/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
LANGTIDS EFTERHÆVNING?
Fra : AG112
Vist : 5906 gange
200 point
Dato : 26-12-10 11:23

NÅR ET BRØD HAR KOLDHÆVET I 12 TIMER,
OG DET SLÅS UD OG SÆTTES TIL EFTERHÆVNING,
ET PAR TIMER,
BLIVER DET JO "KUN" CA. ½ SÅ STORT SOM TIL 1. HÆVNING.

KAN MAN VED EFTERHÆVNING (ALTSÅ VED 2. HÆVNING) LADE DET HÆVE IGEN 12 TIMER,
OG BLIVER DET SÅ LIGE SÅ STORT, SOM VED 1. HÆVNING?

MVH AG112

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 26-12-10 11:31

HVIS JEG VIDSTE DET, SÅ VILLE JEG MEGET GERNE SVARE PÅ DET, MEN DET VED JEG, DESVÆRRE, IKKE
JØRN

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-12-10 11:33

Det hæver jo igen, når det bliver bagt.... jeg ville ikke lade det efterhæve i yderligere 12 timer... men ved om det vil hæve som ved 1. hævning

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-12-10 12:08

Hejsa.
Citat
Hvis brødene ikke skal bages samme dag, sættes de i køleskabet i 12-72 timer med et fugtigt klæde over, evt. ekstra tildækket med et stykke plastic. Brødene tages ud af køleskabet og stilles på et lunt sted, indtil de er hævet til knap dobbelt størrelse. Brødene snittes eller klippes før de sættes i ovnen ved 220° C i 25-30 minutter.

Jeg ville prøve at lade dejen stå lidt lunt en time eller to..og efterfølgende bage det.
jeg må tilstå jeg aldrig har prøvet at bage et koldhævet brød...så jeg følger lige med på sidelinien.
Håber du lige skriver om resultatet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-10 12:33

Hvis man vil lave koldhævning optimalt er det sluthævningen, som skal foregå koldt , dog ikke koldere end 4 til 5 °.
Hvis du ikke havde formet brødene , og har skået djen ned , kan du nu forme dem og vælge at lade dejen stå koldt og efterhæve, eller efterhæve i stuetemperatur.

Med forsigtighed kan dejen opvarmes i microovn . Men det skal være i små tempi og med let æltning in imellem, så den bliver jævn varm og ingen del bliver over 40°, som ødelægger gæren.

Jeg har med held mocroovn optøet frossen gærdej og derefter formet brød og efterhævet.

Kold efterhævning, giver bedre smag og brød , som sluthæver mere i ovnen.

Til sidst et råd. Brug ikke det allerbilligste mel til brød. Det har for lidt gluten og dårlig bageegenskab.

AG112 skal skå caps lock fra og lade være med at skrive med kapitalier. Det er ikke god tone.

.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-12-10 13:28

Jeg har altid dej til brusebadsboller stående i køleskabet, skal ikke slås ned, bare i ovnen, så er der friske lækre koldhævede bolle

Klumme havde et grydebrød her, godt nok ikke koldhævet, men skulle heller ikke slås ned, og flere gæster har fået opskriften

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=149409

Så som er, er det nødvendigt at slå den stakkels dej ned? Den eneste forskel jeg kan se, er at man får mindre lufthuller i brødet, det er derfor dejen ikke bliver ligeså stor. Du kunne jo prøve at lade være at slå ned på dejen!

Jeg kan godt lide de store huller.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-12-10 13:29

I stedet for "Så som er" læs "Så spm. er..."

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-10 14:03

Husmødre er gennem tiden begyndt at forenkle bagning og brygning, i en sådan grad at det er blevet dårligere produkt. Øl blev så dårligt at købeøllet nu har taget totalt over. Brødet fra supermarkeder er ofte så elendigt at selv dårligt hjemmebag kan konkurrere. Selv bagere er begyndt med snydeenzymer og færdige melblandinger. Ikke underligt at de må lukke på stribe.

