/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
DYR EFTERLØN ELLER VARIG VELFÆRD
Fra : WSiP
Vist : 924 gange
20 point
Dato : 02-01-11 16:51

DYR EFTERLØN ELLER VARIG VELFÆRD

http://www.berlingske.dk/

Er det sådan det er?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-01-11 16:53

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-11 17:21

Indvandrerne koster altså 70-80 milliarder om året.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-01-11 17:21

+ =

Accepteret svar
Fra : Jenspeter0504

Modtaget 20 point
Dato : 02-01-11 17:53

Verdensmesterskaberne i nytårsplat.
Luffe eller Løkke kan komme ud på et.
Lønmodtagerne har selv betalt for efterlønnen gennem A kasse kontingenterne.
Løkke skal ikke bestemme. Fingrene væk

Kommentar
Fra : WSiP

Dato : 02-01-11 17:56
Kommentar
Fra : WSiP

Dato : 02-01-11 18:03

http://jp.dk/opinion/pittelkow/article2286567.ece

Ja, jeg går nu ikke selv ind for at afskaffe efterlønnen,
og som Jens Peter siger, så har folk selv været med til at betale til den
gennem deres A kasse...

Men det er et HOT emne.

Mange unge melder sig ikke til, fordi de forventer at ordningen bliver afskaffet.
Altså, at ordningen uddør af sig selv.
Men kan det være rigtigt?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-01-11 18:25

Jenspeter0504
Medlemsdato : 30-07-2007

Ubesvarede 0
- Besvarede 0
- Annullerede 0
- Slettede 0

Kommentar
Fra : WSiP

Dato : 02-01-11 18:37
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-01-11 18:39

Det er nok ikke så sort-hvidt, som V-K-R-LA, eller det andet hold, vil fremstille det.

Samtidig er det "mærkeligt", at LLR m.fl. først nu prøver at lukke det hul, deres ufinansierede skattelettelser har hovedparten af "æren" for, og lade dem der har fået de mindste skattelettelser stå med regningen.

Jeg har ret svært ved at se, hvad et indgreb, der først virker om ca 15 år, egentlig betyder for LLRs 2020 plan, det bliver jo tidligst i 2026 det kommer til at betyde det store, 7 år efter stramningerne fra 2006 træder i kraft i 2019.

Et af de forhold, der taler for at afskaffe ordningen, er at flere og flere har arbejdsmarkedspensioner, og derfor ikke har det store behov for efterløn. Jeg har haft sådan en ordning hele mit arbejdsliv efter min uddannelse, og har aldrig betalt til efterløn af samme grund.

Men, da jeg i 62 gik i 7. klasse, hvor langt de fleste af mine kammerater begyndte på arbejde (for de flestes vedkommende hårdt fysisk arbejde, 45 t/u osv., mange af dem er nedslidte i dag), var forholdene nogle helt andre. Jeg regnede ud, da jeg var til afsked for en der netop var gået ud af 7. klasse i 62, haft 48 års arbejde, at hun havde haft en samlet arbejdstid svarende til over 53 år med dagens 37 t/u, dobbelt så lang ferie, og jeg har ikke engang korrigeret for barselsorlov.

Jeg syntes det er helt rimeligt at lade dem, der har store pensionsopsparinger, selv netale for deres "efterløn", men syntes det er usympatisk at lægge det meste af genopretningens pris på dem, der ikke har kunnet spare op til pensionen.

Og så må man jo tilbyde dem, der har betalt til ordningen, at få deres penge sat ind på en pensionsordning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-11 18:55

Citat
Lønmodtagerne har selv betalt for efterlønnen gennem A kasse kontingenterne

Nemlig, det glemmer de ihærdige modstandere behændigt når de skælder ud, desuden er starten 30 år mod førhen 40 år for start af indbetalinger hvilket giver større selvfinanciering.

Hold de unge helt udenfor, de dropper også indbetalinger til a-kasse, kortsynede som de er.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-01-11 19:22

Jeg mener det samme, som alle de andre...
som mener ???...
Taget frit fra en Dansk film

Kommentar
Fra : WSiP

Dato : 02-01-11 19:25

Dansk film: Kundskabens Træ

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-01-11 19:43

Citat
Dansk film: Kundskabens Træ

Der var den J_rn
Skide god film, BTW

Kommentar
Fra : WSiP

Dato : 02-01-11 20:08

God film - så afgjort ...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-01-11 20:11

Efter reglerne, som de blev i 2006, er efterlønsbidragene 447 kr/mdl, eller ca 5400 pr år, i 30 år, i alt ca 160.000 kr indbetalt.

Udbetalingen ligger omkring 900.000 kr over fem år!

Hvis nogen kan fortælle mig, hvor jeg kan få mere end femdoblet min pensionsindbetaling på tilsvarende vilkår, vil jeg meget gerne høre om det

Sagt på en anden måde, efterlønsbidraget dækker formentlig et sted mellem 1/3 og en 1/4 af udbetalingen, resten klarer skatten.

Hvis ordningen var fuldt finansieret af bidragene, tror jeg end ikke LA turde pille ved det, det ville jo ødelægge deres egne pensioner

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-01-11 21:02

Citat
Udbetalingen ligger omkring 900.000 kr over fem år!

Men man skal ikke glemme den modregning der foretages på grundlag af, hvilke pensionsopsparinger vedkommende har opsparet til. - Der er meget store modregninger, hvis man går på efterløn før 62 år og man har haft arbejde i perioden 60-62 år.

Selvom man er 62 år og opfylder beskæftigelseskravet, kan man ved visse pensionstyper fortsat blive modregnet.

