/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvor mest sne
Fra : svendgiversen
Vist : 894 gange
35 point
Dato : 23-12-10 11:06

Min 30 cm lineal kunne lige nå til at måle snehøjden her i Sønderborg,
jeg har en hjørnegrund og det fyger endnu...

Hvem kan slå dette??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-10 11:37

Det gør det her Svend...jeg vil ikke engang gå ud af døren.
http://peecee.dk/upload/view/281068

Vores julegæster har meldt afbud...så i er velkommen til lidt mad her på Falster

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 23-12-10 11:57

2630 Høje-Taastrup = Masser af Høje snemasser ...
Men om de er højere end i Sønderborg, ja - det har jeg jo ikke styr på ...
Kommunen har brugt alt sit saltlager for mange dage siden, blev det meddelt...
Ved ikke om de får salt-levering andre steder fra ...

Jørn

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-12-10 12:41

Citat
Vores julegæster har meldt afbud...så i er velkommen til lidt mad her på Falster

Øv, hvor er det synd

Når man lige går og glæder sig, så er det bare så ærgerligt, når folk er nødt til at melde fra.
Håber I får en hyggelig jul alligevel.

Her er der i øvrigt mindst 35 cm sne. Vores små hunde ser så sjove ud i sneen. Sneen er højere end de er

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-12-10 12:48

Jeg har opgivet at måle.

Men det er ret flot og godt for alle børnene som får hvid jul.

Hunden elsker det også, men katten vil enten ikke ud og hvis den bliver tvunget kommer den hurtigt ind igen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-10 12:58

Citat
Øv, hvor er det synd

Ja det er trist...men det nytter ikke noget at sætte livet på spil ...selv om maden er det værd

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-10 13:14

Vore Julegæster fra Thy har udsat rejsen til i morgen,
sikkert klogt, men kommer de så frem til juleaften?

Ellers kan vi ikke nå rundt om træet , og har tilmed købt julegaven til min kone for mig...
Måske heller ingen julegaver, men overflod af julemad...

Og jeg har også en julegave stående, fra en østdansker der ville hente den i morgen,
hun kommer ikke på grund af vejret, så nu må jeg være julemand hos hendes forældre...

Der er vist ikke mange Bornholmere her på kandu, så blev jeg nok slået med en meter??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-12-10 13:49

Citat
Vore Julegæster fra Thy har udsat rejsen til i morgen,
sikkert klogt, men kommer de så frem til juleaften?

Ikke hvis de er på "gåben"

Hvorfor har en thybo dog udsat rejsen

Citat
Ellers kan vi ikke nå rundt om træet

Harald har billige grensakse

Citat
Måske heller ingen julegaver, men overflod af julemad...

Det sidste er også det vigtigeste

Hvorfor dog al det "piveri" over lidt sne i sin fritid - bare tænk på "barndommen" (de der kan huske) - DER VAR DER SNE i både 2 og 3 meters højde

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-10 14:01

Citat
DER VAR DER SNE i både 2 og 3 meters højde

Jaaaa Refi...sådan var det ALTID i vores barndom

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 23-12-10 15:40

Hos min Fætter i Hundested er det både Hundekoldt og Hundesvært at kravle over snebjergene ...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-12-10 15:50

Vi har masser af sne i 4660.
Driver på op til 80 cm

Der er 25 cm sne op af hoveddøren og den er i forvejen to trin oppe.

