/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Recover for lille
Fra : dabj
Vist : 3235 gange
500 point
Dato : 29-12-10 18:05

Får ofte denne melding:
Der er ikke tilstrækkelig diskplads
Du er ved at løbe tør for diskplads på Recover (D:)

Nedenstående er som partitioneringen ser ud:

D: = 6,78 MB ledig af 19,9GB
C: = 1,27 TB ledig af 1,34 TB
Styresystem Windows 7

Hvordan klarer man så lige det??
Er ikke selv nogen ørn til den slags

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-10 18:09

Det der skal gøres er at skrumpe C: lidt og så udvide D:

Sådan en operation er altid forbundet med risiko for data-tab.

Det kan gøres rimelig sikkert med et program der hedder gparted som køres fra en CD

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-12-10 18:10

Windows 7 tager regelmæssigt backup af dit system. Men da din D disk er ved at løbe tør for plads får du meddelsen. Backup er bedst at gemme på en ektern harddisk eller om ikke andet en anden harddisk end den Windows 7 ligger på. Hvis det går galt med den harddisk som Windows ligger på er din backup jo også defekt.
Så min anbefaling er at købe en extern eller en ekstra harddisk og gemme backup der på

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-12-10 18:17

Du kan slå meldingen fra, eller rette den.
http://www.gratisimage.dk/image-4279_4D1B7041.jpg

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-10 18:23

Har stor extern harddisk, men man kan vel ikke bare flytte indholdet af D: over på den? er Recover ikke noget maskinen automatisk bruger f.eks hvis man inst. nye programmer??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-10 18:25

Det ved Fijala nok..................jeg selv bruger en anden form for backup.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-10 18:28

->Eyvind
Der må jo være en måde at fortælle "dyret" at backup skal på en anden disk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-10 18:41

Jo jo - men jeg bruger ikke windows egen backup - så jeg har ikke kigget nærmere på det.
Det er bedre med en der selv bruger det på en ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 18:59

Der er noget RIVENDE galt hvis den gemmer noget som helst på recovery-partitionen

Den er KUN beregnet til at gendanne komputeren til fabriksudgave og INTET ANDET....

Om Win7 selv laver backup osv. skal jeg ikke bestride, men den må absolut IKKE gemme det på recovery.....

Så mon ikke du selv har "pillet" for at få adgang til D-partitionen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-10 19:22

->refi
ikke desto mindre ligger der flere backup's på recovery
Citat
Så mon ikke du selv har "pillet" for at få adgang til D-partitionen
NOOP

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 19:33

Citat
ikke desto mindre ligger der flere backup's på recovery

Det du tænker er gendannelsespunkter - de må IKKE ligge på recoveryen.....

Så NOGEN har pillet ellers kan det IKKE lade sig gøre - INGEN programmer får af sig selv adgang dertil...

Du bliver advaret "17" gange BLOT du KIGGER på drevet

Så med mindre det er en partition du SELV har lavet i tidernes morgen er den hverket blevet mindre eller større siden du købte komputeren....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-12-10 19:59

Gå i Start - I søgefeltet beguýnder du med at skrive sikkerhe.......... så dukker Sikkerhedskopiering og gendannelse op i menuen ovenover. Åben den ved at klikke på den med musen.

Der kan du bestemme hvilken hd du vil gemme på, hvad der skal gennem og hvornår der skal sikkerhedskopieres. Bare følg guiden. Du får også her at vide at hvis du gemmer på den samme fysiske disk som windows ligger på, så .......... Slut af med at gemme ændringerne og der vil automaisk blive kørt en sikkerhedskopiering på det givne tidspunkt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-10 20:27

Du har nok ret--nogen har måske pillet.
Der ligger flere mapper i D:
Den ene hedder Recover og indeholder filer med navnet factory. (14 stk.)
De andre hedder:
Drivers
EGO-PC
TOOLS
Efter hvad du siger, er det formodentlig kun den med navnet Recover, der skal være der.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-10 20:28

->Fijala
Prøver

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-10 21:13

vent nu lige med at fjerne noget i D .......................recovery henter måske eks. drivere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 21:27

Du må IKKE pille ved drev D

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 21:31

Citat
C: = 1,27 TB ledig af 1,34 TB

Er den MEDFØDT

Den lyder voldsom stor af et "standarddrev" at være

Hvad er det for en komputer ????

