/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hæk og rionet
Fra : martec78
Vist : 1598 gange
10 point
Dato : 24-12-10 05:58

Næste sommmer skal vi have plantet hæk rundt om haven. Vi har en hund så jeg tænkte på om det er muligt at sætte et rionet op hele vejen på indersiden af den nye hæk. Rionettet er 100 cm højt så vores hund ikke springer over det.

Vi skal gerne have en hæk som vokser hurtigt og som vokser "sammen" med rionettet.
Hvilken hæk kan i anbefale.
Den skal være 150-200 cm når den er færdigvokset/klippet.

Den må gerne være tæt hele året således der er privatliv i haven.

Jeg vil ikke købe en helt færdighæk i fuld højde da den bliver alt for dyr.

Men hvilken hæk er til at købe for rimelige penge og som vokser sig stor og stærk hurtigt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-12-10 06:33

Bøg, der står smukt med brune blade om vinteren er en mulighed, den stedsegrønne liguster en anden, begge kan du få til ca 30 kr/m + alt dit arbejde, selvfølgelig. Dem kender jeg selv, foretrækker bøg, plantede en bøgehæk på ca 70 cm. sammen med naboen, 2 år senere var den ca 1,5 m, højere skulle den ikke være pga. udsigt.

Flere bud her http://www.greenconsult.dk/klippet_h%C3%A6k.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-12-10 06:36

For resten, sommer er stort set det dårligste tidspunkt at plante en hæk, efterår er bedst, tidligt forår er også OK, men kræver typisk vanding.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-10 08:04

Vil bare fortælle at det er et helvede at grave en hæk op hvor der er net i, jeg prøvede det for et par måneder siden.

Jeres hus er formodentlig solgt når det bliver aktuelt

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 24-12-10 11:17

det kommer an på hvor meget arbejde i vil have med klipning ellers brug thuja smarag

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-12-10 12:41

Jeg ville bruge denne http://www.planteshop.dk/shop.asp?sid=1&rfld=1&pageload=serievis&gruppeid=10&serieID=800 som kan være uklippet eller klippet.
Den vokser rimeligt hurtigt og kan købes billigt stort set hos alle planteskoler.
Og du sætter bare dit hegn indvendigt, men på en måde så du kan komme til at klippe den på den indvendige side.

Kommentar
Fra : pederkjær

Dato : 24-12-10 13:08

Rionet i en hæk er en dyr løsning, et almindeligt galvaniseret have hegn som kan købes i ruller i forskellige højder er meget billigere. Hvis hækken skal op i nærheden af 2 meter er en bøgehæk den mest stabile, for at få den helt tæt skal du huske at klippe den 2 gange årligt, da hver klipning giver nye skud.
En ligusterhæk er mere blød i grenene, et tykt lag sne kan godt få en hæk i den højde til at lægge sig ned.
Et rigtigt godt alternativ er en stedsegrøn hæk F. eks. en thuja occidentalis 'Brabant' (hurtigtvoksende og meget hårdfør)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-10 15:14

Jeg har set en hæk bestående af en smal type berberris, der kommer garntrisse ikke nogen hul-i-hæk hvalpe, desuden skal den nok klippes når man er iklædt lædertøj.

Den var faktisk flot

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-12-10 20:42

Der er mange forskellige muligheder i bar-rodsplanter. de er billige , og kan købes nu. Lærk er en mulighed, og den har den fordel, at der kan vokse Lærkerørhat under den. Den smager godt, og lærken taber godt nok målene om vinteren, men har tæt grenvæv. Kan blive meget høj, - eller klippes