/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
termotage til udestuer ?
Fra : atie
Vist : 2162 gange
100 point
Dato : 25-12-10 11:40

Nu vi har denne kolde vinter så vil jeg høre om der er andre der har problemer med deres termotage i udestuer. Vi har et 7 lags termotag, og ligeledes termovinduer. Vi vi jo gerne udnytte udestuen og nyde den smukke sne i haven, så derfor har vi opholdt os der nogle dage her i julen, hvor vi har sat varme på derude med en zippo ovn. Der er så sket det at den sne der lå på taget er smeltet og blevet til en stor isklump der gør at taget i mellem spær (58cm) de buger lidt nedaf på grund af den tunge is, så derfor går vi ud fra at listerne mellem tagpladerne har løsnet sig på grund af tyngden, og nu kommer der smeltevand ind langs spær, det er noget rigtig møj.. Termotage i Danmark er ikke lavet til sådanne vintre vi har i Danmark lige for tiden.
Er der andre der har de samme problemer det vil jeg gerne høre og hvis man skulle skifte tag, hvilket tag kan så modstå det tryk som sneen giver, og hvad med ordentlige lister til taget, det burde ikke være nogen der trykkes ned, men skrues og er 7 lags termotag ikke for lidt ??? Og kan nogen anbefale et firma der kan levere kvalitet..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-12-10 11:53

Hvis plader tynges ned er det din "spær" - konstruktion der er for svag.
Det er ikke pladerne der skal bære det er de lægter pladerne ligger på, der skal sikre at pladerne ikke tynges ned.
Hvis de tynges meget ned kan du sætte "Soldater" lodretter lægter der støtter taget så skaden ikke bliver være.

Vh Ben

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 25-12-10 14:39

du skal bare huske at fjerne sneen fra taget inden du sætter varme på. dine tagplader er ikke beregnet til den slags belastning. det behøver ikke være vægten af isen der får vandet til at trænge ind. det kan også være is der trykker listerne lidt op så vandet kan trække ind under listerne.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 26-12-10 09:17

Glastag er nok det eneste der kan bære, men pokkers dyrt. Sidste år var der også is under sneen på vores termotag. Den måtte jeg slå i stykker og trække ned af taget stykke for stykke. Det buede også mellem spærene uden at der kom vand ind.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-12-10 11:44

Når du skriver 7 lags, er det så 16mm?

Polycarbonat kanalplader kan fåes i op til 32 mm tykkelse

De udbøjer ikke nævneværdigt, man kan gå rundt på dem...

Godkendelse af svar
Fra : atie

Dato : 29-12-10 10:14

Tak for svaret trimare46.