, når du pakker frokosten ind. Staniol er 30 gange værre for miljøet end madpapir:
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE488915/drop-staniol-naar-du-smoerer-madpakker/

Det er bedst at bruge madpapir, når du pakker frokosten ind – staniol er faktisk en miljømæssig gyser, afslører Nyhedsavisens CO2-ugle. Se flere Ugle-råd inde i artiklen.
http://avisen.dk/drop-staniolen-naar-du-laver-madpakker_6938.aspx

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-01-11 20:21

Her er staniol lavet af 100% genbrugs aluminium. Æsken er lavet af 100% genbrugs papir og der er ikke brugt toxiner eller klor i fremstillingen.
Nu kan du også være miljøvenlig i din husholdning.
http://www.puregreenshop.dk/miljøvenlig-staniol-p-2325.html?osCsid=43d76de1c4899907e65f2b9c422453bd

Er det så æsken der ikke er brugt toxiner eller klor i fremstillingen eller er det i aluminiumen?

Hvis det er voldsomt giftigt, tror jeg vi alle ville være bedre oplyst, dog har jeg lært, at en makreldåse er belagt med Bisfenol A på indersiden. Kommer du sølvpapir over en åbnet dåse, og gemmer den i køleskabet kan dåsen afgive aluminium, men staniolen skal vel i forbindelse med tomatsovsen før der afsmittes aluminium til makrellen?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-01-11 21:10

Citat
Hvad for madvarer bortset for Stouenbergs leverpostej (fra Bornholm)

Det er tydeligt at kogte æg bliver angrebet af staniol / sølvpapir.

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 13-01-11 22:18

Altså stadig delte meninger....

Kommentar
Fra : webm

Dato : 13-01-11 23:18

Citat
Altså stadig delte meninger....

Til enhver tid Ja...

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 29-03-11 13:08

Tak for svaret.