/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Overførsel af lydbog og musik til CD
Fra : Oldboston
Vist : 857 gange
100 point
Dato : 17-12-10 20:10

Jeg vil gerne overføre nogle ældre noveller - som er frit tilgængelige på nettet - til CD og høre dem som lydbøger. Indimellem også klassisk musik fra den tid, hvor der ikke er rettighedssproblemer.

Nu kan jeg se på kandu, at der er rigtiug mange, der er gået over til MP, men jeg er ikke npet længere end til CD. Nogle af de lydfiler, jeg ønsker at overføre , ligger som mp-filer. Jeg kan se, at der er mange forskellige anbefalinger af, hvilket program, det er klogt at bruge. Nogle foreslår Windows Media, andre helt andre programmer.

Nu er der et program, som jeg er vant til at bruge til musikfiler, og som jeg har været meget tilfreds med. Det hedder VLC Media Portable, og det kan downloades gratis. Jeg synes, det har en god lydkvalitet, og det vil være nemmest for mig, hvis jeg kan holde mig til det program også fremadrettet. Men hvordan skal jeg gøre? Hvis jeg nu er inde på f. eks. lydbog.com og vil downloade en novellee af Sophus Bauditz.....så står der, at jeg kan downloade den til en mp-fil. Men skal jeg omdanne den først til mp, senere til CD for at den ikke fylder for meget, eller hur? Hvordan skal jeg bære mig ad?

Håber nogen, der kender dette program, vil hjælpe mig. På forhånd mange tak.

Oldboston

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-10 20:19

Du skal IKKE omdanne noget hvis den er mp3 - det er det "sammenpressede" format...

Ændre du den til normal lydcd vil en enkelt bog måske fylde 20-50 eller 100 cder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-10 20:22

Og glem lydkvaliteten - den kan du alligevel ikke ændre når den først er komprimeret - og du kan slet ikke HØRE forskel, højst MÅLE....

Er filen i mp3, er det blot at brænde den på cd - det kræver IKKE noget program....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-12-10 20:41

Citat
Er filen i mp3, er det blot at brænde den på cd - det kræver IKKE noget program.
øh det kommer vist an på om Oldboston vil have mp3 på CDen (Data CD) eller om det er en Lyd CD som skal brændes,
din standard player kan sikkert bruges til at brænde en Lyd CD det kan de fleste playere, jeg kender ikke VLC men bruger du Windows Media Player så kan du få en lille guide
Citat
Nogle foreslår Windows Media, andre helt andre programmer.
du vælger hvilken af de foreslåede programmer - vi fortæller hvordan du bruger programmet til at brænde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-10 20:49

Citat
øh det kommer vist an på om Oldboston vil have mp3 på CDen (Data CD) eller om det er en Lyd CD som skal brændes,

Det er jo DET jeg skriver den IKKE skal omdannes til....

Du kan ikke få en lydbog til at være på en CD som lydCD....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-12-10 20:57

http://www.formatoz.com/screenshot.html
Sæt kvaliteten/ formatet/ komprimering til det du ønsker/
og det fylder intet = lydbøger altså.
Men vælge en rimelig bitrate på din lyd = 50/ 60kbs har jeg hørt og henter det selv og lytter gennem TV som en godnat = pille, men ikke til højt-læsning
(afspilning på anlæg) så skal du op på mindst 120 kbs, ellers er det som at høre på en gammel transistor radio, med dårlig lyd til Jø_rn_gen de Umulius/ = gamle dage som sagt

VLC kan stort set afspille alt = stor overdrivelse

Kan du ikke afspille det, på din PC så skal du hente
vælg selv hurtigste down-stream
http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&biw=1012&bih=569&q=klite&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=&cad=cbv

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-12-10 20:59

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-12-10 21:15

Troede ellers o_v_n kom tilbage, når det PASSEDE = ham at svare
relavante spørgsmål ??? fra SERIØSE BRUGERE

Hvor mange gange vil du så have JØ_RN skal oprette/ nedlægge sig
for at du/ eller andre skal pi__e videre på endnu en eller anden klam ?? superbruger...
som egentligt INTET gør jer eller andre...?

TÆNK... sg_ _vært

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-12-10 21:25

Citat
overføre nogle ældre noveller - som er frit tilgængelige på nettet - til CD
sikkert ikke noget som fylder alverden og kan måske sagtens være på en Lyd CD, det er jo ikke sikkert at Oldbostons CD spiller kan afspille data CDer
Citat
Troede ellers o_v_n kom tilbage, når det PASSEDE = ham at svare
og det er så nu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-10 21:39

Citat
og kan måske sagtens være på en Lyd CD

Det er da muligt du har ret, men det ville nu være lidt dumt og konvertere noget der allerede ER mp3....

Så helle "købe" en ny afspiller (eller afspille på komputeren) - det er jo nok ikke sidste gang der er brug for en mp3

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-10 02:50

Hvordan går det Oldboston er du kommet vel igennem julen og måske også fået brændt en CD med lydbog? Prøv at fortælle lidt mere om det er en lyd CD du vil brænde og om hvor store filerne er

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 06-01-11 15:46

Tak for svaret o.v.n.. Ja, det lykkedes at få en skive brændt, men sjovt nok har der været problemer med de følgende forsøg. I det hele taget har jeg lidt svært ved at finde ud af lydprogrammerne. Gad vidt, om der findes et af de glimrende små hæfter fra Forlaget Libris om netop lydfiler. Libris har udgivet så mange fine hæfter, bl. a. om digital fotografering, og da jeg startede med pc (Word Perfect programmer og den slags) var det også tit Libris bøger, man kunne finde svar på sine spørgsmål i. Så hvis der findes noget anbefalelsesværdigt materiale om audio i trykt form, ville jeg være glad for et tips.

I andre. der svarede, skal nu også have tak for jeres svar, for der var også nogle detaljer hos jer, som jeg var glad for at få bekræftet. Det gælde no more og refi.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-11 15:40

Selv tak - godt du fik brændt en CD, og jo Libris har bøger om emnet:
Digital lyd på computeren: http://www.libris.dk/produkt/Lyd_og_musik_paa_pc.htm
Brænde med Nero 7 programmet: http://www.libris.dk/produkt/Cddvd-braending_med_Nero_7.htm for cirka 150 kr. kan du læse dig frem til hvordan, der er også om lyd CDer i den sidste bog jeg viser, når du har forståelsen for hvordan, så er det ret nemt at overføre din viden til andre programmer