/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Nedbrud ad pc
Fra : Fijala
Vist : 747 gange
500 point
Dato : 22-12-10 21:42

Har en kammerat der har ringet helt panikslagen grundet et nedbrud af hans pc. Bundkort eller processor er stået af iht hans eget udsagn. Jeg har ikke selv set på dyret men.

Han har hevet harddisken ud og smidt den i en anden pc og han kan sagtens komme ind på filer og lignende så den fejler ikke noget. Men han havde tre profiler på pcen med hver sin kode og de filer der ligger under en profil har han ikke rettigheder til. Jeg forklarede ham at han skulle køre den med at overtage ejerskabet af filer, men er blevet i tvivl om det virker. Har dog ikke hørt fra ham endnu.
Men er det muligt at overtage ejerskab når der er profilkode på???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-12-10 22:01

Har i en Linux live CD?
Hvis ja så start den fra CD skuffen i den computer som harddisken er sat til nu, Linux live CDer har ikke nogen problemer med at se ind og hente filer fra Windows installationer.
Hvis nej, så hent en Ubuntu og brænd den som ISO på en CD, brug computerens Boot menu til at starte fra CD drevet eller indstil computeren til at have CD drevet som First Boot Device:
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
vælg dansk i menuen når den starter fra CD drevet og vent til den er rullet på plads, der går et stykke tid fordi det er et helt styresystem som skal indlæses i computerens hukommelse

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-12-10 22:13

o.v.n den kan godt se ind i windows installation og åbne alle de dokumenter m.m. som ikke er fælles for alle de profiler der var på disken. Det der er problemet er at få adgang til de filer der ligger bag en profil med kode på. Ubuntu kan den kigge bag en kode bedre end windows.
Jeg kender til det med at overtage ejerskabet af filer og mapper men normalt ikke har adgang til, er bare blevet i tvivl om den kan når der er kode på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-12-10 22:18

Citat
Det der er problemet er at få adgang til de filer der ligger bag en profil med kode på. Ubuntu kan den kigge bag en kode bedre end windows
ja det er jo det jeg skriver: Ubuntu og andre Linux har ikke nogen problemer med at se ind i Windows mapper, heller ikke hvis der er kode på Windows brugerkontoen, det er kun hvis harddisken er krypteret at der skal ekspert hjælp til

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-12-10 23:00

Hvis du har taget HD ud og sat den i en anden PC, og du ikke kan håndterer filerne der,
skal du, som du selv er inde på overtage ejerskabet af HD, som o.v.n. skriver er
det et problem hvis HD er krypteret.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-12-10 16:55

Men det jeg tænker på er at hvis man med en krypteret hd vil inds kan man jo på egen pc logge ind som administrator og der råde og regere. Men kan man det når den er i en anden pc og man overtager ejerskabet.
Har ikke hørt fra vennen endnu så måske han er igang