Kommentar
Fra : Jenspeter0504

Dato : 02-01-11 21:03

Ja men efterløn er jo også en solidarisk ordning.
Jeg har betalt til efterløn i mange år og har fået et efterlønsbevis, men agter ikke at bruge det, da jeg hverken er nedslidt eller synes at det er særligt attraktivt at komme på efterløn.
Det er formentlig ikke nogen undtagelse i den sammenhæng og det er mig bekendt kun en del der faktisk får udbetalt efterløn i 5 år, men måske nærmere i 2 - 3 år.
Så måske er det alligevel ikke så godt et regnestykke i sammenligning med andre pensionsordninger.
Og endelig skal man jo også erindre sig at efterlønnen for en betydelig dels vedkommende erstatter almindelige arbejdsløsheds- eller sygedagpenge. Den der snak om at vi har brug for alle kræfter er rent demagogi, når man ser hvordan det såkaldte "grå guld" presses ud af arbejdsmarkedet, og hvordan arbejdsløsheden generelt er steget inden for de seneste to år.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-01-11 21:13

Jeg er enig med dig Jenspeter0504.

Jeg har også fået et efterlønsbevis for 2 år siden, men pt. er jeg arbejsløs (pga. nedskæringer i det offentlige). - Jeg håber fortsat at finde et job, så pt. er jeg på dagpenge.

Hvis jeg gik på efterløn ville det offentlige spare penge, da jeg mangler nogle måneder i beskæftigelseskravet. Jeg ville miste ca. 4.000,- om måneden, hvis jeg bliver tvunget på efterløn nu!

Men den siddende regering fatter ikke problemet -

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-01-11 22:09

IBM760, du har helt ret med modregningen.

Det er vel også en af grundene til at færre af de unge satser på efterløn, der er jo ikke meget gevinst i at spare op til to ordninger, når udbetalingerne fra den ene modregnes i efterlønnen.

Så hellere betale mere til den egne pension, som ikke er helt så nem for politikerne at pille ved (selv om forhøjelsen af pensionsalderen også gælder for arbejdsmarkedsordninger og private ordninger, oprettet efter 2006-stramningerne).

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-01-11 22:20

Selv, eller måske netop som borgerlig, må man stille spørgsmålet:
Hvor mange procentpoint koster efterlønnen egentlig på skatten?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-01-11 04:27

Det tal om udgifter til efterløn, der blev brugt uden modsigelse i Løkke-Helle duellen i går aftes, var 16 mia. kr årligt, det var et af de meget få punkter de ikke var uenige om.

Med et BNP på 1,656 mia. kr i 2009, svarer det ret præcist til 1% af BNP, der går til efterløn, igen svarende til et ekstra skattetryk på 1% http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2010/NR496.pdf

Til sammenligning, vores U-landsbistand er ca 0,8% af BNP, vores krig i Afghanistan ca 0,08% af BNP http://jp.dk/indland/article1972779.ece og vores sundhedsudgifter op mod 10% af BNP
http://politiken.dk/debat/analyse/ECE942731/der-er-gaaet-politik-i-sundhedsudgifter/

Kommentar
Fra : WSiP

Dato : 03-01-11 07:15

Citat
Indvandrerne koster altså 70-80 milliarder om året

1:
Skal man ikke først til at regne på disse tal, LuffeA
Hvad vil man bruge det til?

2:
I følge debatten i går med Helle & Lars, så er der helt styr på, at danskerne vil arbejde en time mere.
Altså en aftale A+F har indgået med LO, 3F og? De 3 største fagforbund.
Kan man regne med det?

3:
DF er jo meget imod at afskaffe efterlønnen.
Men, hvis de får mange indrømmelser og flere stramninger på deres mærkesag no. 1, "nydanskerne", går DF så med på ideen alligevel. For at beholde magten sammen med V og C?
Eller er efterlønnen en "must" for DF, som ikke må pilles ved, tror I?

Kommentar
Fra : WSiP

Dato : 03-01-11 07:23

At være et problem
http://www.information.dk/255250

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 03-01-11 08:22

det er en dårlig ide at afskaffe efterlønnen. fordi man fratager de nedslidte folks ret til at trække sig fra arbejdsmarkedet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-11 08:27

Citat
I følge debatten i går med Helle & Lars, så er der helt styr på, at danskerne vil arbejde en time mere

Prøv at give mig een eneste god grund til at folk i arbejde på den måde skal tage arbejde fra de mange ledige.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 03-01-11 08:38

Citat
Prøv at give mig een eneste god grund til at folk i arbejde på den måde skal tage arbejde fra de mange ledige.

Det er billigere for arbejdsgiveren at de ansatte arbejder en time mere om ugen, end at de skal til at ansætte en ny medarbejder. den nye medarbejder skal læres op det kan tage op til et ½ år. og det er noget der koster.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-11 09:07

Citat
den nye medarbejder skal læres op det kan tage op til et ½ år. og det er noget der koster

Sikke en gang sludder !!
Nyansatte der har arbejdet før med pågældende fag skal blot ind i anderledes rutiner.

De gange jeg har skiftet job skulle der ikke "bruges ½ år" på oplæring, og heller ikke når jeg har haft nyansatte under mine vinger.

Kommentar
Fra : WSiP

Dato : 03-01-11 10:34

Tak for deltagelsen til jer alle.
Desværre kan man jo kun give en person points, hvilket er uretfærdigt. Men sådan er det jo.

Godkendelse af svar
Fra : WSiP

Dato : 03-01-11 10:35

Tak for svaret Jenspeter0504.