/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ligsyn
Fra : Nik_
Vist : 2243 gange
75 point
Dato : 18-12-10 19:25

Jeg har været med til et ligsyn hvor lægen sagde at der skulle være mindst 2 sikre dødstegn tilstede for at han kunne skrive dødsattesten.
Men når jeg nu søger på nettet, står der at der blot skal være mindst 1 sikkert dødstegn tilstede.
Fx her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11087 (Punkt 7.4 Ligsynets foretagelse - Sundhedsstyrelsen).

Hvad skal man så tro? Er det Sundhedsstyrelsen som 'bestemmer' det? Eller kan i finde frem til noget andet?

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 18-12-10 19:30

Okay alt hvad jeg finder står der at blot 1 dødstegn er nødvendigt..
Det undrer mig bare for lægen kontaktede endda embedslægerne som også gav udtryk for at der skulle bruges 2 dødstegn..?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-12-10 19:37

Hvis lægen vil have 2 tegn så er det vel det der gælder

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 18-12-10 19:40

Det kommer an på hvilke dødstegn der er tale om. Er hovedet skilt fra kroppen, kræves kun dette.

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 47 point
Dato : 18-12-10 19:50

Ved ligsyn skal mindst 1 af følgende 3 dødstegn være til stede:

1) Rigor mortis (dødsstivhed).

2) Livores (ligpletter).

3) Cadaverositas (forrådnelse).

Man kan ikke være i live hvis 1 af ovenstående dødstegn er til stede, og disse tegn viser personen har været død i længere tid. Men hvis personen lige er død. kræves der flere dødstegn, så som manglende vejrtrækning, hjertet er holdt op med at slå og der skal gå 6 timer før man skriver dødsattesten

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 18-12-10 20:00

Men lad os sige der er gået 6 timer og kun livrores kan konstateres. Er det så nok? Eller skal rigor motis også være tilstede?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-10 20:08

På et hospital kan de måle hjernens aktivitet. Så der kræves 1 - 2 dødstegn. Ingen puls og ingen hjerneaktivitet.

I et privat hjem skal der være 0 puls og begyndede dødsstivhed. Det opnås ved at lægge den døde i et køligt rum.

Der er så meget kontrol med det i dag, så hellere et sikkert tegn mere, end chancen for at tage fejl.

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 18-12-10 20:11

Det er rigtigt. Men der må være et sted hvor reglerne står skrevet?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-12-10 20:56

HER..er hvad lægerne SKAL kunne se inden de må skrive under på en døds attest.
Citat
Læger konstaterer dødens indtræden ved at kigge efter andre kliniske tegn, der regnes som sikre dødstegn, herunder den 4 til 12 timer efter døden opståede stivhed i musklerne (rigor mortis), hvorved bevægelighed i leddene umuliggøres. Dødsstivheden indtræder først i nakken, derefter i underkæbens muskler. Kort efter døden optræder også ligpletter (livores), der er blodudtrædninger ("blå mærker") på de dele af liget, som ligger lavest: som regel ryggen og undersiden af benene. Tillige kontrolleres om der er vejrtrækning og om hjertet slår. Ved omhyggelig iagttagelse af disse symptomer kan døden konstateres sikkert.

Minds 4 ting.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-10 21:01
Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 18-12-10 21:05
Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 18-12-10 21:07

undskyld nordsted1 nåede ikke at se at du havde sendt det før mig

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 19-12-10 10:50

Det er det samme som jeg selv har linket til.

Ved ligsyn skal mindst 1 af følgende 3 dødstegn være til stede:
1) Rigor mortis (dødsstivhed).
2) Livores (ligpletter).
3) Cadaverositas (forrådnelse).

Så er altså stadig i tvivl.. :S

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-10 11:04

Nik, du glemmer at tælle - ophør af åndedrættet - med

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 19-12-10 11:18

Men har oplevet at ophør af åndedrættet og livrores ikke var nok - rigor mortis skulle også være tilstede? (Altså mindst 2 af de sikre sene dødstegn)

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 20-12-10 12:43

Tak for svarene.