/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
rettigheder
Fra : bublebee
Vist : 441 gange
100 point
Dato : 22-12-10 22:18

Jeg har en htc wildfire som for 14 dage siden var til rep fordi højtaleren i den skrættede når jeg talte med nogle i telefon (altså deres stemmer var skrættende).
Den var så afsted i 2½ uge.
Nu er den så gal igen - nu skrætter den så når man hører musik på den, når den ringer osv.

den er ikke engang 5 mdr. gammel.

Hvad har jeg af rettigheder på det her ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-12-10 22:26

Hedder det ikke skratter send telefonen til service en gang mere og hvis den stadig ikke er i orden så den ombyttet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-12-10 22:39

Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.

Kun 1 forsøg til at reparere:
En kunde reklamerer over sin mobiltelefon allerede 2 måneder efter købet. Varen bliver repareret, men samme fejl dukker op igen. Kunden får tilbudt en lånetelefon, men Forbrugerklagenævnet finder, at ét afhjælpningsforsøg er tilstrækkeligt og kunden får sine penge retur.

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 22-12-10 22:41

Ifølge købeloven har man ret til at få en elektronisk vare, der er blevet defekt inden for de første 6 måneder, byttet, medmindre det har store omkostninger for sælgeren.

Citat
Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
(Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)

Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.

Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 22-12-10 22:43

Link:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

Havde en stor diskussion om et fjernsyn, med en fra Bilkas kundeservice, men da jeg snakkede med hans chef og viste ham købeloven, fik jeg med det samme et nyt fjernsyn.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 22-12-10 22:45

Hovsa, der kom du mig vidst i forkøbet Nordsted

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-12-10 22:46

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-12-10 22:13

var inde i den tdc butik hvor jeg havde købt den idag, og han ville sendeden ind igen, men det kan da bare ik være rigtigt ?

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 24-12-10 01:04

Så vis ham dog købeloven...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-12-10 17:17

god ide CiviC

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-10 17:34

Hvor er det streng, at forretningen ikke engang kender købeloven, eller måske de netop gør, men håber på at kunne trætte kunderne til ikke at få deres ret

Du behøver da ikke printekøbeloven ud, ... er alle forretninger ikke på nettet, så kan han da bare slå den op.... hvis du skal printe noget ud, så nøjes med det du har i denne tråd ---- taget fra købeloven--- så behøver du ikke bruge så meget papir og blæk

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-12-10 18:27

nu har jeg printet paragraffer og linkene fra denne tråd ud - så kører vi derind imorgen og brokker os - igen. For så kan de selv se at de kun havde 1 forsøg på, at lave den nå !!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-10 19:15

Sådan!!!!

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 27-12-10 21:20

Skide godt.
Giv lige en tilbagemelding

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-12-10 21:43

det skal jeg gøre