/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvor sidder termostat til Mazda 626 1992
Fra : gunnarb
Vist : 2064 gange
100 point
Dato : 25-12-10 13:24

Jeg vil skifte termostaten på min Mazda 626 1992 combi cupe, da der ingen varme er i kabinen. Men hvor f. sidder den hende. Jeg har fjernet luftfilteret, fordi jeg troede at den sad under den, men det kan jeg ikke se.
??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-12-10 14:58

Termostaten er normalt monteret ved vandpumpen...
Den bruges til at åbne for gennemstrømning til køler, når tempereturen i kølevæsen stiger.

Hvis du ikke har varme i kabinen, er det oftest ventilen til varmereguleringen, eller evt manglende vand på kølersystemet, husk frostvæske på denne årstid.

Hvis den mangler vand, kan der komme luft i systemet der hindre kølervæsken i at komme rundt i systemet.
vh Ben

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 25-12-10 15:56

I sin tid da jeg havde en Mazda 626 og der ikke var varme nok gav jeg den et stykke pap lige foran køleren, det vil sige det halve af køleren, men skal lige holde øje med varmemåleren at den ikke kommer forlangt op i varme.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 25-12-10 16:40

Jeg har tidligere tjekket for vand og luft i systemet uden resultat. Når termeostaten sidder ved vandpunpen, så tror jeg jeg har fundet stedet.
Tak for oplysningen Bejamin, nu prøver jeg at skifte temostaten og vender tilbage når jeg ved om det har hjulpet.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 25-12-10 19:05

Jeg har nu skiftet termostaten, nyt kølevæske på og udluftet, men der er stadigvæk ikke varme. øv. Jeg ved ikke hvor ventilen til varmeapparatet sidder. Jeg kan se 2 slanger gå ind i kabinen men ingen ventil??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-12-10 19:15

Hm..
Jeg kender ikke din bil, men har du en ide om det er elektronisk varmeregulering eller mekanisk.

Hvis det er mekanisk går der enten en arm eller vire forbindeklse (som bremsekabel på en cykel) til ventilen.
Hvis det er elektrisk/elektronisk er der en magnetventil der skal åben eller evt lukke når den får strøm.

Hvis det er elektrisk er der en metal klods med 2 ledninger.

En lille tanke. Kan de tænkes at din radiator er frosset?
Hvis den er frosset kan du varme kabinen op med en almindelig varme blæser til 230V og tænde bilens blæser på recirkulation, når du har varm luft i kabinen.

Vh Ben

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-12-10 19:41
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-12-10 20:09

På side U-13 u den fil som nomore har linket til, er der vist at det er placeet en ved nummer [1] "Airmix aktuator"

Dette tyder at temperaturen styres ved et spjæld og der skal være fuld gennemstrømning af varmt vand i radiatoren inden i bilen. Du kan tjekke om begge rør til radiatoren bliver varme, så er det i spjældfunktionen du skal finde fejlen.

vh Ben

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 25-12-10 22:29

Vareapparatet er ikke frossen, for bilen ville hellerikke varme i sommer.
Varmespjællet styres elektrisk. Når jeg flytter skyderen for varme/kulde kan jeg neden under i kabinen se en pal forskyde sig og dreje en akselende. Hele
varmeapperatet er indkabslet i en plastkasse så jeg kan hellerikke se hvor
rørerne kommer ind ude fra motorrummet. Det er meget vanskeligt at se noge somhelst inde i kabinen. Der er 5-6 stk elektriske knapper hvor jeg kan vælge hvor varmen skal komme ud. forrude, forfra , nede, mv. Når jeg trykker på knapperne kan jeg se en anden aksel dreje i position. Varmeblæseren virker også trinløst. Jeg kan også elektrisk vælge recikulation eller friskluft indtag, dette virker også. Jeg mener at begge varmerør bliver varme. Jeg forstår det ikke????