/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Det Danske Sprog......
Fra : yearhouse
Vist : 723 gange
50 point
Dato : 15-12-10 22:32

Hvis jeg siger: "-Jeg kommer i morgen"...... Så er det sikkert, men
hvis jeg siger: "-Jeg kommer SIKKERT i morgen. Så er det IKKE sikkert.

Har ordet, Sikkert en modsat betydning osse?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-10 22:40

Det er sikkert rigtigt det du siger.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 15-12-10 22:41

Ja, det bruges som i dit eksempel i stedet for ordet "sandsynligvis"

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 15-12-10 22:42

Lød da bedre hvis jeg sagde: "-Det er USIKKERT om jeg kommer i morgen".....ik´?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-12-10 22:45

Citat
"-Jeg kommer SIKKERT i morgen. Så er det IKKE sikkert.

Ja så regner man ...næsten...med du kommer.

Citat
"-Det er USIKKERT om jeg kommer i morgen".....ik´?

Så regner man ikke det for særligt sandsynligt du kommer

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-12-10 23:01

Hvorfor er gamle mennesker ældre end ældre mennesker?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-12-10 23:06

Hørt fra en ung, at ældre mennesker er dem der kan klare sig selv og de gamle de skal have omsorg hvad enten de vil eller ej.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-10 23:07

Citat
Lød da bedre hvis jeg sagde: "-Det er USIKKERT om jeg kommer i morgen".....ik

Eller endnu mere korrekt hvis man i stedet brugte ordene måske eller muligvis

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-12-10 23:23

Ja, der er heldigvis mange nuancer i sproget.

Jeg kommer sikkert i morgen - så er det lidt usikkert.

Det er sikkert, at jeg kommer i morgen - så ér det sikkert.

Jeg kommer helt sikkert i morgen - så er det også sikkert.

Det er helt sikkert, at jeg kommer i morgen - ligeledes sikkert.

Men hvis vi siger, at det er sikkert sikkert - så er det ikke sikkert.

Noget lignende gælder ordet "nok".

Det er nok - så er det sikkert, at det er nok.

Det er nok nok - så er det IKKE sikkert, at det er nok.

Jeg kommer nok i morgen - så er det usikkert.

Det er nok, at jeg kommer i morgen - så er det sikkert, at man kommer i morgen, men betyder samtidig, at man ikke har lyst til at komme de andre dage.

Osv. osv.

Herligt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-10 23:55

Kommer sikkert i morgen er nok lige under kommer sandsynligvis i hierakiet.

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 16-12-10 00:24

Tak for svaret dova. Den køber jeg HELTsikkert

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-12-10 12:10

Ja, det betyder sandsynligvis sandsynligvis - eller muligvis muligvis. Alt efter hvordan man betoner ordet.

Men æv, jeg troede, vi skulle have en sjov tråd om alle sprogets finurligheder. Der er nemlig masser af eksempler på, at sproget ikke ligefrem er lavet af robotter og derfor godt kan give sprognævnet grå hår i hovedet.

Hvis man fx siger "jeg kommer NOK i morgen", er det jo mindre sandsynligt, at man kommer, end hvis man siger "jeg kommer SIKKERT i morgen"

Men din tråd, yearhouse - du bestemmer.

Og det er ganske sikkert - selv om det også er ærgerligt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-10 15:23

Nu ved jeg hvad det vil sige at købe dansk.............................hele 5 point kostede det.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-12-10 16:05

Gør som mig, Eyvind - glæd dig over, at der ikke er moms på. Så var det blevet 1,25 point dyrere.