/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ikke hønen men koppen er skruk
Fra : svendgiversen
Vist : 2640 gange
85 point
Dato : 21-12-10 10:07

Ikke meget med Jul at gøre,
men forleden havde jeg en revnet tallerken,
og så sagde jeg uden at tænke over det: "Den er skruk".

Hvorfor siger man sådan?
Det kan jo ikke have noget med rugende høns at gøre, er det på grund af lyden??
Hvor i landet siger man skruk om revnet porcelæn, og hvorfor???

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 95 point
Dato : 21-12-10 10:20

Hejsa Svend.
Fandt lige det her...men må indrømme at jeg aldrig før har hørt det.
http://ordnet.dk/ods/ordbog?select=skruk,4&query=skruk

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-12-10 10:22

Citat
Hvor i landet siger man skruk om revnet porcelæn, og hvorfor???

Her i Thy har vi brugt udtrykket,så længe jeg kan huske.Men hvorfra det oprinder,aner jeg ikke.

Glædelig jul!!

Mosebaek.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-10 10:35

Nå det vidste du ikke Pia, men det gør vi gamle Pionerer, Mosebæk og jeg,
fra Thy og Himmerland, og min kone fra Mors kender det også...

Altså et Lydord, kendt i det Nord Jyske men hvor ellers?

Den med hønen kommer altså fra nordtysk: Schruck
men er det også tilfældet med porcelæn, næppe??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-10 11:08

>Ikke meget med Jul at gøre,

Fik lige denne:
http://www.youtube.com/watch?v=SXh7JR9oKVE

Hvordan kan man synge med Junk Food på tungen?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-12-10 11:57

Citat
Nå det vidste du ikke Pia,

Nej det må jeg da tilstå...ikke at jeg ikke ved hvad en skrukhøne er ...det gør jeg for dem har vi haft en del af...men om porcslæn der er itu...aldrig hørt det.
Men så lærte jeg da også noget i dag.

Citat
Hvordan kan man synge med Junk Food på tungen?

Spørg mig ikke ...........men det lyder smadder godt.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-10 12:10

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-12-10 12:24

Åh, åh er lige igang med de gamle bøger - og spørgsmålet lukkes

Er på nettet stødt på dette http://www.hum.au.dk/jysk/publikationer/Ejsing.pdf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-12-10 12:59

Sorry, vi tager det op igen i det nye år

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-12-10 15:41

Hej Svend!
Citat
Nå det vidste du ikke Pia, men det gør vi gamle Pionerer, Mosebæk og jeg,
fra Thy og Himmerland, og min kone fra Mors kender det også...

Os fra Himmerland,Mors og Thy,(og gamle Pionerer) ved mange ting,som andre er uvidende om.:
Citat
men om porcslæn der er itu...

Næh Pia,ikke helt itu,kun skruk.(Kun revnet).Derved giver det en mere "dump" lyd,hvis du sætter sådan en tallerken,på bordet.Man kan også sige det "klinger" ikke hel rent.

F.eks. tror jeg ikke en glasspiller,ville kunne finde tonen,i revnede glas.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 21-12-10 17:06

Vi er en del fra Lolland Falster som kender det udtryk..
Så tør øjnene Pia...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-12-10 21:51

Citat
Vi er en del fra Lolland Falster som kender det udtryk..

OK..indrømmet at jeg også bor på sydhavsøerne ...men det hjælper ikke på at jeg aldrig har hørt om det i den forbindelse.