/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Objektiv
Fra : mapse
Vist : 1847 gange
100 point
Dato : 01-01-11 17:11

Hejsa - og godt nytår til alle "kan-du'er"
Jeg har fået et Canon EOS 500D i julegave med et objektiv der hedder EF-S 18-135. Jeg har aldrig haft andet end små digitalkameraer, så jeg skal til at starte helt fra bunden. Nu er spørgsmålet om det objektiv er ok til "det hele" her i starten, eller om jeg skal købe et af de objektiver der normalt sidder på et 18-55 - ved ikke om det er det man skal bruge, når man skal tage billeder tæt på???
Det ville være skønt med gode råd fra jer der har forstand på det

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-01-11 17:26

Med et 18-135 objektiv får du ca. 7,5 gange zoom, hvorimod med 18-55 får du kun ca. 3 gange zoom.

Hvad mener du med, at tage billeder tæt på?

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 01-01-11 21:15

Det er ikke kun brændevidden (18-135mm) du skal kigge på, du skal også kigge objektivåbningen, og om objektivet har indbygget billedstabilisator.

Hvis du skriver lidt mere information omkring det, evt. skrive et modelnummer eller ALLE informationer om objektivet ned.

Umiddelbart lyder det ikke til at være noget dårligt objektiv.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 01-01-11 21:59

Det er et udemærket objektiv til at starte ud med. Senere vil du have noget der tegner skarpere og giver lækrere farver og kontrast.

Hvis du vil have tele til en billig penge, så er der kun 1 der er super godt. 70-200 4.0 køb det bare brugt.

P.s køb aldrig kopi lort, så hellere brugte Canon objektiver. Jeg køber altid brugte objektivet i den blå avis. Det er det gode ved Canon, der er mange varer til salg på brugtmarkedet.

Jeg ved hvad jeg taler om. Har prøvet alle objektivet stort set på samtlige af cabina modeller som Pro pressefotograf.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 02-01-11 08:54

Yeps! Maksimus har 100% ret. Godt nytår

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 02-01-11 12:58

Tusind tak for alle svarene. Maksimus får pointene - men inden jeg lukker skal jeg lige høre dig Maksimus - du skriver at jeg senere vil have noget der tegner skarpere og giver lækrere farver og kontrast. Det lyder til, at du har rimelig meget tjek på dette (*modsat mig, der ikke ved noget overhovedet) - er der nogle steder, hvor man kan lære/læse om dette på en letforståelig måde .... jeg synes det er et super spændende emne, men jeg er bare ikke særlig teknisk :)

KH Mapse

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 02-01-11 14:55

Hej Mapse.

Jeg vil bare lige give et lille bidrag til dit spørgsmål.

Jeg har et Canon EOS 1000D med et originalt objektiv 18-55. Det er ikke så tungt at bruge som dit objektiv. Jeg købte et Tamron objektiv der er på størrelse med dit - 18-135, og det er jo ikke et originalt objektiv, men i samråd med er proff. fotograf fik jeg at vide at amatører ikke kan se forskel på de billeder der er taget med med et originalt Canon objektiv og et Tamron objektiv.

Jeg har så prøvet mig frem, og taget de samme billeder med skiftevis Canon og Tamron objektiverne, og jeg kan ikke se nogen forskel.

Du spørger om man kan tage billeder tæt på. Ja det er der ikke noget problem i. Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, skal du bare indstille kameraet til at tage nærbilleder - på mit kamera er der en blomst - så kan du gå helt tæt på og alligevel få meget skarpe billeder af det du vil fotograferer, også med dit 18-135 objektiv.

To mennesker har aldrig det nøjagtige syn på hvad man skal gøre, og jeg er uenig med Maksimus i at købe brugt, og kun købe originale dele til kameraet. Måske er Maksimus en proff. fotograf, og sådanne er uddannet til at behandle billeder så de bliver 100% perfekte. Men hvis man kun er en glad amatør, er der ingen der kan se forskel på hvilket objektiv du har fotograferet med. M.h.t at købe brugt, synes jeg at det er et spil i lotteriet. Hvis man ikke har absolut kendskab til hvordan et stykke brugt elektronik fungerer, når man står hos sælger og skal afprøve det, kan man let komme til at købe noget det ser fint og velholdt ud, men man ved ikke hvor mange gange det har været på gulvet og på anden måden fået en stød og slag. Og så er det utroligt vanskeligt at få et køb ophævet, når man har købt hos en privat sælger. Når man køber nyt udstyr, har man trods alt 2års reklamations ret, og det synes jeg er en værdifuld ting.

