/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Mus vil ikke_
Fra : nomore
Vist : 2725 gange
10 point
Dato : 27-12-10 19:03

Gå i fælden, gode råd.

Den skider på min pande, som kan blive fyldt med LORT )(&% på 2 timer, den gnasker løs på en gammel pølse (lokkemad) men den går ikke i fælden.

Katten kan ikke fange den.
Noget galt med dén.

I fælden er der en bid brød = en såkaldt smækfælde = fjeder aftrækker, hvis det kan hjælpe.

Og det er ikke inspireret af en anden MUS på TV
men et meget alvorligt tilfælde af skade-dyr i mit køkken.

Og venligst ikke skriv, at jeg bare kan skrue op for/ på panden,
da den, i denne kulde starter op af sig selv (termostat), grundet frost i køkkenet.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 27-12-10 19:16

Prøv med lidt musegift.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-10 19:18

Jeg ville skyde den!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-10 19:33

Citat
Prøv med lidt musegift.

Hvad med katten.
Citat
Jeg ville skyde den!

OK: men med hvad?
Og jeg tror altså der er mere end en, så skal man have en hagl-bøsse eller hvad
selv havde jeg tænk på oste-kugler eller noget der ligner, men kan kun finde dem i krum form, på den lokale tankstation og de er ikke sådan at fyre af, umiddelbart.
Men katten kan lide dem.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 20 point
Dato : 27-12-10 19:37

Lidt havregryn i fælden er alt der skal til. Mange af de billige klapfælder man kan købe skal justeres lidt for at virke ordentligt, så de klapper ved selv meget små bevægelser. Nogle af de halvdyre plastikfælder virker ganske enkelt ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-10 19:37

Citat
Hvad med katten.

Den skyder du også - den gør jo ingen gavn

Muligheden er også at smide komputeren efter den - så slipper Kandu for "platte" spørgsmål fra den

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-10 19:37

Her er en slags "Olsen bande" opskrift.

1 Høj spand
1 Mængde vand
1 Gammel underkop
1 Noget af musens ynglingspølse
1 Langt brædt
Noget vakkelvorn opklosdning.

Hæld vandet i spanden, og brug opklodsning til at sætte underkoppen på.
Sæt brædtet op af spanden.
Musen kravler op ad brædtet og hopper over til pølsen.
Opklodsningen vakler og musen ender nede i vandet.
Musen kan ikke sætte af i vand og springe op igen.
Det er ikke dyrplageri for den kan jo bare æde videre på pølsen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-12-10 19:50

Lav en smart lille plakat med teksten "Stjerne for en aften" og sæt den, så musene kan få øje på den. Læg lidt havregryn foran plakaten.

Så tager du en kødhammer - hvor den ene ende er udformet som en stjerne - og sæt dig på lur.

Når musen dukker op, klasker du den med kødhammeren. Så har du ikke lovet mere, end du kan holde.

Held og lykke med projektet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 27-12-10 19:50

Jeg har også lige haft mus i køkkenet - de havde bl.a. være i rosinerne. Køkkenskabet blev tømt for alt spiselig. Købte to billige klapfælder. Jeg lagde en rosin (det var jo det den ku li) løst i hullet, spændte fælderen og satte dem i køkkenskabet. Næste morgen var begge rosiner væk, og den ene fælde smækket, men ingen mus var fanget. Jeg lagde et par løste rosiner i igen - og det samme skete. Musene er åbenbart så hurtige at de sagtens kan nå at snuppe en rosin fra fælden uden at den smækker. Så blev rosinen presset godt ned i hullet, så den sad godt fast. Næste morgen var musen død. Så vær sikke på at lokkemaden sidder godt fast, og ikke fylder for meget - en rosin er nok.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-10 19:55

Citat
skal justeres lidt for at virke ordentligt, så de klapper ved selv meget små bevægelser.

Tja: den står, så det gør ONDT - hvis jeg sætter den for hårdt ned = jo den klapper,
men til gengæld har jeg set mus, der sidder og gnasker løs, og/ eller/ efter de har lettet RØ___
så smækker skidtet, især hvis jeg skal smide mere mad, på fælden = Auwt
og så taber man altså smøgen man render rundt med

Citat
havregryn

Prøver næste gang jeg kommer til byen, men hvor pokker gemmer jeg så grynet henne/
for musene.

Citat
Den skyder du også - den gør jo ingen gavn
Muligheden er også at smide komputeren efter den - så slipper Kandu for "platte" spørgsmål fra den

Tja: du må da have det rigtigt godt, med platte svar og tiltale, for DU SVARER jo altidpå dumme brugeres svar og ligegyldigheder.
http://www.kandu.dk/spg152409.aspx

Citat
Her er en slags "Olsen bande" opskrift.

