/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
AmStaff trækker
Fra : napimudu
Vist : 678 gange
220 point
Dato : 12-05-03 13:27

Hvordan lærer jeg min AmStaff IKKE at trække..den plover næsten asfalt!?
Jeg har prøvet alle seler og grimer...INTET virker!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 12-05-03 13:38

Du skal lære at sætte grænser..dvs. sætte dem og så mene hvad du siger!!

Og så skal du tage på lydighedskursus, ellers overtager han hele skidtet.
Sus

Accepteret svar
Fra : NetMechanic

Modtaget 230 point
Dato : 12-05-03 13:42

Jeg har selv 3 hunde, En Amercain Staffordshire Terrier - præmieret, og en Amerikansk Bulldog - Præmieret og en Scæfer hvalp..IKKE præmieret endu :) men det kommer..
Jeg kan fortælle dig, at EKSTREMT mange hundeejere har problemer med trækkeri..Og nu? skal du høre hvor ENKELT det er..
Hver gang du skal ud, er hunden helt ekstatisk, inden i går ud ad døren...
1: Giv hunden et..og det her er MEGET VIGTIGT!! et 3i1 kvæler halsbånd..Få det på din dyreklinik, og det skal sidde sådanne at når det har kvalt ved træk og hunden stopper træk, skal det løsne MED det samme!
2:Gå over og sæt dig i sofaen, ignorer din hund TOTALT og aldeles..til den er faldet til komplet ro...Og gå ud med hende, MEGET vigtigt, DU går først ud og ind af alle døre, DU er føren..ikke hunden..den trækker KUN af en grund..en hund tror den skal jage, hver gang den skal ud..derfor er den kåd..og den tror at DEN styrer jagten, dvs den tror den er føreren...det er det du skal omvende..så stopper trækkeriet af sig selv.. Starter den sin kådhed igen istedet for ro, så sætter du dig bare igen, lige indtil den er til ro..
3: Gå ud, hunden på din venstre side, altid..går den ligefrem for dig, giver du den tilladelse til at være fører..det må aldrig ske.
4: hver gang du får et træk, giver du et hårdt ryk, og ja..HÅRDT! ikke så du flår pelsen af den, men så det chokker og overrasker og gør en smule ondt, kun ET ryk, OPad i snoren, så halsbåndet giver et SMÆK om hele halsen, og rykket skal være virkelig hurtigt og kontant, og slippes i samme øjeblik, det skal virkelig gå stærkt, når du har sluppet rykket vil du se at hunden med SIKKERHED står helt ved din side, og du roser ØJEBLIKKELIGT med et "dygtig" eller hvad du nu bruger, og et lille klap en gang imellem...en måned, så går din hund pænt..Hvis du følger dette..
BEMÆRK:
Din hund vil føle sig anstrengt over at skulle "gå pænt" på lange ture, derfor er det vigtigt at den mindst en time om dagen, får et "fri" og den får lov at udfolde sig totalt, uden begrænsninger med afstand osv, og du vil også se, at den alligevel ikke vil løbe langt fra dig, for den ved nemlig nu, at du er føreren, og et flok medlem? vil aldrig være langt fra sin fører, det er dens overlevelse :)

Kommentar
Fra : NetMechanic

Dato : 12-05-03 13:46

Endu en ting, din hund, skal du huske, er i sin tid avlet som kamphund, derfor har den en helt anden mentalitet end en Labrador f.eks. derfor er det meget vigtigt, at du er meget kontant og utrættelig over for denne type hund, den vil altid, i små træk, prøve at tage din plads i flokken, hvis det er en hanhun, sættes den på plads ved at tage den i nakkeskindet og holde den under hofterne, og løfte den fra gulvet, det værste en hanhund ved, er at den IKKE har kontrol over sin færden..det vil hurtigt få den til at indse, at prøver den at tage kontrol, mister den ALT kontrol, selv den smule den har tilladelse til, f.eks at gå på din sti :)

og husk altid
AmStaff? er IKKE for den dovne ejer! MOTION! i den rigtige alder :) dvs over 1 år ca!

Godkendelse af svar
Fra : napimudu

Dato : 12-05-03 13:49

TAK ;) mange tak!