/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udendørs halogenlamper
Fra : rallybetty
Vist : 549 gange
20 point
Dato : 05-01-11 20:51

Hey

Hvis man nu skulle ha 5 stk 120w halogenlamper tilsluttet udenfor fordelt rundt om huset.
Og lad os sige at de alle er med sensor hver især....

Er der en måde at man kan "overstyre" altså tænde alle lamperne på én gang med én kontakt inde i huset ?
selvom de samtidigt er styret med deres sensore ??
Da det jo kunne være meget rart at kunne have konstant lys en gang imellem i disse tider =)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-11 20:53

Tænder du manuelt er alle sensorer ude af funktion.
Det siger sig selv.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-11 20:55

Du kan jo sætte en timer til så de slukker efter en tid, derefter kan sensorer tænde.

Kommentar
Fra : rallybetty

Dato : 05-01-11 20:58

Hvordan ?

En lampe med sensor skal ha konstant strøm... og aktiveres denne tænder den selv.
Men hvis jeg sætter en kontakt ind på den konstante strøm kan jeg jo kun "bryde" strømmen ?
eller hva ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 21:05

Du sætter da bare en extra censor op et sted i huset hvor man ikke uforvarende kommer til at aktivere den

Nu kan du tænde indefra....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 21:06

Ret lige c til s

Kommentar
Fra : rallybetty

Dato : 05-01-11 21:12

hehe ja men naaahhh det var ikke lige det jeg søgte

Det er fordi at vi faktisk er begyndt at have mange "banditer" ude omkringe hvor vi bor ... =(
Så jeg vi skal ha 5 sensorstyret 120w halogenlamper som er placeret rundt om huset... men vi vil også kunne aktivere den alle på en gang via en alm. kontakt inde i huset.

Det må ku lade sig gøre ? =)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-11 21:13

Citat
En lampe med sensor skal ha konstant strøm... og aktiveres denne tænder den selv.
Men hvis jeg sætter en kontakt ind på den konstante strøm kan jeg jo kun "bryde" strømmen ?
eller hva ?

Parallelt over hele baduljen monterer du kontakten der tænder manuelt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 21:15

Om det er en kontakt eller en sensor er vel ligegyldig....

En lille kasse den ligger og et løft på "låget" vil aktivere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 21:16

Men du kan selvfølgelig også montere 200 meter extra ledning til en kontakt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 21:18

Hvorfor vil du aktivere dem indefra...

Hvis "banditten" allerede render rundt har han jo gjort det for dig...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-01-11 21:19

Du skal nok lige have fat i en elektriker.

Men fidusen er grundlæggende, at de 5 PIR elementet hver især aktiverer et relæ, der så tænder den enkelte lampe.

Det enkelte relæ skal således have mulighed for en "fremmed styrestrøm" eller hvad det nu kaldes, som overstyrer PIR elementernes aktivering/deaktivering af relæerne.

Altså er der tale om separate halogenlamper, separater PIR elementer, relæer og kontakt til fremmed styrestrøm.

Muligvis kan der i handelen findes lamper med integreret PIR der samtidigt kan styres med fremmed styrestrøm.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 21:20

Og bor du i et boligområde får naboerne hurtigt den slags pillet ned....

Kommentar
Fra : rallybetty

Dato : 05-01-11 21:33

Gør jeg ikke det er et landsted med ca. 80m til nærmeste nabo.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-01-11 23:48

Jeg har en meget gammet bevægelsesdetekterktor styret lampe, fra før de kunne købes i Danmark.
Den er sådan at den tænder hvergang man tænder for spændingen til den. Så brænder den den tid timeren er sat til, og først derefter tænder dn automatisk. Fra en kontakt indefea afbryder jeg og tændr med det samme igen. Så lyser den uden bevægelsesaktivering.

Hvis du kan få nogle der gør liedan, er det jo meget nemt. Du skal netop ikke give den konstant spænding.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-01-11 05:04

gør dig selv den tjeneste og ring til den lokale elektrikker han kan gøre det så det bliver lovligt og rigtigt

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 06-01-11 17:45

Ja det kan man, men det kræver lidt snille hvis det er halogenlamper med sensor monteret på, man trækker en 5 leder rundt til de 5 lamper og montere fase=hvid - nul=blå - jord=gul/grøn som vist på lampen og som regl er sensoren monteret i samme muffer som du montere strømen i, så er det at finde ledningen op til lyskilden og monter den sorte til den klemme i alle lamper og så kan man sætte en korcespondance afbryder op så når den er i slukket tilstand ( tangent er inde i toppen ) køre systemet automatisk og når kontakten er i tændt tilstand ( tangent er inde i bunden ) er systemet tændt.....Man skal sætte fase på den røde=brun og hvid=fase i toppen og den sort i bunden, hvid og sort skal måske byttes for at få det til at passe...Der monteres konstant fase til den brune ledning og nul til den blå og jord til gul/grøn.....
Men pas nu på det er ikke noget på gør det selv eller handy mænd ........men pas nu på........

Bassebo...

Kommentar
Fra : Aabybro_Per

Dato : 25-01-11 22:31

Kunne vel også bare laves med en en-polet afbryder, der så smider en fase ud til lyskilderne...