/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
PigDæk
Fra : jens-lyn
Vist : 3040 gange
115 point
Dato : 31-12-10 10:46

er der nogen der ved hvor, eller hvem der kan pigge vinterdæk, altså ikke købe færdige pigdæk, men få sat pigge i nye vinterdæk, - tak -

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-12-10 10:54

hmm det er længe siden jeg har haft pigdæk, men mon ikke de fleste dæk fírmaer kan klare den opgave, eller du kan gøre det selv.

http://on-off-road.dk/blog/%C3%B8konomi-pigd%C3%A6k/

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 31-12-10 11:11

Ja det er også mange år siden jeg har kørt med pigdæk og dækfirmaerne (mange af dem) kan slet ikke pigge dæk, det er derfor jeg spørger, - jeg bor 'lidt ude på landet' og jeg synes iøvrigt at når kommunerne ikke salter og gruser ret meget mere, må jeg selv gøre noget for familiens sikkerhed, -

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-10 11:23

Pigdæk er ikke speciel egnet til en normal dansk vinter, men de 2 sidste vintre har der så været unormal meget vinterføre og pigdæk kan måske være en løsning, jeg skriver måske fordi at pigdæk skal være monteret på næsten alle biler før du ser en effekt, pigdækkene vil så fræse sneen op så den altid ligger mere løst på vejene, her i Danmark er der meget få som kører med pigdæk og du vil aldrig kunne få den effekt med opfræset sne, kun på veje med isslag og "sort is" som det hedder nu om dage vil du kunne mærke en forskel i forhold til vinterdæk uden pigge, som er meget bedre egnet til vinterkørsel 99% af tiden, drop tanken om pigge og kør forsigtig på gode vinterdæk når der spejlglat.

Bortset fra det så kan det lokale dækcenter her i området pigge alle de dæk du ønsker og jeg gætter på at alle dækcentre kan pigge dæk

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 31-12-10 11:29

Ja og du gætter forkert, -jeg har spurgt adskillige, også nogle af 'de store' og hvis du har adressen på et sted hvor de kan pigge dæk, så venligst fortæl mig det, -
iøvrigt kan jeg hurtigt skifte fra en type dæk til en anden, så jeg kan tilpasse mig vinterens lune, men i år er der mange steder hvor man skal standse og sætte igang på ren is, og hvor bilerne blot 'sejler' sidelæns når de skal stoppe eller sætte igang, -

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-10 11:33

Med mindre de har smidt udstyr til montering og piggene væk, så kan de pigge dæk her: http://www.h-a-d.dk/Forside.asp
det er et par år siden jeg har hørt om nogen som fik pigget dæk så du må ikke hænge mig op på påstanden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-12-10 11:36

Det er spørgsmål om at de gidder og ligger inde med pigge i ret størrelse.

Pigdæk hjælper kun på regulær fasr is. Men det er selvfølgelig det værste man kan komme ud for, ogsom vi kan møde især i de kommende dage med vekslende tø og frost, fvor man ikke salter.

De er ret irriterende at køre med på vej uden is eller sne.
Hastigheden med pigdæk skal også holdes lav for at vejen ikke ødelægges eller piggene går for hurtigt til.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 31-12-10 11:50

Pigdæk er en god løsning på blank is men på de steder hvor det er meget løs sne eller værre endnu normal vejbane ja der forøger du din bremselængde i forhold til vinterdæk.

Jeg ville anbefale at køre efter forholdene med et par gode vinterdæk

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 31-12-10 11:59

tak for adresse, råd og anbefalinger, - jeg vil nu væge pigdæk på ren is, -

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-10 12:06

Citat
jeg vil nu væge pigdæk på ren is
Der ville jeg vælge at lægge snekæder på dækkene det er hurtigere eller liste lige så stille afsted sikkert det sidste der er måske kun 1 eller 2 gange om året man kommer til at køre på ren is.
Det hjælper fedt at du kører på pigdæk hvis alle andre ikke gør det, godt nok bliver du måske på vejen men hvad med de andre? De skøjter rundt og rammer dig på dine fine pigdæk

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 31-12-10 12:13

jeg kan ikke forstå at der skal moraliseres, når man stiller et spørgsmål i dette forum, -her har vi kørt en hel del på is i næsten 1 måned - hver dag -

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-10 12:17

Undskyld jeg ville ikke moralisere, blot fortælle hvad jeg vælger og advare om at du ikke er alene på vejen, men du kan selvfølgelig selv hæve sikkerheden lidt og måske mere endnu hvis du fik andre som bor i dit islandskab til at køre på pigdæk også

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-12-10 13:55

Hvorfor dette surmuleri:
Citat
jeg kan ikke forstå at der skal moraliseres, når man stiller et spørgsmål i dette forum

Du har tilsyneladende,selv taget "patent" på svaret.... så er der jo ingen grund til at stille spørgsmålet.Bl.a. o.v.n.,kommer med flere kompetente svar.
Fakta er at pigdæk,næsten er total yt.Hvorfor kører hverken redningsvogne eller taxa`er ikke på pigdæk længere?? SVAR:Fordi det er noget skrammel,som slider på både køretøjet og vejene.
Og som tidligere nævnt: Har flere utilsigtede virkninger.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 31-12-10 16:18

ja beklager at du heller ikke forstor at jeg stillede et spørgsmål, så jeg synes heller ikke at du skulle bygge vedere på det du kalder surmuleri - godt nytår alle -

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-12-10 16:52

Jeg tror ikke du skal opfatte det som moraliseren,
indlægene er snarere tanker til overvejelse, og flere synsvinkler kan hjælpe til at træffe rationelle beslutninger, og det er vel det vi alle helst vil.
Når det så er sagt, er det kun dit kørselsbehov, der bestemmer den bedste dækmontering, men også jeg mener at have læst en fdm-artikel om ulemperne ved vinterdæk, f. eks. at en enkelt uheldig acceleration kan sende næsten alle pigge bagud som projektiler.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-01-11 01:27

Husk at pigdæk skal køres ind. Ikke kraftig acceleration de første 100 kilometer Og ikke kør for hurtig, for da kan piggene falle ud,indtil de har sat sig,efter ca. 100 kilometer.
alimak