/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Inddragelse af nummerplader
Fra : ttharald
Vist : 2578 gange
100 point
Dato : 19-12-10 22:23

Jeg påtænker at købe en bil, som er gået 2 uger over synsfristen nu. Jeg kunne tænke mig at vide, hvad der skal laves på den, for at få den igennem et syn ved netop at fremstille den og så få 31 dages frist til at genfremstille den klargjort. Vil det være en dum ide? Er det sandsynligt, at nummerpladerne bliver inddraget i stedet for ved fremstillingen, fordi fristen er overskredet eller er der andet, som kan være uheldigt i den forbindelse?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-12-10 22:37

Du kan være helt sikker på at nummerpladerne bliver inddraget hvis du kører til syn med en bil som har overskredet fristen for den lovpligtige syn.
Bestil syn til bilen og kør med en kopi af tidsbestillingen i bilen, så undgår du muligvis at miste nummerpladerne og få en bøde hvis du bliver stoppet.
http://www.politi.dk/Fyn/da/lokalnyt/Presse/Pressemeddelser/Pressemeddelelse+-+Inddragelse+af+nummerplader+og+udstedelse+af+b%C3%B8de.htm

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-12-10 22:38

Hvis det er den første indkaldelse du har fået, og du har overskredet fristen, så får du en ny indkaldelse efter en måned måske går der lidt mere, men den kommer.

Jeg kender en som skulle have synet sin bil i maj, men overskred tiden, han fik en ny efter ca 6 uger, den er også overskredet. Han har stadig pladerne på vognen i dag.

Så det er jo det offentlige der styre dette, og det går ikke så hurtigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-10 22:55

Ejeren af bilen kan bede om en ny synstid, eller han får en ny frist.
Så længe vognen stadig er forsikret sker der ikke så meget.
Men det er nok smart at lige få vognen efterset inden syn - så de ikke fjerner pladerne fordi den er for dårlig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-10 23:40

Flere synshaller har meldt ud, at de bliver sure over at blive brugt på den måde... så få hellere lige tjekket bremser og lyger og hvad der er nu er helt almindeligt at få tjekket inden syn

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-10 00:22

Det er sikkert rigtigt nordsted, men jeg kan ikke lige få øje på hvem af dem der er berettiget til at blive sure, hvis man ikke har reageret på nogle af disse skrivelser.
Her i byen, har vi 3-4 steder, hvor man kan få synet. Har man undladt at bestille tid; hvem af dem har så krav på at være sure???

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 20-12-10 01:28

Hvad er det for en bil? Hvis alle planer kikser er jeg muligvis interesseret? pris mm?

Glædelig Jul og God Nytår til alle seriøse her....

MVH@ns

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-10 02:34

Citat
Er det sandsynligt, at nummerpladerne bliver inddraget i stedet for ved fremstillingen, fordi fristen er overskredet eller er der andet, som kan være uheldigt i den forbindelse?

Nej, det er ikke sandsynligt at pladerne inddrages på grund af en overskridelse på 14 dage...og synshallen har ikke umiddelbart noget at gøre med sanktioner over for bilejeres manglende periodesyn af deres køretøjer.

Der kan gå lang tid før der kommer en rykkerskrivelse.

Men hvis bilen standses af politiet ude på vejen, inddrages nummerpladerne og der udstedes en bøde.

Og du kan ikke få bilen omregistreret til dig selv som ejer når den ikke er synet.
Det kan først lade sig gøre når bilen er synet, når fristen er overskredet.

Men at lade synshallen på den måde lave "eftersyn" på bilen for at finde ud af hvad der er galt med den, det er ikke populært.
Ligeledes skal man heller ikke komme til syn med en bil med små dumme fejl som en sprunget pære o.s.v.

Når bilen fremstilles til syn, skal det være med en forventning om, at man mener den kan godkendes.

Kommentar
Fra : idamariej

Dato : 20-12-10 10:34

Hej
Det er vist ikke normalt, at nummerplader inddrages, hvis synsfristen er overskredet. Jeg har en bil som af forskellige årsager ikke blev synet til tiden . Fristen var overskredet med et år og der var ikke et pip i den anledning.
I gamle dage var bilsyn et myndighedsanliggende med meget stive normer. I dag er det i langt højere grad en servicefunktion med masser af konkurrence, hvor firmaerne gerne vil se kunderne igen. Og jeg står netop over for syn af vores anden bil og vil vælge det samme synssted igen.

Men ring og spørg synsfirmaet, du behøver jo ikke give dig til kende med bilnummer mm.

Men bliver man stoppet på gaden af politiet vanker der både bøde og inddragelse af nummerplader men risikoen er nok meget begrænset. især hvis man bestiller tid et stykke frem i tiden og kan fremvise kvittering for dette, så tror jeg de lader sig overtale til at droppe en sag.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-12-10 17:54

Du kan jo ret hurtigt se lyset efter selv, ligesom du også selv kan kontrollere dækmønster og om der er ratslør. Og du kan vel også hurtigt få en ide om, hvorvidt bilen kan bremse - og uden skurrende lyde eller andre tegn på udslidte dele. Er der synlig rust i paneler og skærmkanter ? Hvis du kan slå huller i dem, kan synsmanden garanteret også, og så kan du lige så godt få det lavet INDEN fremstilling til syn. Hvis du kommer med noget der er klargjort, er de i reglen til, at tale med, -
og HVIS der så er fejl, er de også i reglen behjælpelige med, hvordan det skal laves for, at kunne godkendes efterfølgende.
I værste fald kan synsmanden vælge, at afslutte synet hvis mangellisten er uendelig. Så er det spild af både tid og penge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-10 19:38

Citat
Jeg påtænker at købe en bil, som er gået 2 uger over synsfristen nu.

Få dog den nuværende ejer til at syne den....

Hvis han/hun mener at det fordyrer bilen væsentligt er det jo klart en bil du burde holde dig fra....

Har sælger rent mel i posen er det vel ikke det store problem at den er nysynet ved køb (naturligvis mod en merpris for de fejl han mener er der - de skal jo laves alligevel)

Vil sælger ikke det, kan du være ret sikker på der er STORE skjulte fejl....

Godkendelse af svar
Fra : ttharald

Dato : 02-01-11 11:06

Tak for svaret severino.