/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Og hvad fik I så ?
Fra : Tonganeseren
Vist : 2508 gange
300 point
Dato : 25-12-10 17:35

Indrøm det bare. Drengerøve som ønsker hårde pakker og lange dejlige jagtstrømper. Var der nogen som opfyldte Jeres ønsker?

Jeg fik en Metabo kabelfri boremaskine i en lækker kasse med skuffer, fyldt med bor, bits og andre gode ting. Jeg fik også krudtvægt, lange strømper, et flot billede af mit ældste barnebarn, et glas svenske marinerede sild og 500 kroner til køb af et dicesæt i kaliber .38/.357.
Jooooo - det var en dejlig aften med masser af glade ansigter.
Fortsat god jul.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 25-12-10 19:25

-Undskyld, men et "diceset" er noget man bruger til at rafle med - har tidligere brugt et diesæt i genladningsøjemed

Men okay, folk har da lov til at have egne tilbøjeligheder, bare det ikke går ud over vildtet eller medjægere

Kryds

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-12-10 19:46

Hej Kryds.
Næh, et dicesæt er såmænd (i dette tilfælde) værktøjet til at fremstille hjemmeladet ammunition. Det kan bestå af 4 dele som anbringes i en ladepresse. Så fjerner man den brugte fænghætte, kalibrerer hylstret, anbringer en ny fænghætte, hælder krudt i hylstret, sætter kuglen på plads og "krymper" hele historien.

Med julehilsen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 25-12-10 20:20

Meget glad for den oplysning. Det er helt utrloigt jeg har kunnet genlade ca. 18.000 stk cal. 38/357 uden at vide det. Mange tak skal du godt nok ha'

Kryds

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-12-10 20:25

HO HO HO HOOOOO......Sikken juleaften..!!!! Dejlige gaver...

Først vil jeg lige indskyde en bemærkning vedr. ovenstående. Tonganeseren har 210% ret i beskrivelsen af dicesættet - slut sprut finale og basta.

Jeg fik;

D-DAG, af Antony Beevor (stod på ønskesedlen)
Dejligt termoundertøj.
Trivial pursuit - nyeste udgave - det med jetonerne (stod også på ønskesedlen)
Gavekort til Møens Ridecenter (Møens Klint rundt på hesteryg) Konen fik et også.
Gavekort til den lokale farvehandler på 1000 kr. (Alt indvendigt på ejendommen skal males til foråret)
Desuden lidt frækt undertøj og sokker.

HH.
Asanaqigavit

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-12-10 21:22

Årh - din slyngel, Kryds.
Jeg har stavet die forkert. Hmmmmmm

Listige karl, håber at også du fik alle dine ønsker opfyldt.

Men lad os nu se, om du har stavet alle ord rigtige. Hmmmmm . . . . hæ, hæ . . du har skrevet som følger: "Det er helt utrloigt jeg har kunnet genlade ca. 18.000 stk cal. etc."

Jeg kender det godt! Fingrene arbejder uafhængigt af input`et. F.eks. laver jeg næsten altid fejltaster i ordet "tilladelse" - hvor jeg 9 ud af 10 gange skriver "tillaldelse". Godt med den stavekontrol.

Hvilken kuglevægt og type bruger du i øvrigt til .357`erne?? Jeg støber selv, men er stadig usikker på en masse ting. Tidligere har jeg udelukkende genladet .45 LC og .44 Special med hjemmestøbte kugler. Jeg er stadig at betragte som nybegynder i faget og vil være taknemmelig for gode råd.
Har du viden om et godt legeringsprøveapparat?
Med julehilsen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-12-10 22:30

Hjemmestøbte kugler ?

Det kan da så kun være lerkugler eller zink, bly er ulovligt, og andre metaller kræver noget højere temperaturer.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-12-10 22:51

Hej Luffe.

Det er såmænd fuldt ud lovligt, idet blykuglerne bruges på godkendte skydebaner, hvor man med jævne mellemrum graver kuglerne væk.