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-10 21:39

Yep-den er medfødt.
MEDION

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 21:47

Jeg har en anelse om at du har et program der forsøger at gemme data på drev D - det kan Win IKKE få adgang til og derfor fejlmeldingen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 21:48

Og Win skal heller ikke have adgang til det....

Tjek lige HVOR de forskellige programmer forsøger at gemme data - det må IKKE være på D

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-10 21:59

I den mappe der hedder TOOLS ligger der mapper fra "Sun Java"-"Adobe Reader"-"DirektX" samt "Omnipage" men hvordan pokker de er endt der aner jeg ikke.
Det kan være een af børnebørnene der har flyttet mapper ved en fejl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 22:05

Citat
der har flyttet mapper ved en fejl.

Det er UMULIGT ved en "fejl".....

Drevet er "så låst" at du KUN får adgang BEVIDST - og KUN som administrator.....

Hvis du vitterlig kan komme ind på drevet og se filer - så tjek lige datoerne på de filer...

Det kan være installationsfiler fra dengang komputeren blev købt - de skal jo også gendannes ved en nyinstallation.....

Er fil-datoer fra efter købstidspunktet er der helt sikkert noget galt....

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-10 22:21

Der er ikke 2 filer eller mapper i det drev der er fra samme tidspunkt, og ingen er fra købstidspunktet

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-10 22:22

Jeg kan iøvrigt komme ind i drev og alle filer uden problemer

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-10 22:27

Jeg kan flytte filer til og fra med "træk og slip" og jeg kan også slette filer uden nogen form for advarsel

Kommentar
Fra : jabalya

Dato : 29-12-10 22:30

Du må gør følgende og jeg tror nok at den kan løse dit probleme;
Start >>>>Tilbehør>>>>Systemværktøjer>>>>>

1-Diskdefragmentering
2-Diskoprydning
3- Genstart pc

Held og Lyjkke

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-10 22:37

Jeg har nu oprettet en systemafbildning på ekstern harddisk, samt lavet en systemreparationsdisk.
Og hvad hulen gør jeg så??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-12-10 22:37

Det er sikkerhedskopier der bliver oprettet af sikkerhedsprogrammet, den laver en ny backup hvergang i stedet for at opdaterer, du kan slå det fra og slette alle de gamle backups og så lave en ny, det eneste du ikke skal røre ved er recovery delen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 23:36

Sikkerhedskopieringen (eller gendannelsespunkter) lægger sig IKKE på recoverydrevet..... (det ændrer sig ikke i hele komputerens levetid uden man SELV ændrer det)

Der er et eller andet her der er pillet ved - recovery får KUN tilført data ved BEVIDST tilføring - ellers er den jo INTET VÆRD....

Den skal jo gå tilbage til FABRIKSINSTALLATION og det kan den ikke hvis der "pilles".....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 23:38

Citat
Jeg har nu oprettet en systemafbildning på ekstern harddisk

Dermed har du så også kopieret FEJLEN så den gør ikke meget gavn....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-10 01:39

De mapper som du nævner:
Citat
Den ene hedder Recover og indeholder filer med navnet factory. (14 stk.)
De andre hedder:
Drivers
EGO-PC
TOOLS

skal være i Recovery partionen til brug for en eventuel gendannelse til fabriks indstillinger, dem må du ikke røre eller slette, faktisk skal du holde nallerne væk fra Recovery partionen, det har flere allerede skrevet og jeg gentager kun: Ikke pille ved den partion!
Og alligevel kunne du liste ind og kigge lidt nærmere på de 14 factory filer?
Så mange har jeg ikke stødt på i de Medion computere jeg har med at gøre, højre klik på filerne og klik på Egenskaber, der står sikkert noget om hvornår filen er oprettet og hvis nogen af dem er nyere end da du købte computeren, ja så er fanden løs, Recovery er måske allerede ubrugelig.
Har du en rigtig Windows CD/DVD med computeren eller er det kun Recovery skiven du har? Hvis du har en rigtig CD/DVD med styresystemet så er det kun driverne du ikke må pille ved i Recovery partionen, de skal så installeres manuelt efter en gendannelse med Windows CD/DVD.
Men måske er der slet ikke noget galt ud over at Windows fejlagtig tror at pladsen er ved at være brugt op, det er en partion med fast indhold og derfor ikke meget større end nødvendig fra begyndelsen, hvis alle filer i Recovery er fra cirka samme tidspunkt som da du købte comturen så tør sveden af panden og find en metode til at slå fejlmeldingen fra
Gentager: ikke slette eller ændre på noget i Recovery partionen der skal ikke ret meget til før partionen er ubrugelig for recovery CDen, siger en som har prøvet at pille ved recovery i en Medion computer og som nu bruger mappen med drivere efter Windows installations CD

