/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Helstegt mørbrad
Fra : Grimstrup
Vist : 3604 gange
95 point
Dato : 26-12-10 17:54

Kære alle,

Som så mange andre skal jeg lave helstegt oksemørbrad til nytår. Jeg skal lave til ca. 20 mennesker så jeg har købt 4 stk. på ca. 1.5 kg. Jeg vil ikke bruge mørbraden på pande inden den skal i ovnen så jeg skal finde en opskrift, hvor jeg bare kan smide den direkte i ovnen

Kan jeg lave alle 4 stk. i en ovn eller skal jeg fordele dem over to ovne?

Er der nogen der har en sikker opskrift der kan give lækkert rødt kød uden for meget sved på panden:)?

Mvh
Grimstrup

Kommentar
Fra : clou

Dato : 26-12-10 18:06
Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 105 point
Dato : 26-12-10 18:52

Hej.
Jeg lavede den efret denne opskrift da manden fyldte 65.
Den kan jeg anbefale.
http://myone.dk/joomla/index.php/opskrifter/andre-middagsretter/helstegt-oksemorbrad-i-ovn

Jeg havde heller ikke mod på at lave det på pande og havde heller ikke plads til 2 stk. mørbrad.
Jeg stegte den så den var rosa indvendig..der er nemlig delte meninger om havd farve den skal ha' her i familien.
Men den blev bare så god og ingen sure miner

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-10 18:58

Køb en flaske billig portvin og mariner kødet 3-4 timer i køleskabet, det gøres bedst i plastpose hvor man lægger kødet i og roder det rundt nu og da.
Kødet kommer til at smage en anelse af portvin, og man hælder selvfølgelig marinaden i saucen.

Mummmmmms

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-12-10 18:59

Nu er det Klumme savnes.

Jeg tror, han ville kunne give en god opskrift.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-12-10 19:11
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-12-10 19:19

Er begyndt at bruge saltdej til stegen, mørbraden o.lign kød. Ved at bruge en saltdej bevares saften i kødet og den er utrolig mør og lækker. Bemærk at saltdejen IKKE kan spises

http://arla.dk/opskrifter/Saltindbagt-oksemorbrad-med-kartofler-i-ovn/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-10 20:17

Med 1,5 kg er det fra et lille dyr, formentlig en tyrekalv. De sælges også billigt.

Problemet med sådanne små mørbrader er at de er ret tynde i enderne. på den anden side får du så nemt noget som er gennemstegt og andet som er mere eller mindre rødt indeni.

Brum 5 minnutter ved 200° varmluft, og steg færdigt ved 170° efter termometer midt i den tykkeste del.

Smør inden med en blanding af paprika, kinesisk eller japansk gæret soya og olie

Samlet stegetid er under 30 minutter, men endelig egter termometer og med hviletid pakket ind i viskestykke medens i spiser forretten. Husk varme tallerkener. Husk at skære i meget tynde skiver.

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 26-12-10 20:39

Tak for opskrifterne.

Piaskov - jeg kan vel ikke få dig til at linket igen da jeg ikke kan få det du skrev til at virke?

Jeg lader lige tråden stå åben et par dage endnu så andre kan komme med forslag eller lade sig inspirere

Det er selvfølgelig nogle små billige mørbrader jeg har købt (fakta til 120 kr. pr. kg), men jeg tror nok de skal blive gode - jeg har tænkt mig mørbraderne skal smøres med salt, pepper og hvidløg - herefter trække i et par timer. Regner med at bruge din opskrift transor og stege dem ved 200 grader i 5 min og herefter stege færdig ved 170 til de er 55 grader inde i - så der er noget godt rødt til os der er til det

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-12-10 21:34

Citat
jeg kan vel ikke få dig til at linket igen da jeg ikke kan få det du skrev til at virke?

Det kan jeg da heller ikke nu
Jeg mener jeg printede den ud...skal nok kigge i gemmerne senere.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-12-10 21:37

Jeg er hjemme i Danmark på juleferie, men kører hjemad i morgen.

Har en superopskrift på indbagt oksemørbrad og en pragtfuld rødvinssovs.

Hvis vejrguderne er med os, kan du få opskriften i overmorgen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-12-10 21:38

Citat
Helstegt oksemørbrad.

Oksemørbrad – sådan gør du:

1 hel oksemørbrad

Olie

Groft salt

Peber

Start med at pudse kødet fri for evt. hinder mv. Evt. fedt må gerne blive på, da det giver god smag. Oksemørbraden pensles i olie, indgnides i salt og peber i et jævnt lag og lægges i et fad eller dyb bradepande. Fadet stilles i en forvarmet ovn ved 250 grader, hvor stegen skal være 15 min. for at ”svitse” stegen. Efterfølgende skrues ned til 160 grader og lågen åbnes kortvarigt for at få den varme luft ud, samt for at tilsætte vand til stegen – brug helst stålfade eller andet, som ikke risikerer at flække, når der tilsættes vand. Oksemørbraden skal nu have yderligere 15 min., hvorefter den tages ud og pakkes ind i rigeligt sølvpapir. Oksemørbraden skal nu hvile i 15 min, hvorefter den er klar til at blive skåret og serveret.

Oksemørbrad varierer i størrelse, og jeg anbefaler derfor brug af stegetermometer for præcis stegetid. Stegetermometeret skal måle i midten af kødet på det tykkeste sted. En oksemørbrad skal have følgende temperatur: 60 grader – rød, 62 grader – rosa og 68 grader let rosa til gennemstegt. En oksemørbrad skal ud af ovnen og hvile ca. 4 grader før den ønskede temperatur, da oksemørbrad og kød generelt ”steger” videre, mens det hviler.