Når der støbes, skal der naturligvis tages hensyn til blyets farlighed - altså med udluftning.

I øvrigt er det stadig tilladt at bruge blyhagl i luftgeværer og salonrifler. Endelig bruger vvs-folkene stadig bly til at sammenføje tagrender etc .. Det er mærkeligt, idet enorme mængder bly derved udvaskes til afløbene. Men sådan er der så meget.

Med julehilsen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-12-10 07:19

Tonganeser, det er altså tin man bruger til at lodde tagrender med, hmm med lidt bly tilsat tinnet . Har lånt min fars luftgevær (200 bar, ved ikke hvad de kaldes) så nu går andejagten ind i haven med blyhagl 5,5. Gad vide hvordan sådan nogle franskbrødsopfedede søænder smager?

Nå men god jul og godt nytår til alle jer proff. jægere Knæk og bræk mmm.

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 26-12-10 07:59

... Er der virkelig ikke nogen af jer der har fået en tank, nogle krydsermissiler, panserværns raketter, mortergranater, en bazooka eller lignende ???

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 26-12-10 09:58

Kære Tonganeger - Tak for din korrekturlæsning, sætternæssen har åbenbart været på julespil
Jeg brugte en tohullet kugletang til støbningen af mine semiwadcuttere og en firehullet til wadcutterne (cal .38 og 357 mag.) Da det efterhånden er ca. tyve år siden kan jeg ikke lige huske hvilken vægt projektilerne havde, men kugletængerne var importert fra USA. Derudover havde vi et RCBS halvautomatisk ladeapparat til den videre fremstiling af patronerne. Der var forøvrigt iblandet lidt tin i blyet hvilket giver et pænere og mere ensartet projektil, og du kan med garanti ikke købe massefremstillede projektiler med større nøjagtighed og præcission! Der skule forøvrigt hænges godt i for at lave et par tusinde færdige patroner på en week-end...

Kan du have en fortsat god jul - og undskyld hvis der skulle have indsneget sig en tyrkfejl
kryds

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-12-10 11:34

Kan man egentlig købe bly mere ?, eller rykker i skrotrenderne og inddækningerne af ældre huse og smelter dem om.
Når suppen er oppe og koge, og I har skummet den, bruger I så det trick, med en overskåret kartoffel i et stykke ståltråd, som I lader ligge lidt i den kogende bly, for at få de sidste urenheder, op til overfladen.

Julehils
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-12-10 15:52

Hjulafbalanceringsklodser.......Hold da kæft et langt ord.
Omtalte klodser er skide gode at smelte om til en gedigen kugle.

Å ved I hvad.?? Det ik'engang løwn.

Nu vil jeg gøre jagtudstyret klar - i morgen skal der skydes grågæs.

HH.
Stegt flæsk og pernilles sovs.

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 300 point
Dato : 26-12-10 20:14

Under gårsdagens julefrokost med venner og jagtkammerater, blev der sunget rundesang. Købmanden, den lille uartige bandit, sang en rigtigt sjofert, som lyder således;

Kragen krær over Karup Aa
og Frøerne kvækker i Kæret.
Bag Sivene kryver Jens Pæsen paa,
han har alt Røven i Vejret.
Han mærker hvor Maren er buttet og trind,
saa sysler han lidt med at lirke den ind.
Hun hvisker og kysser hans stubbede Kind:
Hold op mæ aa lig' der aa pærke,
a vil ha' en Slav Pek, a ka mærke.

Jens Pæsen vender saa sindig sin Skraa
og gi'r hendes Mødom dens Bane.
Saa muler han rolig og sindig paa,
som det jo er Bøndernes Vane.
Stødt vipper hans Buksebag op og ned,
mens Bølgerne klukker mod Aaens Bred.
Og Maren hvisker: Bliv ved, bliv ved.
Do maa gjern stød' lidt vilder,
for Jøsses Kors, hvor det kilder.