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-10 01:43

Citat
Dermed har du så også kopieret FEJLEN
enig Refi jeg forstår ikke hvad folk vil med disse afbildninger af gamle installationer, alle fejl bliver flyttet med over,
det bedste er en ny installation og så når computeren kører med drivere og programmer på plads kan man tage en afbildning og gemme, det dur bare ikke på gamle fejl- og virus fyldte computere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-10 06:39

Problemet KUNNE også ligge i at et "gemme"-program IKKE kan arbejde med så stor en disk og måske heller ikke i 64-bit (som du sikkert kører) - men det må du jo så fortælle lidt mere om....

Pladsen på dit D-drev lyder til at være ok - og faktisk større end nødvendigt...

Derimod kunne du DELE dit c-drev - der er ingen grund til at have et SÅ STORT drev....

Hvis håndteringen af drevet er problemet, vil en deling løse det......

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-10 07:05

->Refi
Fint nok-så ryger den afbildning bare ud igen.

->o.v.n.
Har absolut ingen planer om at slette eller ændre noget i recovery, dertil ved jeg for lidt om den slags.
Alle factoryfiler er af senere dato end pc'en og det er kun en recovery disk jeg har.
Og så trøster du med at fanden er løs?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-10 07:07

->Refi
Jeg kører 32-bit

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-10 07:31

Citat
og det er kun en recovery disk jeg har

Så er der jo INGEN problemer

Hvis filerne på dit D-drev er af nyere dato, ja så har der været pillet ved et eller andet så den gemmer der....

Men da du har en recovery-dvd er problemet jo ikke så stort.....

Gem alt hvad der skal gemmes af EGNE filer (et EXTERNT sted og IKKE programmer kun egne filer) - formater hele skidtet incl. drev D (det dur jo tilsyneladende ikke alligevel) - partitioner HELE disken i f.eks. 3 dele (ca 500+500+400) og lav derefter en NY fabriksinstallation. Der er ingen grund til at køre med så stort drev - det vil også bevirke at ALT ikke forsvinder ved nye harddiskfejl.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-10 08:02

->Refi
Fint nok, men det er jo lidt af et job.
Jeg har 2 eksterne harddiske. Hvis jeg nu ligger en backup af egne filer på een af disse f.eks. 1 gang om ugen, kan jeg så ikke bare køre videre og så formatere hvis noget går galt?? Den irriterende meddelelse jeg får, kan jo slås fra og andre fejl på pc'en har jeg ikke konstateret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-10 08:15

Jo da - hvis du kan leve fejlen er der ingen grund til at gøre noget

Jeg ville nu alligevel dele c i 2 drev..... det kan du sagtens gøre uden at slette noget....

Win7 kan selv gøre c mindre og dermed får du en ny partition.... (til f.eks. at gemme på... )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-10 08:15

leve fejlen = leve MED fejlen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-10 08:43

->Refi
Ok--så er det ved at være på plads--jeg køber nu nok også en ekstra intern harddisk.
Kan du forklare mig hvordan man deler C: i 2 ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-10 09:04

Nu sidder jeg ikke lige ved en Win7 maskine men jeg mener det kan klares ved blot at gå i kontrolpanel - administration - diskhåndtering og der ændre den...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-10 10:30

Jeg kan i hvert fald ikke finde noget sted det kan ændres

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-10 10:50

jo...

Det ligger i "administration" - hvad det lige hedder i 7eren kan jeg ikke huske...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-10 10:52

Skriv "ændre partition" i windowshjælpen - så dukker det sikkert op

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-10 10:56

se her - der ligger den i 7eren....

http://i49.tinypic.com/35jdllg.jpg

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 500 point
Dato : 30-12-10 10:59

Citat
først trykker du på start!. i højre side kan du se Computer højreklikke på den og trykker administrer, herved åbnes en dialogbox med betegnelsen Computeradminstration gå ned til Diskhåndtering så kommer der et billede af dine diske, her markerer du C: drevet højreklikker, går til formindsk disk og trykker her

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 30-12-10 11:17

-> refi.
Tak for din store hjælpsomhed-alt virker perfekt og fejlmeldingen er væk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-10 11:27

Selv tak...