/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Fuldmægtig Peter Feilberg kone
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 1387 gange
100 point
Dato : 28-12-10 12:06

Iflg. FT 1787 er familien Peter Feilberg bosat i Laksegade i København. Han er kongelig fuldmægtig i Hof og Statsretten.

Peter er født omkring 1742 og død i København ca. 1794.
Han er gift med Anne Cathrine der er født ca. 1746. (iflg. FT 1787) 1801 lever hun som enke i Klædebo kvarter i København.

Er der nogen der ved noget om hendes fødsel og evt. forældre?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 28-12-10 12:29

Denne evt. søns fødsel er jo tæt på:
"
FEILBERG, Carl Elius   Christening Date:   6 Jun 1778   Recorded in:   Kobenhavn,
   Collection:   Holmen; Den Danske Folkekirke
   Father:   Petter FEILBERG
   Mother:   Anna Chatarina HOLM
"
Kan Cathrine være Chatarina?
Kan hun være født Holm??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-10 12:40

Her hedder en Anna Holm Cathrine ikke Chatarina:

Anne Cathrine <ANDREASDATTER HOLM>
Christening: 03 Oct 1745 Place: Allerslev, Praesto, Denmark
Father: Andreas HOLM

Måske hende???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-10 12:45

Bemærg de har en søn Carl Elias:

København, København (Staden), Øster Kvarter, , Laksegade 298, 1, FT-1787,
Peter Feilberg 45 Gift Hosbonden Kongl.Fuldmægtig i Hoff og Stads Retten
Anna Catarine 41 Gift Konen
Henning Friderich 17 Ugift ældste Søn
Nicolai Laurentius 15 Ugift 2.Søn Studerer
Peter Adolf 12 Ugift 3.Søn
Carl Elias 9 Ugift 4.Søn
Jens Christian 4 Ugift 5.Søn
Hans Jacob 1 Ugift 6.Søn
Abellone Margaretha 5 Ugift Datter

Altså Anna Catarine Holm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-10 13:20

Noget undrer mig:
"
MOLLER, Peter
Wife:   Ane Cathrine HOLM
Marriage Date:   17 Oct 1766   Recorded in:   Naestved, Praesto, Denmark
         Collection:   Sankt Peder; Den Danske Folkekirke
"
Han hedder jo Peter, men Møller ikke Feilberg?

Der er dog ingen tvivl om at: Father: Petter FEILBERG Og Mother: Anna Chatarina HOLM
er forældre til Carl Elius/Elias...

Kan Peter Møller med sin høje stilling have ændret navn til det finere Feilberg??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-10 13:49

Fra DIS:
"
Re: Slægterne Holm, Bolt, Melhop, Meyer m.fl., Nordfyn i 1700-talle; nye resultater Indsendt af: Pia Afzelius (IP Logget)
Dato: 14/05-05 10:07

Hej
Er der en af jer, der kender noget til en af mine aner; Anne Cathrine Holm?.
Hun er født i ca. 1746 Brahe, Trolleborg, Fyn.
Hun tog i følge familieoplysninger til København for at besøge sin broder, der var blevet skrædder her. Dennes hustru, som skulle have været meget sparsommelig sagde sin stuepige op, hvorefter Anne Cathrine måtte holder broderens hjem.
I samme ejendom boede en anden af mine aner, Peter Feilberg, på kvisten.
Anne Cathrine og Peter blev senere gift og kan sammen findes i folketællingerne.

Citatet stammer fra et gammelt mølædt stykke papir. Hvem,
der har skrevet det, vides ikke

" Farver Feilbergs Søn fra Aalborg, Student Peter Feilberg f.
1742 boede på Kvisten i samme Hus, hvor Skrædder Holm
boede. Denne havde ingen Børn og indbød derfor sin unge
Søster Anne Cathrine Holm til Besøg. Forældrene boede på
Brahe Trolleborg eller nær derved. Hans kone var gerrig og
sagde derfor sin Pige op, da Svigerinden kom på Besøg og
lod hende arbejde.
Når Feilberg om Morgenen tidligt gik ud, kunde han derfor
møde Jomfru Holm bærende Vand eller støvende Trapper
af etc.; men han fandt hende altid i godt Humør. Om
Søndagen og ved festlige Lejligheder, naar alle gik ud,
Madam Holm og hendes Mand også, maatte hun blive
hjemme, og Feilberg kunne da høre hende synge.
De talte kun faa Ord sammen i forbigaaende og skøndt hun,
som hun senere har fortalt, ofte tænkte ved sig selv, at hvis
hun nogensinde skulle blive gift, saa vilde hun ønske, at det
maatte blive med en Mand som Feilberg -saa kom det dog
aldeles uventet, da han en Dag indfandt sig hos hendes
Broder for at fri til hende. "
Et andet citat fra vor slægtsbog;
"De blev gift i 1770 (ikke noget om hvor) og fik børnene;
Henning Frederik
Peter Adolph
Jens Christian
Nicolai laurentius
Carl Elias
Hans Jakob
Apollonia Margrethe".
Jeg kender ikke Anne Cathrines forældre eller broderens navn.
Mvh
Pia
"
Det undrer mig du at ikke kender dette Finn, altså ikke hende fra Præstø, men fra din egn.
Men det lykkedes mig da at finde Anne Cathrine Holm.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-10 14:09

Videre en modstrid fra samme i DIS:

Hendes forældre er:
Rasmus Pedersen Holm, gårdfæster, født ca. 1705 i V. Aaby sogn, død før
1784. Gift med Johanne Hansdatter, født 1708, død 8. juli 1795 på Holmelund
i Nybo, Brahetrolleborg sogn.
Han fik gården Holmelund i fæste i 1740 af forvalter Bachmann, for 20
rigsdaler. Gården var derefter fæstegård i 5 generationer i slægten Holms eje.

Christening: 20 JUN 1743 Nyborg, Svendborg,
> > > >-- -- ----------- Parents:
> > > > Father: THOMAS NICOLAI HOLM Family
> > > > Mother: CATHARINE LUCIA VON LENGERCHEN

Som jeg havde fundet men fravalgte fordi du skrev: født ca. 1746

Fundet her:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,33199,59694

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 28-12-10 17:45

Hej Svend

Jeg mente også at jeg kendte hende , men blev meget i tvivl da Christian Reventlow der er en god slægtsforsker havde andre forældre til hende. Se http://www.reventlow.dk/cgi-bin/igmget.cgi/n=reventlow?I7843

Venlig hilsen
Finn

Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 28-12-10 17:46

Tak for svaret svendgiversen.
Dejligt at få bekræftet sine antagelser.