/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bopælspligt
Fra : elha
Vist : 1287 gange
100 point
Dato : 12-05-03 13:13

Hvor mange dage om året, skal man bo på en ejendom, for at overholde bopælspligten ??

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 12-05-03 13:50

Hej elha,
jeg har umiddelbart indtryk af, at der er forskel på bopælspligt alt afhængig af, hvilken slags bolig der er tale om. Men for alm. ejndomme, der ikke beboes i embedsmedfør er reglen vist, at der skal være beboelse i min. 180 dage om året.

VH Thorendal

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 12-05-03 14:39

Ejeren af en landbrugsejendom har bopælspligt på ejendommen. I særlige tilfælde kan Jordbrugskommissionen give køberen af en landbrugsejendom dispensation fra bopælspligten, for eksempel hvis boligen er i meget dårlig stand og først skal moderniseres, eller hvis køberen er under uddannelse til landmand.
Ved køb eller supplering af en landbrugsejendom indtræder der en personlig bopælspligt for ejeren i otte år.

Hvis bopælspligten ikke bliver opfyldt, giver Jordbrugskommissionen normalt påbud om at ejendommen skal sælges inden for en frist på et halvt år. Hvis ejendommen ikke bliver solgt inden for fristen, kan sagen bliver overdraget til domstolene, der har mulighed for at idømme tvangsbøder indtil forholdene er bragt i orden.

Bopælspligten blev indført i 1973 (og skærpet i 1978) for at hindre fjerneje og spekulationsprægede køb af landbrugsejendomme. Det er også et politisk ønske, at reglerne skal være med til at styrke livet på landet. Jordbrugskommissionen administrerer reglerne restriktivt efter ønske fra regeringen og Folketinget.

Ved vurdering af, om bopælspligten er overholdt, lægger Jordbrugskommissionen vægt på, om ejeren er tilmeldt folkeregistret på adressen, der således også skal være hovedbopæl i skattemæssig forstand. Det er endvidere afgørende, om ejeren normalt overnatter på ejendommen, om familien bor på ejendommen, om ejeren har alt sit bohave på ejendommen, og om der føres en normal husholdning. I tvivlstilfælde foretager Jordbrugskommissionens sekretariat en besigtigelse af ejendommen - oftest uanmeldt.

Kommentar
Fra : elha

Dato : 14-05-03 11:39

Hej VH Thorendal
Jeg mener også, det er 180 dage, men har ikke kunnet finde det på skrift.
Mvh elha

Kommentar
Fra : Prekazi

Dato : 06-06-03 01:46

Reglerne om 180 dage er vist relevant af hensyn til skattespørgsmål.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 06-06-03 08:59

Har Du fået besvaret Dit Spørgsmål ?

Kommentar
Fra : elha

Dato : 10-06-03 08:19

Nej, det er stadig kun, hvad jeg selv ved/mener, ikke noget konkret

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 10-06-03 14:00

Har Du noget imod at oplyse, hvad slags ejendom det drejer sig om?

Kommentar
Fra : elha

Dato : 11-06-03 15:27

Et husmandssted med 12 tdr land

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 11-06-03 23:13

Er ejendommen pålagt landbrugspligt? Ellers er der formentlig ingen bopælspligt.

Kommentar
Fra : elha

Dato : 12-06-03 09:43

Ja

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 12-06-03 12:23

Citat
Ejeren af en landbrugsejendom har bopælspligt på ejendommen. I særlige tilfælde kan Jordbrugskommissionen give køberen af en landbrugsejendom dispensation fra bopælspligten, for eksempel hvis boligen er i meget dårlig stand og først skal moderniseres, eller hvis køberen er under uddannelse til landmand.
Ved køb eller supplering af en landbrugsejendom indtræder der en personlig bopælspligt for ejeren i otte år.

Citat
Ved vurdering af, om bopælspligten er overholdt, lægger Jordbrugskommissionen vægt på, om ejeren er tilmeldt folkeregistret på adressen, der således også skal være hovedbopæl i skattemæssig forstand. Det er endvidere afgørende, om ejeren normalt overnatter på ejendommen, om familien bor på ejendommen, om ejeren har alt sit bohave på ejendommen, og om der føres en normal husholdning. I tvivlstilfælde foretager Jordbrugskommissionens sekretariat en besigtigelse af ejendommen - oftest uanmeldt.

For mig at se vil det ikke være umuligt at få dispentation fra Bopælspligten, men der er nok ingen vej udenom at spørge jordbrugskommisionen.

Kommentar
Fra : Susgrav

Dato : 24-08-03 22:53

Hvornår træder bopælspligten i kraft for et helårshus der skal renoveres?

Kommentar
Fra : jln

Dato : 17-01-04 14:19

Jeg bor i en 2 værelses andelslejlighed i Kbh. Min kæreste har fået en 4 værelseslejlighed. Jeg ønsker at prøve at flytte sammen med hende, men stadig beholde min nuværende andelslejlighed som sikkerhed, hvis vores forhold skulle blive opløst.
Har jeg ret til at fremleje hele min andelslejlighed til min kærestes bror?
Søren