/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Er mit gasfyr underligt ?
Fra : alyng
Vist : 3505 gange
33 point
Dato : 02-01-11 18:45

Goddag

En forholdvis nybagt boligejer, med sit første gasfyr, undrer sig.
Jeg synes mit gasfyr opfører sig lidt underligt. Fyret er et Beretta Boiler 24 B.S.I, fra 2004.

1: Jeg skal fylder vand på ofte, ca. hver 3-4 dag og synes at trykket ifølge manometeret kan bevæge sig fra de anbefalede 1.5 bar til pludselig 0.5 ( som er min.) og så tilbage til 1.5 bar.

2: Den grønne driftslampe der lyser konstant når flamme og kedel fungerer normalt, står ofte og blinker, hvilket ifølge manualen betyder at kedlem er på standby og der er ingen flamme. Er det helt normalt?

3: Fremløbstemperaturen svinger meget, fra 40 grader og så pludselig op til 62 grader og så tilbage igen, er det normalt?

Jeg har serviceaftale med Naturgas Midt-Nord og der var service tjek på fyret i august 2010.

Det der undrer mig lidt er , at jeg skal være opmærksom på at fyret kører som det skal. Jeg tjekker jo nærmest dagligt om der er vand nok på og om temperaturen på fremløbet er omkring de 50 grader og om de Sk... lamper nu også lyser som de skal.

Der virker til at være styr på varmen i huset, gulvvarme overalt, dog af og til virker der relativt køligt, termometeret siger 19 grader ( normalt har vi 21.5 -22) og ved tjek af fyret (endnu engang) blinker lampen for, standby og ingen flamme. Mærkeligt synes jeg, da det jo er nu der skal være gang i fyret.

Er alt dette normalt?

På forhånd tak
Allan

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-01-11 19:19

UTÆT eller spræng rør
Citat
Jeg skal fylder vand på ofte, ca. hver 3-4 dag

Har selv været ude for det, find skaden (trykprøvet) før den bliver alt for dyr.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-11 19:33

Du skal gøre brug af din service aftale.

Da mit gasfyr, var sindsforvirret- om der var 1,5 eller under 1 - var det tryksensoren der var itu.

Det troede at der var under 1 bar, men der var næsten 2 bar i virkeligheden, for jeg havde jo fyldt på og fyldt på.

Lige efter jeg har skiftet til vinter kan jeg efter udluftning mv. muligvis fylde lidt på- men ellers skal trykket være nogenlunde konstant.

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 02-01-11 19:39

Tak for jeres svar.

Jeg kontakter dem i morgen via min serviceaftale.
Det er meget rart at have hørt fra andre mere erfarene gasfyrs ejere, om hvordan virkeligheden skal se ud med et gasfyr.

/Allan

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 33 point
Dato : 02-01-11 20:26

Citat
Jeg kontakter dem i morgen via min serviceaftale.

Det skal du gøre - der kan være flere årsager.
Som allerede nævnt kan det være et utæt rør i gulvet, det kan være en utæt membran i din trykekspansion - der kan være en ventil eller to ved din påfyldning som ikke lukker tæt - der kan være en misvisende føler ......
Når du har en serviceaftale, så lad endelig dem se på det - så laver du ikke yderligere ulykker
godt nytår
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 02-01-11 20:33

Det lover jeg bennymanden... skal nok.
Ingen ulykker fra mig.

/Alan

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-11 20:36

Du skal altid lytte til Bennymanden

godt nytår
også til dig Bennymanden

mvh Smuller

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-01-11 20:38

OK - Alan .....
Held og lykke med det - varme er jo ikke til at undvære i disse kolde tider ....
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-01-11 20:38

Tak i lige måde smuller54

Godkendelse af svar
Fra : alyng

Dato : 02-01-11 20:40

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-01-11 20:42

Selvtak alyng
Håber at morgendagen løser dit problem, det kunne være sjovt at høre hvad de finder frem til ....
fortsat god aften
Bennymanden