Fandt den..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-10 21:46

Hej igen Grimstrup.

55° er lige i underkanten . Du skal helst op på 60°. Der er det stadig rødt, og samtidig slipper du af med den værste risiko for farlige bakterier.
Hvis du kommer salt på inden stegningen vil du også trække noget af kødsaften ud på overfladen. Jeg plejer at vente til efter den første bruning.

Det er en smagssag om man vil marinere eller smøre med andet end bare peber og hvidløg.

Hvis kødet er passende fedtmarmoreret vil der være en del smag bare i det. Hvis det derimod er meget magert , så betyder smøringen mere. Masser af mild paprika, soya (som også er saltet) eller blot herbs de Preovence er mine foretrukne krydderier til rødt oksekød. Fedtmarmorering kan variere meget og afhænger af oksens race og fodring.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-12-10 21:59

Nu lykkedes det for mig at få åbnet linket på den første.
Jeg kopierede den lige men det er den samme kan jeg se.
Citat
1 hel oksemørbrad
Groft salt
Peber

Start med at pudse kødet fri for evt. hinder mv. Evt. fedt må gerne blive på, da det giver god smag. Oksemørbraden indgnides i salt og peber i et jævnt lag og lægges på en rist i et fad eller dyb bradepande. Fadet stilles i en forvarmet ovn ved 250 grader, hvor stegen skal være 15 min. for at brune. Efterfølgende skrues ned til 160 grader. Lågen åbnes kortvarigt for at få den varme luft ud, og der tilsættes vand under stegen.
Brug helst stålfade eller andet, som ikke risikerer at flække, når vandet tilsættes.

Oksemørbraden skal nu have yderligere ca. 15 min., hvorefter den tages ud og pakkes ind i rigeligt sølvpapir. Oksemørbraden skal hvile i mindst 15 min, hvorefter den er klar til at blive skåret og serveret.

Brug stegetermometer for at opnå den korrekte temperatur. Afhængig af størrrelsen varierer stegetiden.

Stegetermometeret skal placeres i midten af kødet på det tykkeste sted. En oksemørbrad skal have følgende temperatur:
60 grader – rød
62 grader – rosa
68 grader let rosa til gennemstegt.

Mørbranden skal ud af ovnen og hvile ca. 4 grader før den ønskede temperatur, da ´kødet ”steger” videre, mens det hviler.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 26-12-10 22:02

Har lige i går lavet en på 1100 gr afpudset. Jeg skar 2 pæne bøffer på hver 300 gr til fryseren af hovedet og pudsede resten af (ca 500 gr) og endte med en chateaubriand på de omtalte 1100 gr. Hvad er problemet med at brune den/dem af på panden??

Brugte pande og brunede den kraftigt af. Lod den være i 45 min mens jeg forberedte andre ting. Smed den i forvarmet ovn i stålfad uden væde på 200º til stegetermometer viste 55º svarende til ca 35 min. Tog den ud og lod den hvile utildækket mens jeg lavede bearnaisesaucen.

Så var den klar - lige til et 13 tal. Farve mellem rød og rosa og en fed syrlig bearnaisesauce til. Det er såmænd ikke så svært, og man skal lade være med at være "bange" fordi det er dyrt kød eller at saucen kan skille. Lad som om det er en flad ribbensteg, så går nerverne væk.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-12-10 22:14
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-12-10 01:28

Kommer lige i tanke om - Rabatten der lavede lækker bryllupsmiddag til 24 personer, hvor hovedretten var marineret oksemørbrad og saltkartofler

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2007/0320112619.htm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-12-10 18:27

oksekød normal temperture
55-60 lidt rød
60-65 let rosa
65-68 gennemstegt

var hvad jeg lærte engang
men jeg bruger finger metoden idag og har ikke brugt termo i de sidste 10 år
oksemørbrad er normalt mørt og jeg ville ikke gå over 60 grader i kernetempertut

som flere har skrevet husk at kødet skal hvile (normal finger regl 15min stege 15min hvile dvs 1 til 1)

http://www.netkogebogen.dk/stegetemp.htm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-12-10 12:04

Til dig grimstrup.
Jeg er lidt spændt på at "høre" hvordan du laver din mørbrad i aften.
Jeg er i gang med forberedelserne til samme ret igen igen.
Håber du fortæller hvordan det gik.

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 01-01-11 22:20

Godt nytår!

Så er vi kommet på den anden side af stegningen

Jeg forsøgte en lidt anden tilgangsvinkel end anbefalet herinde. Jeg havde et sted læst, at man først skulle give stegen 250 i 15 min og derefter ned på 160 i 20 min til den var færdig. Da mine stege var lidt små nøjedes jeg med 250 i 10 min og ville herefter have givet den 160 i 20 min, men efter de første 10 min viste mit stege termometer 55-60 så stegen fik kun lige 1-2 min mere - så det kan man da kalde lynstegning.

Der gik noget panik i madlavningen da stegen pludselig var færdig 20 min tidligere end jeg havde regnet med, men det kom til at passe med de hvilede i 15 min og de var rigtig røde, lækre og saftige!

Tak for alle de gode råd - jeg lukker tråden i morgen:)

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 02-01-11 18:28

Tak for svarene!

Jeg ville gerne give flere af jer point, men det kan man vist ikke:)