/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Er induktions kogeplader skadeligt?
Fra : kartoffel88
Vist : 3230 gange
105 point
Dato : 21-12-10 21:58

Hej med jer.

Har fået anbefalet at købe ovn med Induktions kogeplader, men er det ikke lidt ligesom en mikrobølgeovn hvor man ikke helt ved om det er skadeligt eller ej endnu?

Jeg gider næsten ikke at udsætte min mad for den slags kunstig opvarmning.

Nogen der ved noget om det?

Tak.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 21-12-10 22:06

Hvis du spørg en kok hvad han/hun ville vælge af elektrisk kogeplader som erstatning til gas, ville svaret være Induktions, da det er nemmere at styre varmen.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 115 point
Dato : 21-12-10 22:21

Mikrobølger er en slags radarbølger der sætter vædskers molekyler i bevægelse, derfor er de selvklart sikret mod at man stikker hovedet i ovnen.

Induktion er blot en anden måde at skabe almindelig varme på

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 21-12-10 22:22

Hmmm så skal du tage og vælge et gas komfur, der er også meget bedre og maden smager bedre efter min mening. Men ren økonomisk vil jeg også vælge induktion fordi komfuret selv retter ind efter gryden og varmer aldrig udenfor hvis gryden ikke lige passer til zonen. Men man kan jo så kun bruge magnetiske gryder og man kan sige om det er magnetisme eller en alm.kogeplade så skal der strøm til .......

Bassebo...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-12-10 23:05

Der er intet skadeligt ved induktion, det fungerer ved magnetisme,

@Bassebo og at maden skulle smage bedre ved gas???

Så gør du noget forkert, for den eneste måde, at varmekilden skulle kunne påvirke madens smag på er ved at komme direkte i berøring med råvarerne, eller ved at varmekilden er forkert i forhold til de valgte gryder og derfor forårsager indvendig afskalling, i begge tilfælde er det yderst skadeligt, så mon ikke det bare er en gammel floskel, som man brugte inden andre varmekilder blev accepteret, også af kokke?

ps. jeg har for nylig skiftet til induktion, og faktisk reagerer det endnu hurtigere end gas, og samtidig er der ingen fare for at min datter kan brænde sig på komfuret

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-12-10 23:05

vi har en Voss induktionskogeplade men konen siger at hun meget hellere vil have et gaskomfur igen, havde en Smeg, som det skulle være betydeligt bedre at lave mad på, men hvad ved jeg.

mvh
Per

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 21-12-10 23:28

Citat
en Smeg

Det skulle vidst være toppen af poppen, meget trendy
og meget dyr

Sådan et vil jeg også gerne have !

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-12-10 23:57

Jeg havde et SMEG gaskomfur og har nu Induktion.. Jeg er glad for skiftet, men der er selvfølgelig også SMEG i forskellige prisklasser.

Problemet med de fleste gaskomfurer som er fremstillet til almindelig husholdningsbrug er, at de ikke har særligt store brændere, dermed skaber de ikke varme nok til, at man rent faktisk kan stege en bøf, med induktion skabes større varme, men der er selvfølgelig nogen der hellere vil have kogt end stegt mad, så igen, smag og behag

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-12-10 05:46

skal aldrig have andet ind induktion

ps de fåes i flere prisklasser lige som alt andet

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 25-12-10 12:30

Tak for svaret LuffeA.