/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Tanker vedr opstart af forening
Fra : Nikolaus
Vist : 677 gange
100 point
Dato : 29-12-10 20:02

Jeg overvejer at starte en forening men ved ikke alverden om det. Søger derfor nogen der kan fortælle lidt om, hvilke tanker jeg kan/skal/bør gøre mig inden jeg går videre med det mere formelle.

Jeg ved de ting der handler om selve stiftelsen, men har brug for lidt indsigt i sagen, fra nogen med praktisk erfaring.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 20:09

Citat
Jeg ved de ting der handler om selve stiftelsen

Hvad er der så mere at være i tvivl om

Formål, vedtægter, økonomi osv. er der jo ingen der kan fortælle dig uden at vide hvad du vil med den forening....

2 mennesker kan jo lave deres egen forening hvis de har lyst

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 29-12-10 20:25

Citat
Formål, vedtægter, økonomi osv. er der jo ingen der kan fortælle dig uden at vide hvad du vil med den forening....

Som sagt, så ved jeg ved der er at vide om den side af sagen. Det kan man læse på en snart sagt hvilken som helst kommunes hjemmeside.

Det jeg søger er lidt om de tanker andre der har startet en forening har gjort sig. Hvis jeg vidste hvilke tanker det er, behøvede jeg jo ikke at spørge

Måske kunne det handle om hvilken kommunen nogen har overvejet at skabe foreningen i eller hvordan de vil skabe opmærksomhed omkring den ifm optakten til den stiftende generalforsamling?...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 20:37

Jamen jamen jamen.....

Det er der da ingen der kan svare dig på uden at vide HVAD dit formål er....

Er det en skytteforening
Er det en forening for socialnassere
Er det en forening for millionærer
Er det en forening for enlige mødre

Og det kunne fortsætte......

Hvad med en "øl-prøvesmagningsforening" - det kunne måske give en del "gratis" vareprøver

Citat
Måske kunne det handle om hvilken kommunen nogen har overvejet at skabe foreningen i

Der findes 1000vis af foreninger i ALLE kommuner lige fra idræt til HAer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 20:38

Citat
Det kan man læse på en snart sagt hvilken som helst kommunes hjemmeside.

Er det blot for at få "tilskud" til et eller andet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-12-10 20:41
Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 29-12-10 21:07

Det er en humanitær forening med det sigte, at hjælpe mennesker i forskellige former for nød og lidelse.

katekismus; jeg har gennemtrevlet google de sidste par uger - det eneste jeg har fundet, er formalia. Dem kender jeg jo.

PS. Vil helst undgå tilskud og i det hele taget undgå kommunens indblanding på nogen måde. Men må se på hvilke realistiske muligheder der er.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 21:36

Citat
PS. Vil helst undgå tilskud og i det hele taget undgå kommunens indblanding på nogen måde.

Så er det bare at klø på - der er ikke andre regler end dem du SELV laver....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-12-10 21:54

Jeg har selv startet flere foreninger, både uden og med tilskud. Skal foreningen klare sig uden tilskud fra kommunen, så har i frie hænder.
Der skal være en bestyrelse og den kan være på 3-5-7-9-11 medlemmer. Helst et ulige tal.
Og så skal i have et formål med foreningen.
Og så skal der besluttes om der skal være medlemsgebyr.
Og hvordan skal der reklameres

Men gå bare i gang.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 29-12-10 23:30

Vedrørende tanker, vil det vel bero på at man er nogle stykker som har det tilfælles som du skitserer.
Hvis det er tilfældet, kan man jo så lufte tanken om at starte en forening for at få flere til at tilslutte
ideen, slår det an er det jo heldigt at du har sat dig ind i de formelle ting så I kan starte op.
Jeg ønsker dig held og lykke.M. vh K.

Kommentar
Fra : tjunk

Dato : 30-12-10 07:04

Hej Nikolaus

Kig på nogle vedtægter her på dette google link nedenunder. Den med Squash klubben kan man bruge, alt efter hvilken forening det nu drejer sig om, men selve formen er god. Kan bruges af alle slags foreninger, som skabelon. Uddybes og omformuleres, alt efter hvilken foreningstype, som det nu drejer sig om.

Læs:
http://www.google.dk/#sclient=psy&num=10&hl=da&safe=off&q=foreningsvedt%C3%A6gter&aq=1&aqi=g4g-o1&aql=&oq=&gs_rfai=&pbx=1&fp=33c4ab045821f2d2

God vind, samt knæk og bræk fra tjunk

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 30-12-10 11:55

Tak for alle jeres input ønsker om god vind!

Hvad kunne fordele og ulemper være ved hhv. at stifte en forening uden om kommunen eller med kommunen som medspiller (foruden de økonomiske tilskud og leje af lokaler)?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-12-10 13:05

En forening med tilskud er delvis kontrolleret af kommunen. En forening uden tilskud er ikke underlagt nogle regler.

Og i kan til hver en tid låne et lokale på en skole, det kan alle foreninger også uden tilskud.

Men for at kalde jer en forening skal i have en bestyrelse og et formål, som er skrevet ned.

I er en forening når i kan dokumentere bestyrelsens navne og en formålsparagraf.

Så det første i skal gøre at at konstituere en bestyrelse og de skal beslutte hvad kontigentet skal være. Og om der skal være et sådant.

Når i har fået medlemmer kan i holde møde og lade medlemmerne stemme på en bestyrelse.

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 30-12-10 13:06

Et spørgsmål mere, måske mest henvendt til granner01.

Hvis jeg danner en forening udenom kommunen, er den så gældende på lige fod med andre foreninger mht. vedtægter, love og regler; skal der oprettes et sæt vedtægter mv. på samme måde som ved kommunalt samarbejde.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-12-10 14:26

Nej så længe du ikke får tilskud bestemmer du selv. Hvis du bare har en bestyrelse og en formålsparagraf så er i en forening. Og en bestyrelse kan i princippet være 2 medlemmer. Og formåler er at hjælpe mennesker i nød. Skriv det ned på et stykke papir og skriv 2 bestyrelsesmedlemmers navne, så er i en forening.
Det er først når du søger tilskud at der kommer visse regler for en struktur på en forening.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-12-10 14:45

Åh, har ikke været inde at kikke på siden, - sorry, at jeg bare sendte dig et google link, men svært lige at vide, hvad du søgte, ud fra givne oplysninger.
Ja, og flere af os, har været med til at starte foreninger op, og sidder i flere foreninger - og burde kunne bidrage med praktisk erfaring .

Vil du prøve kigge på denne hjemmeside?
http://www.humani.dk/vedtaegter.asp?pagefile=vedtaegter&title=Vedtægter&pagelang=

Nu er det godt nok, et større projekt, men de er vel også startet fra bunden

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 07-02-11 15:55

Tak for alle de gode respons og beklager at der er gået noget tid inden jeg vender tilbage.
Jeg har nu det hele på plads og ikke flere spørgsmål i denne omgang.
Da i alle har bidraget med noget godt, syntes jeg i alle fortjener point. Så send et svar så uddeler jeg.
Tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-11 16:07

Du kan IKKE uddele noget....

Du skal acceptere EET af svarene - hvilket bestemmer du selv.....