/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er det en god ide?
Fra : ErasmusMontanus
Vist : 1115 gange
50 point
Dato : 06-01-11 18:39

Hejsa

Vil det være en god ide at jagthunde skulle have et bevis før de måtte bruges på jagt?

Erasmus M og godt nytår

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 18:45

Har den ikke været her før, eller var det jægere der skulle have hundebevis (at de kan magte dyret),
eller omvendt.

Accepteret svar
Fra : TheRealDeal

Modtaget 60 point
Dato : 06-01-11 18:46

Kære Erasmus

Nej det mener jeg ikke, hundeejeren må have så meget selverkendelse at han ikke tager hunden med før den magter opgaverne.

TRD
Også et godt nytår til dig

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 06-01-11 20:02

Jeg synes det ville være en god ide.

Jeg er sikker på at de fleste jægere har styr på deres hunde. Men en jagthund der er på jagt, kan gå så meget op i opgaven, så den jager det forkerte. Jeg taler af erfaring - ikke som jæger - men som hønseejer!

Jeg bor på landet, lige midt i et godt jagt område. Mine høns gik fredeligt ude i haven og på MIN mark, og pludselig hørte jeg hønsene skræppe op. Da jeg kom ud var to jagthunde igang med at jage høns + tre jægere der rendte rundt for at få styr på hundene. Hundene fik nedlagt fire høns, og jægerne var meget undskyldene. De fortalte at det aldrig var sket før, men de havde bemærket at hundene den dag havde været meget kåde.

Så med den erfaring, tror jeg at det ville være godt, hvis jægere kunne træne med deres hunde et professionelt sted, og få et bevis for at hundene kan styres. Tænk hvis det havde været en fåreflok, hjortefarm, ol. de "hønsehunde" jeg havde besøg af, var gået amok!

Politiet kan styre deres hunde - ikke at jagthunde skal have så meget afrettelse - men et professionelt kursus, med bevis for at hunden absolut adlyder deres ejer, ville være godt.

Bare min mening. malmin

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-01-11 21:26

Ja og nej.....

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 06-01-11 23:27

Det er vel såre simpelt, for ingen drivjagt uden egnet apporterende hund !
Om hunden skal have et "bevis" kan man vel ikke forlange - snarere hundeføreren, men alle kan vel have en dårlig dag - selv den bedste (hund eller jæger)

kryds

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-01-11 02:58

Hvem skal checke dette bevis, og hvad er formålet, - malmins uheldige episode kunne sagtens have udspillet sig med eller uden bevis. Når vi er i flok, er vi - både dyr og mennesker til tider nogle pokkers skabninger
På jagterne kender alle hinanden, og der er gået "sport" i at have en veldresseret jagthund, fangede i den: sport
Nogle spiller kort, nogle samler på frimærker, nogle spiller badminton, nogle spiller golf, du og jeg vi går med hund

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 07-01-11 07:10

Jeg mener at jagthunde, uanset race, minimum burde ha' en erhvervsfaglig grunduddannelse + have været i praktik i et par år!

Ellers er det ikke forsvarligt at sende dem med ud på jagt!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-01-11 10:32

Hej Erasmus og godt nytår.

Nej, for hvem skal udstede dette bevis ? Og hvem skal føre tilsyn med, at fører og hund har gennemgået et lydighedskursus, for det er primært dér det halter ! En lydig hund kan man stort set lære alt, men at pille selvstændigheden af vore jagthunde, er efter min mening en stor fejl.
Der sker desværre fejl alle steder og historien som malmin har skitseret, er desværre noget der sker ! Ingen, jeg gentager, ingen hund er 100% sikker i de øvelser man kan gøre, men 98% af de jægere der bruger hund på jagt, gør sig megen umage med at få styr på kræet !
Til malvin er der blot at sige, at heller ikke politiets hunde er 100% sikre - hvis en politihund f.eks skal rydde op ved et værtshus-slagsmål, så bider den uanset hvad føreren forlanger - det er hundens natur.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Lindø-Værftets Cafeteria

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-01-11 17:06

Nej det er en dårlig ide.

Det er helt i orden at der forlanges prøve af sweisshundene.

HH.
Venter på madammen skal råbe; SPISETID.!!!!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-01-11 21:47

a : dogvillestar

Dato : 07-01-11 07:10

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg mener at jagthunde, uanset race, minimum burde ha' en erhvervsfaglig grunduddannelse + have været i praktik i et par år!

På SU???

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-01-11 01:18

Fandens til køter jeg har anskaffet mig. Den er helt igennem fantasisk og gør, hvad man forlanger af den. På "dæk" smider den sig fladt på maven og returnerer omgående på fløjt eller råb. Den driver sivområder af på fremragende måde og apporterer alt hvad den kan bære i flaben.
Men!!!!
Den er overmåde fidel. Jeg havde håbet på en lidt mere tilbageholdende hund, når den møder nye mennesker. Men nej! Den skal kæles for, og det er ikke alle som kan lide den slags. Når den vil kæles for, kalder jeg den retur - men det er ikke altid jeg bemærker, at den er krøbet ind under sofabordet og har anbragt hovedet i skødet på en gæst.
Skal man være glad for at have fundet en fremragende jagthund - som også er en uhyre venlig kælepotte?

Mvh.
Tonganeseren
Har en müntserländertæve. Lupus Fidelicus Maximus

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-01-11 07:00

Hej Tonganeser

Skal man være glad for at have fundet en fremragende jagthund - som også er en uhyre venlig kælepotte?

Ja mand, du skal sgu' være overordentlig glad for en, for dig, brugbar hund med et venligt temperament. Sådan en hund "hviler i sig selv" og vil blot være hengivende over for dig og din familie. Når jeres gæster ankommer i pænt tøj, må I lukke hunden i køkkenet eller hvor I nu har et rum den må opholde sig i. Ville du hellere have haft en god jagthund som du hele tiden skulle holde øje med: Snerrer den ad gæsterne, kan den finde på at bide o.lign. ? Nej vel ! Vær du glad og tilfreds med din nye hund - når den bliver lidt ældre, vil der også falde mere ro på den nøjagtigt som på dens herre !!!!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Fredensborg Slot

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-01-11 11:27

Du må være underbelastet med problemer af enhver art, min gode Tonganeser.
Det kan kun fører til et kongeligt hundeliv, med de takter han viser, og her skal du ikke begå førerfejl vel

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-01-11 13:50

He, he - BW. Det er squda store problemer, når køteren gang på gang adstedkommer sure opstød fra gæster, som har et problem med fugtige hundesnuder.

Mvh.
Tonganseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-01-11 14:11

Sure opstød fra gæster, skriver du.
Hmmmm........fra kvinder eller mænd.? Jeg tror, at de sure opstød kommer fra de hunkønsvæsner, som er iklædt nederdel - de hader, når en fugtig kold hundesnude går på opdagelse i den glatbarberede..
Omtalte handling afstedkommer nemlig, kokette hvin og fy da føøj - og, ka' så nære sig, dumme køter.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 09-01-11 14:13

Skift gæsterne, hunden har vel lov til at hilse på, sålænge han ikke springer op er det da ok.

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 26-03-11 10:16

Tak for svaret TheRealDeal.