1 Høj spand
1 Mængde vand
1 Gammel underkop
1 Noget af musens ynglingspølse
1 Langt brædt
Noget vakkelvorn opklosdning.

Hæld vandet i spanden, og brug opklodsning til at sætte underkoppen på.
Sæt brædtet op af spanden.
Musen kravler op ad brædtet og hopper over til pølsen.
Opklodsningen vakler og musen ender nede i vandet.
Musen kan ikke sætte af i vand og springe op igen.
Det er ikke dyrplageri for den kan jo bare æde videre på pølsen.

Ja _ for pokker DADA, der var noget der lugtede af en original og virksom fælde,
som kan bruges af alle, også tumpede brugere, på kandu.

Men jeg tror, der er et problem med ? katten, der sikkert skal drikke vand
af samme, for at afmærke sig..
Prøver den en dag, katten ikke er tørstig/ sulten

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-12-10 20:06

OK, jeg kunne ikke lade være med at joke lidt, men klapfælderne fungerer ikke med havregryn eller rosiner. Der skal anbringes noget klæbende - eks. klassikeren ost, hvor du sætter en tegnestift gennem osten, så musen skal arbejde for sagen.

Men prøv kassefælden, hvor musen går ind i kassen - og bliver der. Så kan du altid slippe den løs i en nærtliggende skov.

Mvh. Tonganeseren

Jeg købte engang en klapfælde (rotteudgaven) hos vores isenkræmmer. Jeg skulle lige prøve den - og pang! Den smækkede ned over min tommelfinger, mens isenkræmmeren skreg af grin. Surt show.

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 27-12-10 20:08

Køb en stor tube af den bedste og stærkeste Mus-lim,
og smør Mus-limen på de udvalgte steder ...

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 27-12-10 20:12
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-10 20:13

Citat
"Stjerne for en aften"

Det, MÅ være sidste udvej, men giver dig ret, angående "Stjerne for en aften"
men hader at se de udsendelser 2 gange, når man kun skimmer første gang.

Citat
en rosin er nok.

Den har jeg GO_nok hørt før, så en der også skal afprøves.
Og mine? lokkemidler sidder altså godt fast, men at en mus ikke kan udløse en fælde?
det må være unger, har før set en (hale) ligge ved siden af fælden, og det var ikke fra en voksen

Dem hos mig, er vel-voksne markmus, og de æder sg_ alt på deres vej og færden.
og i mellem tiden, får de sikkert flere.

Billede efter et besøg på panden = et par timer

http://www.gratisimage.dk/image-7156_4D18E835.jpg

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-12-10 20:15

Klapfælder fungerer fint med havregryn, vi fanger adskillige mus hvert efterår, kun med havregryn.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-12-10 20:19

Vores bedste musefælde ligner denne:
http://www.billigskadedyr.dk/product.asp?product=219

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-10 20:20

Citat
OK, jeg kunne ikke lade være med at joke lidt,

Tja: jeg spørger JO bare, kommer der en FED joke med samtidig
gør det sikkert bare mere hyggeligt = trods alt.
Citat
men klapfælderne fungerer ikke med havregryn eller rosiner.

Og ved også GODT, at det skal KUN være en appetit-vækker

Citat
Køb en stor tube af den bedste og stærkeste Mus-lim,
og smør Mus-limen på de udvalgte steder ...

JO_dak: men skal LIGE have fanget skidtet først

Men som det måske kan se´s, er det et rimeligt stort problem, hos mig,
og de LORTE er lagt på et par timer..så.

Gad vide om de render med bestikket også, ellers mangler jeg også noget af DET.
Men troede KUN det var skader eller krager? der smalede på DET..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-10 20:25

Citat
http://www.billigskadedyr.dk/product.asp?product=219

Har afprøvet den, men sig DET til musene, også piller til mus/muldvarpe, dem hvor de? bare sover ind på_ før katten flyttede ind, men bruger det ikke mere, da jeg HADER at se dyr lide, eller bare tanken om at andre dyr æder mit gift..

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-12-10 20:30

Brug ALDRIG kassefælde.
Min salige far nappede en mus i kassefælde--og hvordan skiller man sig så lige af med sådant et krapyl?? jo-man drukner den selvfølgelig.
Vand i den rustfri håndvask i køkkenet-fælden ned i vandet med en sten ovenpå til at holde fælden nede-ak og ve-klappen var også af træ, der som bekendt har en vis opdrift.
Mus i fri svømning i håndvasken--hvad gør man så?? joo-man tager knægtens luftbøsse, står op på en køkkenstol og skyder 2 buler i håndvasken--jahuuu-det tredie skud er en træffer-og så røg både mus og fælde i skraldespanden.

