/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tegn på graviditet.
Fra : Henriette80
Vist : 1661 gange
140 point
Dato : 12-05-03 19:58

Hej

Nu håber jeg at I kan hjælpe mig. Kan kvalme og brystspændninger være tegn på at man er gravid.Hvilke tegn kan der ellers være på at man er gravid.

Henriette

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 12-05-03 20:04

Først og fremmest udeblevet menstruation. Hvis du har regelmæssig menstruation er det selvfølgelig lettest at stole på

Kommentar
Fra : Henriette80

Dato : 12-05-03 20:08

Siden jeg stoppede med p-piler kan jeg ikke stole helt på hvordan min cyklus er så det er lidt forskelligt men før, var den 28 dage.

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 12-05-03 20:08

Så er der kvalme og brystspænding som du nævner. Desuden kan udfådet fra skeden ændre karakter, som regel til tykkere. Man kan også få mere tendens til lidt blussen og rødme i ansigtet. Det sikreste er selvfølgelig at lave en graviditetestest. Det er billigst hos din egen læge (=gratis), men du kan også købe i håndkøb - de er ret sikre dog skal du helst vente til du er gået 4-5 dage over tiden.

Kommentar
Fra : Henriette80

Dato : 12-05-03 20:14

Jeg ved at en sådan test er gratis ved lægen, ellers tak for oplysningen( Har før fået en sådan lavet ved lægen.)

Jeg vil gerne høre om der er nogen andre kvinder, som har haft en anderledes formodningom at de var gravide, end kvalme og brystspændninger, og naturligvis udebleven menses.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 12-05-03 20:39

En næsten konstant "metalsmag" i munden de første måneder.
Tissetrang og "tunghed" i underlivet også i de første måneder.
Halsbrand fra dag 14!
Humørsvingninger.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 12-05-03 21:21

ja, tissetrang. træthed. jeg havde ingen kvalme eller brystspænding før ret sent i graviditeten. oppustethed.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 12-05-03 21:42

Så kom jeg lige i tanke om:
Ømhed, som hvis der er en menstruation på vej.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 13-05-03 09:38

i starten af min graviditet mistede jeg totalt appetitten (ikke pga kvalme). men har hørt om andre, hvor appetiten stiger.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-03 18:26

Sære spisevaner, -jeg var helt vild med "Kongen af Danmarks Brystdråber"...
Hvordan går det, Henriette... Er du gravid endnu??

Kommentar
Fra : Henriette80

Dato : 15-05-03 17:02

Hejsa. Jeg skrev såmænd fordi at jeg i et stykke tid har gået og døjet meget med kvalme, jeg ved ikke endnu om jeg er gravid, da min menses har været uregelmæssig de sidste par mdr, men i følge mine beregninger skulle jeg have haft min menses igår og den er stadig ikke kommet, men jeg vil give det næste uge før jeg går til læge. hvis den bare er forsinket.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-03 17:15

Hej, Henriette. Jeg håber, at alt går, som du helst vil have det. Men ønsket om at blive gravid kan i sig selv gøre, at man bliver "falsk gravid". -Og skrækken for at være blevet gravid ved et uheld kan gøre det samme.... Nå, men om en uges tid ved du nok lidt mere. Pas på dig selv for en sikkerheds skyld så længe...
-håber du snart får det bedre...

Kommentar
Fra : Henriette80

Dato : 16-05-03 10:38

Jeg vil selvfølgelig gerne have børn, men ønsket er endnu ikke så brændende at jeg hele tiden går og ønsker " bare jeg nu var gravid", Jeg har haft flere af det som flere har skrevet at de har haft det når de har været gravid, tissetrang, kvalme, oppustethed, brystspændinger, jeg har også haft lidt humørsvingninger igår aftess da jeg så en film jeg burde grine af fik jeg tårer i øjnene( min kæreste siger også at mit humør nogle gange har skiftet meget hurtigt.)

Kommentar
Fra : Henriette80

Dato : 16-05-03 10:40

Jeg er ikke bange for at blive gravid, og heller ikke hvis det ikke er planlagt. For hvis man mener man er gammel nok til at dyrke sex, må man også tage det ansvar hvis man skulle blive gravid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-05-03 17:19

Jeg blev selv gravid første gang i din alder (hvis du er født i -80). Det er jo ikke specielt tidligt. Godtnok er det et stort ansvar at få et lille barn, men man "vokser jo med opgaven". Så det skal I nok klare, hvis det viser sig at stå sådan til.