Tilbage til emnet. Brød skal under hævningen slås med , æltes let, og genhævemindst en gang for at blive godt og velsmagende. Gærens udviklingstid betyder meget for brødets struktur, smag og holdbarhed. Derfor er også koldhævning og anvendelse af et minimum af gøær bedst. .

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 26-12-10 14:41

HEJ VAGNR
DET ER DEN SAMME OPSKRIFT, SOM VAR PÅ KVALIMAD.DK
SOM "SMULLER54" HENVISTE
TIL I ET TIDLIGERE SPØRGSMÅL.
DER ER OGSÅ EN VIDEO DER VISER HVORDAN DET GØRES.

http://www.kvalimad.dk/artikler/koekkengrej-og-udstyr/mekanisk-koedmoerner-jaccard

MVH AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 26-12-10 14:43

PRØVER LIGE IGEN

http://kvalimad.dk/

MVH AG112

Accepteret svar
Fra : michaelmoeslund

Modtaget 200 point
Dato : 26-12-10 15:07

Det skal ikke slåes ned efter 1. hævning

Men se her:

http://www.dinoskitchen.com/ciabatta-bread-recipe

Et link jeg fik listet mig til her på Kandu

>Transor at få AG112 til at skrive med almindelige ikke "råbende" bogstaver, er lige så nemt som at sende et stykke oasis rundt i en 7. klasse, og sige at de ikke må trykke i det...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-12-10 15:07

Ja, det er vist en amerikansk opfindelse med grydebrødet.

Men det jeg ville have fat i, udover at det er et rigtigt lækkert brød med store huller, er at dejen, ligesom mine brusebadsboller, ikke skal slås ned før bagningen, den lange hævetid og lidt mere flydende konsistens sørger for et sejt og lækkert brød, og sparer en arbejdsgang.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 26-12-10 17:29

DEN OPSKRIFT "MICHAELMOESLUND" SKRIVER OM SER OGSÅ RIGTIG FIN UD.

DEN VIL JEG PRØVE NÆSTE GANG, TAK FOR DET.

OG RIGTIG GLÆDELIG JUL OG GODT NYTÅR.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-12-10 20:45

Jeg bager jævnligt nogle grovboller uden kerner (med økologisk hvedemel svarende til fuldkornshvede) og jeg slår aldrig dejen ned.
Når min dej har hævet første gang hælder jeg den ud på bordet, og deler den med et bred spartel-lignende stykke værktøj, så bollerne får en lidt rustik form.

Godkendelse af svar
Fra : AG112

Dato : 26-12-10 22:22

Tak for svaret michaelmoeslund.

TAK FOR LINKET, DET BRUGER VI NÆSTE GANG.

MVH AG112

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-12-10 11:28

Velbekomme

HOV HOV Den første linie er uden CAPS LOCK...

Falder du af på den

Godt Nytår

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 28-12-10 22:14

TIL MICHAELMOESLUND

DEN FØRSTE LINIE ER FORTRYKT, SORRY.

JEG FALDER ALDRIG AF PÅ DEN, MIN CAPS LOCK SIDDER UROKKELIG FAST,
HAR PRØVET AT LØSNE DEN, MEN DEN FALDT TILBAGE IGEN.

MEN DET GÅR NOK, VI ER JO ALLE FORSKELLIGE, SELV OM NOGEN FORSØGER
AT ENSRETTE OS, ELLERS VIL DE IKKE O.S.V. .........

MEN, VI MÅ JO ALLE TAGE KONSEKVENSERNE, AF AT VÆRE ANDERLEDES,
SELV OM DET GØR ONDT INDIMELLEM, BARE SE FREMAD I LIVET.

"TÆNK DIG GLADERE, HOLD DIG TIL NUET, SELV OM DET GØR ONDT.
ALLE ER SÅRBARE, MEN DET ER SPILD AF KRÆFTER, AT TÆNKE TILBAGE PÅ
ALLE DE GANGE DU ER BLEVET SVIGTET.

HVIS DU SLIPPER FØLELSERNE FRI, ER DU AKTIV NÆRVÆRENDE."

AG112