/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Lappe hul i kunstlæder
Fra : dreyer
Vist : 6949 gange
100 point
Dato : 28-12-10 11:49

Jeg har en lænestol betrukket med sort kunstlæder, hvor der er et par huller i. Hvordan reparerer jeg det bedst muligt?

Findes der f. eks. noget lappegrej eller lignende der kan klare opgaven, eller skal jeg i gang med sort gaffertape?

Venlig hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-10 12:04

Jeg har en ruskindsjakke der blev revet et hjørne i en vinke på 4 x 4 cm på ærmet.

Til dette fik jeg fat på en selvklæbende lap til formålet der kunne sættes på indersiden, lidt i retning af gaffatape... Dette har holdt unde at slippe.

Jeg er ikke sikker på at gaffatape holder.

Jeg kan mener jeg købte denne lap i en hobbyforretning, formentlig Panduro.

Jeg ved dog ikke om dette også er løsningen for dig....

vh Ben

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-12-10 15:01

Du skriver godt nok, at stolen er lavet af kunstlæder, men hvis du ikke kan få fat i noget der ligner materialet (måske kan du finde et stykke på undersiden ell.l. du kan klippe af), så ville jeg benytte et stykke sort skind til at lappe med.

Og så ville jeg vende bunden i vejret på stolen, og lime en lap på med superlim på et sted der ikke vil være synligt når stolen står rigtigt.

Hvis det så virker er det jo bare at fortsætte der hvor hullerne er.

Til mange reparationer bruger jeg en superlim, som man nogle gange kan købe i en pakke med 3 små tuber for 10 kr., tuberne er blå.
Den lim holder bare.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-12-10 16:47

Hvad med det her ?

http://www.termoland.dk/shop.asp?vID=41

I sidste del af videoen, viser hun hvordan man kan sy Amaretta(kunstskind) udenpå, der hvor man ikke kan komme bagom, hvilket jeg ikke går ud fra du kan på en stol.

Det er godt nok til at reparere termotøj, men det må kunne bruges til formålet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-12-10 19:06

smuller54, du skal regne med, at der er forskel på, om man kan sidde med det, som hende på videoen gør, få fingrene bagom stoffet f.eks., eller om det er en "stiv" genstand som en stol.

Hvis det var mig ville jeg se om jeg kunne få fat i en aflagt skindjakke i samme farve som stolen, kig evt. i genbrugsbutikker, og så prøve mig frem på et skjult sted.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-12-10 19:17

Citat
smuller54, du skal regne med, at der er forskel på, om man kan sidde med det, som hende på videoen gør, få fingrene bagom stoffet f.eks., eller om det er en "stiv" genstand som en stol.

Den er jeg med på, men man kan altså godt sy en lap på en stol, evt. med en skindnål som er bøjet, (½ cirkel).

Jeg ville ihvertfald godt kunne gøre det, ellers havde jeg jo ikke givet det svar

Kommentar
Fra : carina94

Dato : 28-12-10 20:55

Hvis det er skai/kunstlæder kan du lappe med hvad du kan finde og lime det på.. men pænt bliver det aldrig. Skai er olie produkt og bliver med tiden mørt som en plast pose , så sørg for at lap dækker godt så der ikke kommer revner og du kan starte forfra

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-12-10 21:13

Citat
Jeg ville ihvertfald godt kunne gøre det, ellers havde jeg jo ikke givet det svar

Det kan jeg såmænd også, men ikke med den fremgangsmåde der blev sit på videoen du linkede til.

Men så længe det ikke kan tages af og køres igennem en symaskine, så er jeg overbevist om, at resultatet bliver bedst med lim.