Vores julegæster må spænde skiene på, børnene skal ikke snydes for deres gaver

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 23-12-10 15:54

Her i Rødby er det helt galt har jeg opgivet at måle uden for vinduer og dør er der ophobet ca 1,2 m, men ellers vil jeg regne med 40 til 60 cm på vejen op til huset, så der godt gang i brændeovnen.
juleaften er aflyst hos børn og børnebørn i Roskilde det er det værste. men glædelig jul atter engang til jer her på kandu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-10 16:23

Hvor meget sne vi har ved jeg ikke, vi har haft sne liggende fra 23.11... så vi har meget... og er godt
trætte af det... feje fortov flere gange om dagen, lave stier på terrassen til dyrene, og bedst som man er færdig, så kommer der enten mere sne, eller en lavine fra taget

Vi har været i fryseren og finde en and for vi kommer ikke afsted i år.... nu var det ellers vores tur til at skulle have alt serveret, efter vi har holdt i flere år-- men det bliver sikkert hyggeligt alligevel, og helt bestemt en jul vi kan huske

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-10 16:28

Citat
nu var det ellers vores tur til at skulle have alt serveret, efter vi har holdt i flere år--

Ja jeg kender det.
Men som sagt er der masser af med på Falster

Min svigersøn har lige været på motorvejen og siger man godt kan køre 80 km. i timen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-10 16:42

Citat
Min svigersøn har lige været på motorvejen og siger man godt kan køre 80 km. i timen.

Det kræver jo bare at man kan komme på motorvejen.... og det kan vi ikke, vi har ikke fået ryddet i vores villakarter overhovedet, ikke nu, men fra da det begyndte at sne den 23.11

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-12-10 17:26

Saltet virker i Nordjylland

Citat
bestemt en jul vi kan huske

Jeg husker nu også 1983/ 84, den var næsten værre = Nord-på

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-12-10 18:10

He-he 9900 ca. 10 cm, som kom for en uge siden

Behold endeligt sneen der nede sydpå

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-10 18:34

Citat
He-he 9900 ca. 10 cm, som kom for en uge siden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-10 18:43

Måske man skulle måske anskaffe sig et bæltekøretøj, og drøne rundt til al den overskudsmad.
(det er en spisesmiley)
Her er det svært at måle sneen - vi skraber den jo væk hvergang der kommet noget.

og

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-10 19:01

Citat
Hvorfor dog al det "piveri" over lidt sne i sin fritid - bare tænk på "barndommen" (de der kan huske)

Har vi helt glemt at der,trods alt også faldt sne i "gamle dage".

http://peecee.dk/upload/view/281132
http://peecee.dk/upload/view/281133
Mon ikke forskellen til idag,er at alt foregår på gummihjul.(Dog ikke tog).
Et eksempel:Post Danmark,kan ikke komme rundt i deres (lune) biler!!! Vores gamle landpostbud,trampede rundt (i mangel af farbare veje) inde på markerne,med en kæmpe tornyster på ryggen,og en mindre taske ved hver hofte.En kæp i højre hånd,og så ellers derudad.Måske var han ikke hjemme før ved aftens spisetid.Jeg ta`r hatten af for mange af vores forfædre.Det var ingen "kjælle knajter".Min egen far,der kørte mælk til mejeriet,stod op om vinteren ved fire tiden,for at "skærpe" hestene.Altså slå specielle søm op i hestenes fødder/sko,så de bedre kunne stå fast,ude i sne og is.
Når jeg tænker på slige ting,går det virkelig op for mig,at vi nu lever i et velfærdssamfund.
Et af de største problemer idag: Har vi nu øl,vin og brændevin nok hjemme til julefrokosten.

God jul. Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-10 19:17

Det sidste upload ... der var jeg da slet ikke født du

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-10 19:40

Citat
Det sidste upload ... der var jeg da slet ikke født du

Det var jeg (desværre) sæl`,Pia.(*25-10-42).Og med fare for at lyde som en gammel forhistorisk,særling.(Måske rigtignok). Kan jeg godt li`at vende blikket bagud.(Selvom det ikke kan bruges til noget).Og mindes mine pragtfulde julehøjtider,i fattige kår.Mor,far 8 søskende.
Mig selv som toppen af kransekagen.Den ældste.
En tvimlsom fornøjelse.:-
Nu lyder jeg vist som Meyer,fra Huset på Christianshavn.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-10 19:53

Citat
Det var jeg (desværre) sæl`,Pia.(*25-10-42).