Kommentar
Fra : Henriette80

Dato : 16-05-03 18:10

Ja jeg er fra 1980.

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 20-05-03 08:30

Hej henriette. En af de tegn som også kan opstå ved en graviditet, er at man meget nemt bliver ireaterrit over små ting, det kan f.eks. være hvis der ligger lidt rod og man bare ikke kan tage sig sammen til at fjerne det og lige meget hvad man gør vel det bare ingen steder. Jeg blev selv meget hisig da jeg ventede mig og min mand var meget bekymret for hvordan det ville går med sådannet temprament, men det gik.
Som der er blevet skrevet før så er der også nogen der begynder at spise underlige ting, gjore det ikke selv men havde i stedet for en mega hang til bananer, nogen kan godt komme i tanke og at sidde og lugte til skocraem eller spise jord men det sidste er ikke så tit det høres om. Mange får mogen kvalme de første 3 mdr. andre de næste mdr.
Du kan mulig vis mærke det på dit tøj, på et tidspunkt. alt efter hvor stor du er normalt, jeg kunne mærke det ret tidligt. Den måden jeg fandt ud af det på var ved at, jeg en dag på arbejdet havde det underligt, jeg plejede at tage bussen hjem men valgte simpelhen at gå hjem og der var langt, Jeg græd det meste af vejen hjem, det var en meget underlig følse, den måde det nok er nemmest at forklare det på er ved at forstille sig blodet i kroppen løber den forkerte vej, mine følser var anderledes. nemmer kan det vist ikke beskrives. Men håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet, og de gravitets tests man kan købe i håndkøb er lige så gode som det du får lavet ved lægen, og dem kan du bruge selvom du er gået 2 dage over, det er ikke noget problem, har selv brugt den løsning og derefter gik jeg til lægen. Pøj Pøj

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-05-03 17:00

SÅ, Henriette!
Nu er der gået 7 dage ovet tiden! Så nu må du snart kunne fortælle os, om vi skal ønske dig tillykke, eller om det bare var falsk alarm. Jeg venter i hvert fald spændt. (men det gør du jo nok osse selv)

Kommentar
Fra : Henriette80

Dato : 22-05-03 20:12

Hejsa.
Jeg har desværre fået min menses. Men jeg stadig helt vildt kvalme, plejer aldrig at have kvalme under menses. Mon der er nogen som kan svare mig på kan jeg være gravid alligevel, jeg har nemlig før hørt om folk som har haft menses og været gravid.

Henriette

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 140 point
Dato : 23-05-03 18:31

Hvis din menses er lige så kraftig som den plejer at være, så er du nok ikke gravid, -sandsynligheden er ikke så stor. Men hvis menses er sparsom eller stopper ret hurtig, så KAN du måske være gravid.....
Du skal også lige regne med, at en ret stor procentdel af alle "graviditeter" afsluttes, inden de overhovedet bliver konstateret. Det er naturens måde at sørge for at næsten alle børn bliver små perfekte mesterværker. Så hvis du føler dig gravid, så kan årsagen være en meget tidlig "abort". Men så ved du, hvordan det føles at være gravid til næste gang! Og næste gang er du endnu mere klar og opsat på at få et lille barn. Så bliver det en endnu større lykke. Indtil da, er det på tide at tage vare på dig selv og din kæreste. I skal sørge for at leve sundt, -er der noget med røg eller alkohol, eller forkerte spisevaner, så er det nu, I skal gøre noget ved det. Dels har I større chancer for at blive gravide, når I lever sundt. Og dels kan det være stressende at lave om på sine levevaner, og stress er ikke så godt for et lille foster. Så det er bedre at lave ændringerne mens man venter på at blive gravid.
Knus fra Birgitta

Godkendelse af svar
Fra : Henriette80

Dato : 24-05-03 13:11

Tusind Tak for svaret Birgitta. Nu håbere jeg at du har ret. Hvis min kvalme fortsætter, må jeg jo en tur til lægen, så han kan fortælle mig hvad der er galt med mig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-05-03 16:36

Tak for accepten af mit svar. Og god bedring med dig...
Hilsen Birgitta.