Der er intet saa skønt paa Guds grønne Jord
som at lægge Laarene sammen,
mens Hjejlen messer Velsignelsens Ord,
og Storken knebrer sit Amen.
Da Viben letter med hæse Fløjt,
fornemmer Maren, den gaar med et Sprøjt.
Hun vrider med Røven og stønner højt
og hvisker - man hører det næppe:
Hvor er det Guds dejlig aa knæppe.

Jens Pæsen drager sin slatne Pik
af Marens skummende Fisse.
Saa rejser han sig med et tankefuldt Nik
og stiller sig hen for at pisse.
Han lader sit Vand i den klukkende Aa,
han spytter og ta'r sig en frisk Ende Skraa:
Naa Maren - stræv saa aa faa Bovserne paa,
vi maa skynd' os hjemad til Gaarden.
A vil be' te æ Mel'mad er skaaren.

Er der nogen af jer der kender den.???

HH.
Sprængt and i dynamitsovs

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-12-10 20:48

Joda, den kender jeg - men ikke i dens helhed, som tilfældet er i din version. Mens jeg var rekrut i Århus - omkring 1961, hørte jeg en af mine soldaterkammerater synge den. Han var journalistuddannet og var en god guitarist. Han var ekspert i små lumre viser. Jeg ved ikke hvorfra den stammer, men vi kan jo forske.
Tak for visen - den skal arkiveres.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-12-10 20:51

70 - DVMJens Pæsen var forlovet. Optagelsen er del af Karl Clausens samling af viser og folkesange fra Vest- og Sønderjylland. Samlingen indgår i Sanghistorisk ...
dvm.nu/hierarchy/theme/sanghist/title/il/?format...type... - Cached
[PDF] Jens Pæsens vise "Kragerne krær over Karup Aa - JENS PÆSEN ...Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Hurtig visning
Bag Sivene kryver Jens Pæsen paa, han har alt Røven i Vejret. ... Jens Pæsen vender saa sindig sin Skraa og gi'r hendes Mødom dens Bane. ...
www.lundskov.dk/download/jens-paesen.pdf - Lignende

Jeg fandt nogle links.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-12-10 22:46

Jeg ved at er blev forfattet en mængde lejlighedsviser om netop Jens Pæsen, som selvfølgelig er en fiktiv person. Den tids Århusvitser. Kragerne krær over etc. . er squda sød.

Mvh.
Tonganeseren

Hmmmm! Mon Balledoof kendte Jens Pæsen??? Det gjorde han su nok.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-12-10 09:31

Til Heidi-Ho og Tonganeseren.

Jens Pæsen var faktisk Balledoofs grandfætter på mødrene side, med et lille sidespring til Filippinerne og derfra tilbage til det fædrene ophav - så alt i alt er der ikke noget at sige til Balledoofs afsporede levevis Og da JP er død, er venskabet og familieskabet helt klart en realitet

Fred være med Balledoof, som ikke tør mødes med mig, skønt han nærmest truer mig ! Jeg savner stadig mødested og tidspunkt - igen er bb1 fuld af løgn !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Hvide Sande Rev

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-12-10 15:10

Jeg fik en jagtinvitation fra Knudsen. Der er bare noget jeg ikke forstår. Jeg skal møde op i hvidt malertøj og have påsat Normas indskydningsskive på front og ryg, og vralte frem og tilbage langs en jordvold. Hvis jeg møder vil jeg hører ne synge. Kan der være en bagtanke måske .
Jeg skal også have en Body-bag med mig, det fatter jeg sgu ikke den har jeg haft i mange år

Ovennænte er lige så sandfærdigt som Knudsens jagtvogn er lovlig

Herligt vejr
mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 27-12-10 19:14

Sjovt nok. Da Købmanden sang visen om Jens Pæsen, slog det mig med et - guuud deeet sku' Knudsen - ham Pæsen.

HH.
Så har man set det med.....Rød fedtet nissehue med skydemærker

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-12-10 23:20

Tak for svaret Heidi-Ho.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 27-12-10 23:30

Tak skal du ha' for POINGENE.