Held og lykke med dit nye apparat. Det vil du blive meget glad for.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 02-01-11 17:07

Hej Malmin. TAk for dit svar - troede ikke der kom flere efter Maksimus, dit svar er jo lige præcis det jeg har efterspurgt - og jeg gik faktisk lige netop og tænkte på at det der med at købe brugt måske ikke er så smart når man ikke er vildt inde i det - så har du ret i at 2 års reklamataionsret er værdifuldt. Jeg glæder mig til at komme igang med det - synes der er vildt meget at lære - men det er nok bare at klø på :)
KH Mapse

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 02-01-11 18:00

Du har helt ret, det er bare at klø på. Når du har et digitalt kamera kan du bare skyde løs, for de billeder der bliver dårlige, kan du slette igen.

Det var noget andet dengang vi skulle have fremkaldt billederne, der kunne man få sig en kedelig overraskelse - folk havde lukket øjnene, og toppen af hovederne var kappet af. Naturbillederne kunne også drille, med en enorm skygge, man ikke lige havde taget højde for o.s.v.

Jeg er absolut amatør, hvad foto angår, men mine venner har været så begejstret for de billeder jeg har taget, så jeg er blevet brugt som fotograf ved bryllupper, portretter, hunde, katte, ting der skulle i den Blå Avis og meget andet. Det er ikke fordi jeg er specielt dygtig, men jeg har bare gået hjemme og taget en masse billeder - hvor de fleste blev slettet igen - men det har jeg lært en del af. Så det er absolut mit kamera det skal have "tak" for de gode billeder.

Kender du billedredegerings programmet Picasa. Det er et virkeligt godt program. Det er let at finde ud af, og så kan det downloades gratis. Jeg har ikke lige et link på det, men du kan google det. Med det program kan du fjerne røde øjne, lave sort/hvid billeder, og rette op på et naturbillede der måske har fået en skæv hældning og mange mange andre sjove ting.

Hilsen malmin

Accepteret svar
Fra : Maksimus

Modtaget 100 point
Dato : 02-01-11 19:54

Ja der er mange steder hvor du kan læse mere om det. Kan du engelsk så er der selvfølgelig meget mere info.
Dengang jeg startede læste jeg Politikens store håndbog fra start til slut.
Det er ikke så mange ting man skal lære, men det tager flere år at mestre det. Lyset er nok det sværeste, men også det vigtigste. Altså modlysbilleder og scener med kraftig kontrast.

Efter min personlige opfattelse, er der stor forskel på billeder taget med de billigere objektiver og de proffe. Så jeg sparer hellere sammen og har 1 eller 2 gode i stedet for flere billige.
Men hvis du gerne vil spare, så kan du jo sagtens starte med de billigere modeller.
Jeg ærger mig dog over at mange af mine aller første billeder blev taget med billige objektiver. De passer ikke længere ind i min portefølje da kvaliteten ikke er så god.

Men her er den mest geniale side om objektiver:

http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/

Udover det så kan du gå ind på www.flickr.com og taste objektiverne ind. Her kan du selvl bedømme om du kan se forskel på dem

Mht til at købe brugt, så er det lidt info om hvad du skal være opmærksom på i linket øverst.
Jeg har købt mindst 20 objektiver brugt og har aldrig fået et der ikke virkede. Men du kan selvfølgelig være uheldig. Det du skal sikre dig er at der ikke er back eller front fokus problemer. Detk an du tjekke ved at stille skarpt på f.eks et stykke papir der ligger på bordet, med noget skrift på. Så skal du huske hvor du stiller skarpt og når du tjekker på din bærbare som du har med så skal det selvfølgelig være skarpt lige præcis der.
Udover det så skal fokusen spinde som en mis. Er der buler og mange ridser, så drop det.
Så tror jeg ikke der kan gå så meget galt.
Et kamera ville jeg være meget forsigtig med at købe brugt.
Ellers er der rigeligt med hjælp at hente fra Danmarks største foto side:

www.phosee.dk

Derinde kan du også se lidt efter hvem der har været på siden længe og hvme der kender mange og har mange billeder osv, når du kan se de har noget til salg. Så er du lidt sikrere.

Har du spørgsmål er de meget hjælpsomme. Tag med på nogle ture.

