/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Politiske "Meningsdannere" Enig ?
Fra : Jø_rn
Vist : 741 gange
30 point
Dato : 19-12-10 11:15

Villy Søvndal, Anders Samuelsen og Pia Kjærsgaard har ifølge en ny Politiken-undersøgelse været bedst til at udfordre og flytte den offentlige mening i 2010.
Lars Løkke Rasmussen er, mærkeligt nok, måske, på 24. pladsen.

http://politiken.dk/debat/ECE1145643/de-er-aarets-meningsdannere/

Se hele listen på 50 personer:
http://politiken.dk/debat/ECE1145549/debattens-superliga-2010/

Sådan blev listen lavet:
http://politiken.dk/debat/ECE1145662/saadan-lavede-vi-listen/

Spørgsmål:
A: Har Politiken ret, eller syntes I listen skulle se helt anderledes ud ?
B: Lader I jer påvirke af disse, såkaldte "meningsdannere", eller har I jeres egen mening ?

Jørn

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-12-10 11:44

Lars Løkke er en vatpik totalt uden format, så det er klart han ligger på 24. pladsen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-12-10 12:15

LLR må da ryge endnu længere ned det kommende år, han har jo bidt tungen af, i hvert fald en af dem.

Men jeg forstår ikke at Birthe Rønn kun er på en 32. plads, hun kan, ofte helt uden ord, kommunikere sin foragt for journalister, udlændinge, politiake modstandere mv. Måske er forklaringen på den dårlige placering, at det er svært at citere stumhed, sure blikke, lukkede døre, flugt ind i paternosteren mv.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 30 point
Dato : 19-12-10 17:32

Så prøver jeg at genopfriske mit svar fra sidst

A: Række følgen på listen har jeg ikke den store menig om.

B: Derimod har jeg meninger om - en del meninger om.

Selvfølgelig påvirkes vi mennesker af det vi ser og høre. Alle indtryk er med til at forme os.
Jeg får dog ikke lyst til at sparke til dem der ligger ned, blot fordi jeg ser andre gør det. Da jeg danne mine egne meninger om rigtigt og forkert.

Jeg syntes at vore samfund er domineret af for mange mennesker der mener det samme som de andre. Der er for mange der gør det samme som den forankørende i trafikken og der er for mange der stemmer efter hvad der menes i ”TV2 NEWS ” eller de andre programmer der forsøger at danne vore meninger.

Fænomenet kalder jeg ”Lemmings” eller ”Kejsernes soldater”. Dette fænomen er alle steder i samfundet.
Når der er kø i venstre vognbane på motorvejen, vælger mange at lægge sig ud i samme vognbane ”I troen på at det er der nok en grund til at alle de andre gør”…

Når Aktier kør op eller ned på grund af en enkelt ”skæv” handel. Skal alle have handlet aktier og så er der selvsving i market, i mange uger efter uden der var en grundlæggende Finansiel årsag.

Jeg syntes for mit eget vedkommende at det er vigtigt, at have mine egne værdier, og mine egne bevægegrunde for min valg i livet. Jeg stemmer ikke på ”Mogensen og Christiansen fra nyhederne”,

Jeg stemmer på dem der har meninger. Men så længe vores politiker også lader sig præge af selvprofilering mere end egne værdier. Er det jo ikke sikkert at vi får det samfund vi forsøger at stemme ind.

Det hele er jo grundlæggende et stort kompromis eller det muliges kunst – mest af alt for at de folkevalgte kan beholde deres egen offentlige forsørgelse (denne sidste del af sætning er lidt surt opstød).

Dagenes selvprofilering står Brian Mikkelsen for, da han forsøger at lægge pres på for at få en ”Ministertaburet” ved næste valg – da han mener det snart er hans tur… og hvis han ikke får det mener han at han er en værdig til en direktør stilling…
(Her tænker jeg - Jeg er noget, se mig, hørr mig – nu er det snart min tur, Brian 4 år, ved sin lånte Playstation).

Dem der hopper på den slags retorik, og lader Brian (4 år) af den årsag få indflydelse er i min verden ”Lemmings” eller ”Kejserens Soldater”. Da dette ikke grundlæggende handler om politiske holdninger men om Brians eget ønske om magt og status.

Vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : Jø_rn

Dato : 19-12-10 17:52

Tak for svaret Benjamin.Hansen !

+ også til jer to andre deltagere