/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Flagermus ??
Fra : SillyconValley
Vist : 938 gange
48 point
Dato : 06-01-11 17:32

Jeg har både sidste vinter og nu atter i denne vinter haft et dyr ufrivilligt boende i mit udhæng. Det piber tidligt om morgenen og igen ved 18 tiden. det piber ca 2 min af gangen. Sidste vinter stoppede piberiet, da det blev mildere i vejret. Mit eget bud er at det må være en flagermus. er dette sandsynligt, eller er jeg helt gal på den ???

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 17:55

Citat
Mit eget bud er at det må være en flagermus. er dette sandsynligt

Dem kan du ikke høre = ultralyd.
Snarere en mår/ ilder/ eller noget i den stil, (unger af samme) der ikke lige kan klare vinteren, og måske kan lide de mus, du ikke ser meget til = piberiét,
men de plejer at lave mere støj,,,, SÅ??

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 18:43

NB:
Har hørt/ læst, at de kan skræmmes.... ved at bruge en af disse diode-lygter
da den minder om et rovdyr der blinker = 2 dioder, gemt i et hjørne,
har ikke selv afprøvet ? teorien, men den lyder da skæg/ rigtig nok.
Bare den så ikke sidder samme sted hver dag (lygten-katten altså).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-11 18:56

Nogle flagermus laver også hørbart piben. Det har ikke noget med navigationen at gøre men kan være en kalden mellm kønnene . Det er for tidligt på året til at have med ungerne at gøre.

Vi havde et år en ynglekoloni under udhænget. Det var over hundrede dyr . Hyggelige dyr, som ingen skade gør, men som kan være ret effektive overfor myggeplagen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-01-11 19:31

De fleste flagermus går i dvale om vinteren, og vågner først omkring marts.
Så vi må vist til at google

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 20:09

Citat
Nogle flagermus laver også hørbart piben. Det har ikke noget med navigationen at gøre men kan være en kalden mellm kønnene

TROR, du har ret, men det var også bare en tanke.
Jeg blev engang (overfaldet) af en kæmpeflok = 5 - 10 stk´s
i en rundkørsel efter solnedgang, de var dæleme nærgående, sikkert lygterne fra samme (rundkørel), der tiltrak flyvende insekter, og tog mig for et kæmpe-bytte,
og de var ikke meget mere end centimeter fra mig = dygtige flyvere, der kan korigere
lynhurtigt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-01-11 05:13

Ja, - her har du svaret

Uge 52. Hvad laver flagermus Nytårsaften?

Sover de? Drikker champagne? Elsker med hinanden? De fleste tror at flagermusene bare sover om vinteren. Det gør de også, men ikke kun. De vågner nemlig ofte fra dvalen, skifter plads og i milde perioder kan enkelte flagermus ses flyvende ude ved dagslys. Dyneløfteriet påviser at flagermus kan parre sig både om efteråret, om vinteren og i det tidlige forår, og statistikken om drægtigheden ved hunflagermus siger at kun ca. 20% er drægtige ved indvintringen, men 80 % når flagermusene går ud af vinterdvalen om foråret. En han der vågner under vintersøvnen kommer tit i parringshumør og flyver hen og sætter sig på ryggen af en anden og begynder at bide den kærligt i nakken, så offeret piber og afslører dermed sit køn. Hvis pibelyden er et bekræftende svar på at det er en hun, kan hannen fortsætte sit bejleri. Man kunne næsten få indtrykket af at en sådan parring nærmest er en voldtægt over for den knapt vågne hun, men i virkeligheden er overvintringsstedet en ren swingerklub, hvor både hunner og hanner parrer sig med mange forskellige partnere.

Du hører dem både morgen og aften, hmm...det er lidt vildt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-01-11 12:19

Det du oplevede i rundkørselen var formentlig at små dansemyg sværmede omkring dig. De bider ikke men skal finde sammen om et opravende objekt.
Flagermusene var så efter myggene.
Flager mus i danmark angriber aldrig andet end insekter.

Kommentar
Fra : SillyconValley

Dato : 07-01-11 18:37

det er meget almindeligt at piberiet starter lige efter jeg er stået op, så jeg må åbenbart forstyrre den. Tja måske der er to, som katekismus mener. Jeg har bare kun indtryk af en, altså ud fra piberiet. Der er ikke anden støj, ingen kriblen eller krablen. Jeg har bare ingen ide om, hvor den kommer ind....... Men der må jo være en revne i udhænget, hvor den kan klemme sig ind. Den er ikke på selve loftet, det undersøgte jeg sidste vinter. brugte stort set hele december på loftet, havde ondt at staklen, som jeg ikke troede kunne komme ud ved egen hjælp, og så ville lide en frygtelig sultedød på mit loft. men nej, den holder åbenbart fest i mit udhæng.

Kommentar
Fra : Namilla

Dato : 27-01-11 18:10

Det er ikke en ilder eller mår. Det er kun unger der piber, og der er ikke unger på denne tid af året. Tæverne går først i løbetid hen af foråret.
Flagermus kan det være, men dem burde du kunne se, da de ikke lever inde i selv udhænget (altså inde i isoleringen).
Mus kan det derimod være...