Ja så er jeg af yngre dato ...11-07-og model 1953
men jeg husker da tydeligt den snevinter vi havde 78/79.
hold da op mand. Den var barsk.
Vi havde på det tidspunkt 42 travheste i træning.
Stalden lå "kun" 2 km. fra hvor vi boede men det tog os 2½ time at komme derned og fodre. HVER morgen og aften ...det var en barsk vinter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-12-10 20:15

Og dengang var salt noget man brugte på æggemadder

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-10 20:46

Citat
Og dengang var salt noget man brugte på æggemadder

Helt korrekt,refi. Vi kom nemlig til at diskutere,den anden dag,hvornår man begyndte med vejsalt.
Kan ikke huske det,men mit bud er ca. 1970.Før brugte man sand/grus.
Her er allerede et nyt emne,der burde debatteres.

Undskyld Svend.

Hører man f.eks. DMI,tales der om at "gruse vejene".Jamen for pokker,i Thylandske øjne,er grus store sten.På størrelse med hønseæg,og opad. Nej her hedder det at påføre vejene sand.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-10 21:04

Ingen grund til at undskylde,
men grus eller sand, jeg kender én der bor på egnen med Danmarks største småsten?
Vist den hardiske israndslinie, hvis det siger nogen noget??

Iøvrigt går spørgsmålet ud på hvem der i dag har målt den størte snedybde? Hvor??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-10 21:17

Citat
Iøvrigt går spørgsmålet ud på hvem der i dag har målt den størte snedybde? Hvor??

Jamen,her omkring Thisted,har vi simpelthen ikke fået så meget som et lille drys,de sidste 3 - 4 dage.Der ligger vel ca. 5 cm sne.Har ligget i lang tid.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-10 21:25

Thy ligger jo i læ af de Norske fjelde. Og har derfor tit,sit eget vejrlig. Uens fra resten af DK.

Dette hører vi tit.Men hvor meget det har "på sig",ved jeg ikke.

Jeg tror nu,det betyder lige så meget,at vi ligger mellem fjord og hav.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-12-10 21:33

en lille opdatering fra 4660
på vejen mellem os og naboen er der nu ca 120 - 130 cm
Når jeg kigger ind over markerne har jeg udsyn til et vejkryds der plejer at være slemt, når sneploven(det er en traktor) kører igennem der forsvinder baglyset bag ved bunkerne

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-10 22:20

HØHØ.
Manden siger der ligger omkring 45 cm.
Han har lige været ude og skrabe igen for en time siden.
Og det er jo som i ved på Falster.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-10 22:22

>120 - 130 cm

det lyder af meget og må være rekord, men hvor er 4660?

I stedet for post eller telefon områder, hellere lands dele, eksempelvis: Vest Lolland??

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 35 point
Dato : 24-12-10 00:00

Citat
det lyder af meget og må være rekord, men hvor er 4660?

nahhh, det er jo driver, og de er kun så store fordi de bruger traktorer istedet for lastbiler, de kan ikke køre stærkt nok til at smide sneen væk, de bunker den bare op og så fyger det hurtigt til igen.

4660 er på Stevns. (Stevns klint, klintekongens kammer, Elverhøj, undergrunden osv...)
Jeg er nærmere bestemt på det sydlige Stevns
http://www.aabne-samlinger.dk/oestsjaellands/koldkrigsmuseum/
http://www.stevnsklint.dk/

Må lige ud og tage et par billeder af sneen i morgen formiddag

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-12-10 08:12

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-12-10 15:54

Så fik jeg lige tid til at smide et par billeder ind:
http://peecee.dk/upload/view/281263
http://peecee.dk/upload/view/281264
http://peecee.dk/upload/view/281265
http://peecee.dk/upload/view/281266

sjov fornemmelse at sætte sig ind i bilen, det er ikke muligt at kigge ind over sneen, det er dog lidt svært at se på billederne