/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Passwordprotect af folder
Fra : goebbels
Vist : 637 gange
500 point
Dato : 07-01-11 18:36

Hvordan sætter jeg password på en folder på et externt drev, så det også kan åbnes fra en anden comp uden at installere passwordsoftwaren andre steder?
Ligesom f.eks. zip selfextract

Krav:
-Det skal være freeware
-Indholdet skal ikke krypteres

Kommentar
Fra : clou

Dato : 07-01-11 19:03

Prøv at hente dette program http://www.lockfolder.net/ - tror det er det du efterlyser

Clou

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-11 19:23

Softwaren SKAL være installeret på det styresystem hvorfra du vil betjene "lock" - hvor harddisken befinder sig er underordnet, blot du har adgang til den....

Kodeordet bliver jo GEMT i softwaren....

Så det er IKKE muligt med et freewareprogram

Alternativt kan du blot zippe/pakke folderen - så er der ingen restriktioner udover at kende kodeordet....

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 500 point
Dato : 08-01-11 01:03

@ refi: du tager fejl, men det kommer vi til om lidt

Hvad der efterspørges er ikke muligt. hvis indholdet af folderen ikke må krypteres kan det ikke låses effektivt.

Så kom vi til refi.
truecrypt opfylder betingelserne hvis det er i orden at indholdet krypteres
1. den er gratis
2. den behøver ikke installeres, den kan køre i portable mode (du lægger programmet på din usb disk)
http://www.truecrypt.org

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-11 08:12

Citat
Så kom vi til refi.
truecrypt opfylder betingelserne hvis det er i orden at indholdet krypteres

Hvad har det med min påstand at gøre

Det måtte jo IKKE krypteres og derfor kan password KUN ligge i softwaren.....

Så jeg tog IKKE fejl

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-01-11 12:32

Citat
Krav:
-Det skal være freeware
-Indholdet skal ikke krypteres

Så kan du ikke sætte et paaword

Citat
Ligesom f.eks. zip selfextract

Brug 7Zip og lav filen om til en EXE, det tager mindre end 2 minutter.

Bare klik på AD to archive/ opret selvudpakkende arkiv
og under kryptering indtaster du et password

http://www.gratisimage.dk/image-DF16_4D284E19.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-E036_4D284E19.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-FF5E_4D284E19.jpg

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-01-11 12:40

Citat
Passwordprotect af folder

Det siger næsten sig selv, at der skal laves om på hele filen, før du kan benytte et password.
Så en eller anden form for kryptering skal der jo til, for at andre ikke kan åbne din fil, uden kode.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-01-11 13:07

det var nu denne her jeg hentydede til refi
Citat
Så det er IKKE muligt med et freewareprogram

Nu er der flere der nævner muligheden med at pakke det i et arkiv, den mulighed er måske ikke så heldig.
lad os antage at det er min mappe med dokumenter der er tale om, jeg pakker den i en 7zip fil med password på. Nu står jeg så ude hos en kunde og skal bruge et regneark. Jeg er nu nødt til at pakke arkivet ud på kundens pc, ikke så fedt at den smider en masse af mine filer i %temp%
Så er metoden med truecrypt bedre, den åbner mappeindex i ram og når du så skal bruge en fil dekrypterer den filen on the fly i ram.
Naturligvis får det ikke programmerne til at opføre sig anderledes, så excel gemmer stadig data i %temp% men resten af mine filer kommer ikke i nærheden af kundens HDD lige som med et zip arkiv

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-01-11 13:13

Citat
ikke så fedt at den smider en masse af mine filer i %temp%

Det er desværre en af ulemperne.
Som sikkert ikke kan rettes meget på, via gratis programmer.
WinRar kan udpakke filerne mere eller mindre skjulte.
Og der kan også sættes parameter til selve udpakningen i 7ZIP

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-01-11 13:23

læser du overhovedet hvad jeg skriver nomore?
truecrypt er freeware : dvs. gratis
truecrypt benytter kun ram, ikke HDD

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-11 13:24

Citat
Krav:
-Det skal være freeware
-Indholdet skal ikke krypteres

Hvis adgangen er så vigtig fra en anden komputer, lægger du da bare filerne på en "stick" og putter den i lommen....

Nu har ingen andre adgang - dine filer har du adgang til fra enhver komputer - dine filer er IKKE krypteret..... (og så er det GRATIS)

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-01-11 13:46

Citat
læser du overhovedet hvad jeg skriver nomore?
truecrypt er freeware : dvs. gratis
truecrypt benytter kun ram, ikke HDD

Læser du hvad der spørges om
Citat
uden at installere passwordsoftwaren andre steder?
Ligesom f.eks. zip selfextract

Som er den løsning jeg har givet.

Der vil stadig ligge rester af alt hvad truecrypt åbner, bare du klikker på et billede
ligger det i en TEMP mappe, og skal fjernes manuelt.
Alle programmer der åbner filer, gemmer en kopi et eller andet sted på din pc,

Smutter da løsningen er givet.

Godkendelse af svar
Fra : goebbels

Dato : 08-01-11 13:52

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-01-11 14:06

ja det gør jeg nomore
Citat
uden at installere passwordsoftwaren andre steder

truecrypt skal IKKE installeres, den kører fint i portable mode