Han måtte høre for det i mange år

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-12-10 21:07

Altså! Musene gør jo bare det mus gør. Når der er tale om markmus, så er der ingen grund til at slå dem ihjel - derfor snackbaren "kassefælden".
Når det drejer sig om husmus og rotter, så er min lunte kort - og de skal dø, for at forhindre skader på den "faste" ejendom.
Jeg synes ikke om at lemlæste mus eller rotter. Derfor undgår jeg klapfælden, som ofte rammer skævt og efterlader en lidende mus eller rotte.
Derfor kassefælden. Når en rotte eller husmus bliver fanget, så bliver den efterfølgende aflivet kort og kontant - så den ikke lider for meget. Og hvordan gør man så det? Arbejdshandsker på, kræet lukkes ud på en græsplæne og klaskes flad med et brædt. Bagstopper er en ondskabsfuld 5 kg`s hankat.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 27-12-10 21:34

brug 2 mursten læk den ene og sidt klar med den anden og klask sæt spegepølse fast på fældrndet plejer at virke

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-12-10 00:43

Lån naboens kat, den er sikkert ikke bange for mus

http://www.wippomatic.nu/swe/wippomatic.images.html
mere inspiration
http://www.youtube.com/watch?v=jezQKOl5q-w

hmm. mon sådan en virker?
http://www.musforsvind.nu/prodtype.asp?cookiecheck=yes&PT_ID=158&strPageHistory=cat

ellers virker denne
http://multikoeb.dk/hus_have/skadedyrsbekaempelse/mjoelner_musefaelde_3710_da.html
Brug nutella som madding....

Den ene mus til den anden:
Mus 1: "Der kommer en kat."
Mus 2: "Så må vist hellere være musestille."

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 28-12-10 05:16

Den dersens ide med at vippe musen i en spand er rigtig go', dog kan det gøres nemmere;

Tag en paprulle fra toiletpapir eller køkkenrulle, klem den lidt flad, så der lige som kommer en bund, så rullen kan stå (uden at rulle!)

I enden af den stående rulle lægger du en stump lokkemad, placerer rullen m. lokkemad så den stikker ud over komfuret og stiller en spand ½ fyldt med vand neden under!

Din rulle placeres så den balancerer, så når musen går ind i røret, lokket af lokkemaden, så tipper den ned i spanden!

Evt. kan jeg fremsende dig et rør klar til brug for en 50'er - - 250,- for et helt sæt med rør, spand og lokkemad - dog fremsendes vandet ikke!

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 28-12-10 07:58

Så er der også muligheden!

50% gibs (rigtig gibs)
så resten hvedemel.

Rør det sammen og stil så underkoppen med blandingen et roligt sted hvor musekræet daffer rundt. evt. en underkop med vand.
Højris

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 28-12-10 11:48

http://www.millarco.dk/detail.asp?vid=91606&menu_nbr=45&page_nbr=64

Prøv at købe en sådan - den er effektiv !!

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-10 13:06

Citat
To trætte mus i en spand med mælk
De svømmede rundt så godt de ku'
Men håbet svandt - hva gør vi nu?
Den ene ville drukne sig,
men makkeren sagde nej, nej, nej
For håbet sejrer kun, måske
Så længe vi leder efter det
Bliv ved at lede efter det

Så svømmede de, som aldrig før
Og mælken blev til sidst til smør
Så kravlede de op på land
Stod frem og knugede hinanden
Og ønskede glædelig jul

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 28-12-10 17:31

Kode
50% gibs (rigtig gibs)
så resten hvedemel.

Evt. Brødrene Gibbs?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-12-10 17:56

Men - kære venner!!!! Det er meget godt at "gå efter" de søde mus, men det ville måske være bedre at finde ud af, hvordan de kommer ind i huset eller lejligheden. Hvis man ikke blokerer mulige indgangshuller/muligheder, kan man fortsætte med myrderiet i årevis.
Et eksempel:
Min svoger fik nogle polske håndværkere til at opsætte en ny olietank, og de borede et hul på 50 mm gennem muren, til olierøret. Igennem dette hul myldrede det ind med mus, som via fyrkælderen og brændestablen havde fri adgang til skabet under køkkenvasken. Derfra fandt de vej til andre lokaler i stuehuset - og nu står svigermor med et enormt problem.
Ingen kunne finde ud af, hvordan musene kom ind, indtil jeg lod hunden snuse sig vej rundt om husets sokkel.
Køb fint sand (det fineste til sandblæsning) og strø det langs væggene i de rum, hvor der er muligheder for indtrængen. Sluttelig lukker man huller og revner med cement.

Man skal altså være præventiv.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-12-10 01:21

Citat
http://www.millarco.dk/detail.asp?vid=91606&menu_nbr=45&page_nbr=64

Prøv at købe en sådan - den er effektiv !!

Den har jeg også: men ingen mus i den.

Grunden til mus, kan næsten kun være katten der har slæbt dem med hjem,
eller når bagdøren har stået åben i kortere eller længere tid.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 29-12-10 01:25

Tak for svaret BertelBrander og andre for gode tip + humor
Kan nævne, at jeg sjældent bruger fælden af plast, da den ikke nakker musen med det samme.
Jeg har også en fælde man man kan skrue på et gammelt syletøjsglas, men den er ikke særlig effektiv, men vil da afprøve den med de råd, der givet.