/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Sandpapir kornstørrelse
Fra : Ole
Vist : 3544 gange
100 point
Dato : 06-01-11 08:25

Jeg har fået nogle rulle med gammelt sandpapir med den gamle betegnelse f. eks 0, 00, 1. 02 ect. og nu vil jeg gerne finde ud af hvad det svarer til i kornstørrelse, selvfølgelig har jeg en fornemmelse af kornenes størrelse, men der er vel en tabel, med lidt større nøjagtighed end min fornemmelse, den kan jeg bare ikke finde, så jeg vil gære glad for lidt hjælp.
Mvh
Ole

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-01-11 08:40
Kommentar
Fra : Ole

Dato : 06-01-11 08:47

Hej Stouenberg
Jeg har i min søgen også været inde på den side du nævner, men den tabel længst til højre er for smergellærred og den skala passer desværre slet ikke på gl. sandpapir, som er sand klistret på brunligt papir
Mvh
Uno

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-01-11 09:00

hvis du anskaffer et enkelt stykke sandpapir af hver af de gængse størrelser i samme grovhedsområde, skulle det være muligt at føle sig frem til hvad de svarer til.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-11 09:07

Jeg ved ikke om du kommer lidt nærmere ved at kikke på denne forklaring??

http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=345

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 06-01-11 11:26

Tak for jeres forslag, men det jeg ønske er at kunne sætte tal således at man kan sige f.eks at gl grovhed 00 svarer til korn 120. På samme måde som med romertal at V=5 og X=10 osv.
mvh
Ole

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 12:26
Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 06-01-11 14:45

Jeg troede at nummer 00 var det gammeldags brune toiletpapir
Det føltes nærmest som korn 60

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 06-01-11 15:34

HejSønder,
Det er sikkert også grunden til at man tidligere i folkemunde kaldte det toiletpapir for sandpapir
Mvh
Ole

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 17:51

Citat
Det føltes nærmest som korn 60

Og det kunne endda skære også