P.s. jeg bruger ikke point herinde til noget er her kun for at spørge om alt muligt... og så lgie hjælpe lidt til hvis der er noget jeg ved lidt om

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 02-01-11 20:00

Her er et 70-200 til salg for 3300:

http://www.dba.dk/objektiv-canon-ef-70-200-mm/id-70698456/

Ved ikke om det er i den prisklasse du søger noget.
Går det nu helt galt, så kan man bide i det sure æble og få det lavet. Så har du alligevel sparet lidt i længden hvis du altid køber brugt. For som sagt er jeg aldrig blevet snydt i alle de år jeg har taget billeder.

Her er den ny fra Danmarks billigste sted:

http://kamerahuset.dk/product/canon-ef-70-200-f-4-0l-usm-2578a009/

Her handler jeg en del. Der er også kamerahuset.dk og photoshop.dk
De har begge rigtig god service.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-01-11 21:06

Det samme objektiv kan man få væsentlig billigere i Tyskland
http://www.fotokoch.de/fotowelt/Canon_EF_4_0_70-200_L_USM_12204.html?prepage=objektiv.html

Eur 494 = ca. 3.750 kr. + porto.

Så umiddelbart kunne jeg ikke drømme om, at købe at brugt objektiv til 3.300,-

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-11 22:26

Citat
Nu er spørgsmålet om det objektiv er ok til "det hele" her i starten

Ja, det er ganske udmærket til det hele i starten.

Det objektiv du omtaler, 18-55 har du sådan set "indbygget" i dit 18-135, det "stopper" bare ikke ved 55 mm men kan fortsætte til 135 mm, så dermed kan det det samme som 18-55 og mere til .

Ingen grund til at begynde at investere i andet udstyr før du har lært apparatet og objektivet at kende.
For det er ikke grejet der er afgørende for billedkvaliteten, det er dig selv, meget langt hen ad vejen.

Du skal i hvert fald op i nogen betydeligt højere priser på objektiver før man kan sige der er nævneværdig forskel på kvaliteten i forhold til det du har ...og der taler jeg om objektiver til + 10000,- og opad.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 03-01-11 06:46

Det er ikke korrekt i alle tilfælde Dova. 70-200 4.0 er lige så godt som dens brødre, blot en anden fast blænde og uden stabilisator. Et af deres absolut bedste objektiver.
Så er der 17-40, der er den faste 135mm der er noget af det ypperste.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 03-01-11 07:05

Men ellers er jeg enig ned Dova. Det er øjet der tager billeder og ikke udstyret.
Jo det er rart med godt udstyr og vigtigt at kunne efterbehandke sine billeder i Photoshop.
Hvis jeg må komme med et råd, så download Photoshop og begynd at lære basis redigeringsteknikkerne stille og roligt. Du kommer ikke uden om Photoshop hvis du bliver bidt for alvor. Så jan du når din prøveversion udløber, købe den lille Photoshop eller som mange andre gør, hente den ulovligt (bestemt ikke en opfordring, har selv købt min for 6400).

Men jo bedre du mestrer teknikken, jo mindre efterbehandlung kræver dine billeder. Du finder også senere ud sf at jo bedre objektiv jo mindre kontrast og skarphed skal du tilføje i redigeringsprogrammet.
Det er måske svært at de nu, men der er jo en grund til at de bedre objektiver dyrere ligesom med alt andet.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 03-01-11 07:07

Undskyld de bange stavefejl. Skriver fra min iPhone

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-01-11 09:53

Malmin skriver at der ikke er forskel på objektiver, det modsatte er efter min mening det rigtige.
Min erfaring gennem mange år er, at de objektiver der følger med standardtilbudene, ikke er af den allerbedste kvalitet, og at ukurante mærker, f.eks. Tamron, sagtens kan levere noget der er bedre. Det har jeg oplevet bl.a. med mit tidligere analoge Olympus, og med mit digitale Canon, synes jeg ikke den medfølgende 18-55mm, er noget supergodt objektiv.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 06-01-11 13:11

P.s en god ide er at begynde med at studere biledder og deres opbygning. På phosee.dk kan du hurtigt se hvem der er dygtige og læse deres kritik.

Godkendelse af svar
Fra : mapse

Dato : 06-01-11 13:12

Tak for svaret Maksimus super dejligt med alle de gode svar jeg har fået - jeg må igang :) Ha' en dejlig dag.