/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
citronsyre på terazzogulv
Fra : MajbritB
Vist : 1178 gange
20 point
Dato : 01-01-11 14:35

Hej
Jeg har spildt citronsyre opløst i vand på et terazzo-badeværelsesgulv. Jeg tænkte ikke over at sådan et gulv ikke kan tåle citronsyre og tørrede det lidt skødesløst op. Senere på dagen var der kommet hvide pletter, som jeg så tørrede af med vand. De kom igen og jeg forsøgte så med brun sæbe og vand. De forsvinder umiddelbart, men når så gulvet er tørt igen er der stadig blege områder, men dog meget mindre end det første. Det er ikke mit gulv og jeg er ved at blive lidt nervøs.
Hvad skal jeg gøre? og har jeg ødelagt gulvet?
MVH Majbrit

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-01-11 14:46

Du kan prøve med sæbespåner i stedet og derefter forsøge at polere med linolie.

Jeg mener også man kan slibe med et meget fint sandpapir.

Men under alle omstændigheder er skaden jo sket, så du kan minimere udseendet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-01-11 15:16

meget fint sandpapir skal læses korn nr. 400 og opefter (vandslibepapir)

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-01-11 16:39

Forsikringen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-01-11 23:00

vask hele gulvet i en gang citronsyre og skyl det herefter rigtig godt med vand. så er det i det mindste ens over det hele.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 20 point
Dato : 04-01-11 14:32

Brug soda(natriumcarbonat, kaliumhydroxyd(kalilud), Natronlud(Natriumhydroxyd) eller Salmiak i lidt vand på pletten. vask gulvet med sæbe, og derpå olie, evt stenolie.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-01-11 15:18

olie?? Så blir det da en livsfarlig skøjtebane!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-01-11 09:40

Det kommer an på om du søler det ind i olie, eller om du kommer et tyndt lag på, evt tyndet med lugtfri petrolium for at gøre det mere tyndtflydende, sådet bedre trænger ned i gulvet. Efter ½times tid, tøres overskudet op, og gulvet vaskes en gang til, så skulle overfladen være genoprettet uden at det bliver mere glat af det.

Godkendelse af svar
Fra : MajbritB

Dato : 05-01-11 10:49

Tak for svaret A.C.Rosmon.