/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Boret et hul i pudset loft...
Fra : axelbjarne
Vist : 12998 gange
100 point
Dato : 28-12-10 08:37

Jeg skal have flyttet en lampe, så jeg har boret et hul i et pudset loft, og for at få rawplugsen til at sidde fast, har jeg fyldt hullet ud med polyfilla, og sat rawplugsen fast...

Er der andre løsninger, hvis det ikke holder....

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-10 08:44

Hvis skruer og rawplugs er lange nok - så holder det også --

Pudset sidder jo fast på noget

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-10 08:54

Det afhænger af husets alder og byggestil. Og såm selvfølgelig lampens vægt.

Pudsede lofter er normale i lidt ældre huse, hvor loftet er laved med rørmåtter sømmet på spredt forskalling. Så er det ikke rawplugs du skal bruge, De er til teglsten og lignende , men holder dårligt i puds. Puds i sig selv kan også kun bære et lille træk.

Det er meget bedre at få en lang træskrue med krog op i forskallingsbrædtet bagved . Det kan holde til meget mere.
Spredt forskalling vil sige at brædderne ikke ligger tæt, så du skal finde et brædt.
Man kan dog også komme ud for tætte bræddelofter med puds under.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-10 09:05

Transor

Citat
Pudset sidder jo fast på noget

Og hvis skruer og rawplugs er lange nok - så holder det

Rawplugs er til andet end teglsten... der er faktisk rigtig mange typer

http://www.expandet.dk/

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-12-10 09:41

Jeg giver transor fuldstændig ret, for selvom pudset sidder fast på noget som det udtrykkes, så er det helt afhængig af alder og byggestil som transor skriver, for er der pudset op på rørvæv stiftet på forskalling så holder alverdens rawlplugs IKKE i det pudslag - hvorimod en lang skrue som får fat i forskallingsbrættet oppe bagved rørvævet sagtens kan bære en endog temmelig tung lampe.
Men prøv nu hvad din egen løsning kan holde til.
held og lykke med det
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-10 09:51

Når jeg skal hænge en lampe op i pudsede lofter tester jeg lige med en tynd syl for dybde m.m.

Jeg arbejdede engang i en gammel bygning hvor lofterne var beklædt med 5 cm træbeton og derefter et tykt lag puds, det var et hævlede når noget skulle hænges op i loftet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-10 10:32

Hm...

axelbjarne du sender bare regningen til Nordsted1, hvis lampen falder ned og går i stykker og evt ødelægger dit flotte glasbord.......

Ved almindelig rådigvning er man underlagt ofte underlagt forsikringsansvar ved forsømmelig rådgivning.

(nu får jeg nok et skideball.... thø hø)

************************

Til spørgsmålet.
Det er ofte at man er så uheldig at ramme mellemrum imellem forskalningsbræder nå man skal sætte loftkroge i den slags ofter. Men bare man rykker 2 cm til siden er der et brædt og skrue i.

Bræder går på tværs af spærkonstruktionen.

Herunder er der et link til hvordan bræder er sat op bag pudset.

http://www.troldtekt.dk/Privat/Konkurrence/Indsendte-fotos/Connie-og-Bjarne-Ringkoebing.aspx

På almindelig lofter der dog "normalt" ikke så stor afstand imellem bræde, som linket viser.

Jeg set lamper der er faldet ned på grund af anvendelse af rawplugs i den slags lofter. Det er lidt synd.

Men husk lige at løsningen er beskrevet i et indlæg før dette.

vh Ben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-10 10:47

Nææ Benjamin, du får ikke en over nakken af mig

Men iflg alm. logik så sidder pudset fast på noget, og hvem dælen kan finde på bare at hænge noget op, uden først at have tjekket hvad det puds sidder fast på.... det var såmænd bare det

Accepteret svar
Fra : Troldesen

Modtaget 100 point
Dato : 28-12-10 10:52

Hej AxelBjarne.
Jeg synes du skal gå ned i din lokale trælast og bede om hjælp.
Jeg ved at der idag findes nogle specielle ekspanderende loftskruer, der sikkert er lige præcis det du har brug for her. NÆSTEN uanset hvordan loftet er, vil du kunne købe en ekspanderende skrue (eller hvad de nu hedder) der kan klare jobbet.
Man taler oven i købet om Eksploderende loftskruer, der virkerligt udvider sig når de når over loftet.
Og de siges at kunne holde til lidt af hvert. Prøv det. )

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-10 11:39

Tække måtterne eller de tækkerør der er udgør underlaget for pusdset er sømmet på forskalningsbræderne. Så pudset skal nok blive hængende. Det er ikke her problemet er.

Problemet er at pudslaget ikke er lige tykt over det hele. Så der er ingen garanti for at pluks holder, blot fordi den ikke drejer rundt når der sættes en skrue i.

Garantien på hvad en pluks kan holde - er beregnet ud fra test, hvor disse plugs anvendes som beskrevet af fabrikanten. En rawplugs belastningsdata, gælder kun ved korrekt anvendelse.

Der findes et hav af forskellige ekspantions plugs og kroge med modhager der folder sig ud. Men det er jo lidt tåbeligt at købe plugs, der ikke kan anvendes korrekt, når det er nærliggende blot at skru i de forskalningsbræder der i forvejen ligger bag pudset.

vh Ben

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-10 16:31

Nu kan Rawlplugs ikke fås længere (er det ikke 40 år siden??), men Fischer Dübel og Expandet plastpropper kan da heldigvis!
Men jeg tilslutter mig: prøv med en tynd syl hvor der er forskalling og sæt så en skrueøsken eller skruekrog deropi

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-12-10 16:47

Det gik ikke polyfilla'en, men så tog jeg ud i trælasthandlen og de gav mig det råd, at jeg skulle banke en træklods op i hullet, det har jeg så gjort, tilsynelandende kan det holde.

Ellers tak for de forskellige forslag.

Det må blive en lodtrækning...

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-10 16:49

Citat
Nu kan Rawlplugs ikke fås længere

Den gode gamle danske rawlplug i riflet plast laves ikke i landet mere, men den findes da, både i nogle byggemarkeder og i utallige ting fra fjernøsten hvor der følger skruer og plugs med i pakken.

Egentlig er det noget lort, de drejer tit i hullet, og desuden er mange af de billige plugs lavet af blød polyæthylen der bliver mør og derfor ikke holder i årevis som f.eks Fisher der er lavet af nylon.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-12-10 16:50

Tak for svaret Troldesen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-10 16:57

Spændende at høre hvad de siger i byggemarked.

God fornøjelse.
vh ben

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-12-10 20:57

God fornøjelse axelbjarne !

Citat
Man taler oven i købet om Eksploderende loftskruer, der virkerligt udvider sig når de når over loftet.

pas nu på, så tæt på nytåret, der er jo nye regler for fyrværkeri - tænk på hvad TV har bragt de seneste par år - der var noget i Jylland også ..... (Seest eller hvad det hed)

Lyt til bare eet enkelt af de gode råd du har fået, og pas på med noget der kan
EKSPLODERE - UHA UHA .....
HUSK: du skal jo KUN have hængt en lampe op

Hvis du kan skrue en ganske alm. øjeskrue op i et forskallingsbræt, så får du simpelthen ikke noget der er bedre, uanset fabrikat, navn eller eksplosionsmuligheder ....
held og lykke med din lampe axelbjarne og godt nytår -
mvh
Bennymanden