/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
vaskemaskine i køkkenet?
Fra : Maksimus
Vist : 4555 gange
50 point
Dato : 15-12-10 21:13

Hejsa.

Hvis jeg gerne vil have en vaskemaskine i mit køkken, kan jeg så bare købe en og plugge den i stikkontakten?
Kræver det at den har sin egen vandtilslutning, eller kan jeg bare sætte den til håndvasken i køkkenet?
Jeg bor i en boligforening og viceværten sagde at jeg skulle passe på med et eller andet, da jeg kunne ødelægge et eller andet for hele opgangen. Aner ikke hvad han mente, men han sagde at jeg ikke bare kunne købe en og sætte den til.

Men hvad skal der til? Er det dyrt at få lavet en ekstra hane i gulvhøjde, så den har sit eget, hvis jeg f.eks vil have den i badeværelset? Der er dog ikke så meget plads, derfor overvejer jeg køkkenet.

Ja som i nok kan læse ved jeg INTET om det.
Håber der er en der kan hjælpe.

Tak.

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 60 point
Dato : 15-12-10 21:23

Ja din planlagte vaskmaskine skal have sin egen hane , jeg ved godt at man kan købe sådan en man kan koble på din vandhane og snap den af igen når man er færdig , men det hele ligger i at tuden på din /vores haner ikke er godt kendt til tryk og det vil der jo være når maskinen ikke tager vand, så derfor skal den have sin egen hane/tabsted.
Afløb skal jo bare være over vandspejlet i maskinen cirka 60-80 cm over gulv og husk for alt i verden at vaskmaskinen skal have jord i den stikkontakt som du vil bruge til formålet......

Bassebo.......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-12-10 21:23

Det kræver, at du får tilladelse af boligforeningen, hvis du vil have en vaskemaskine i køkkenet.

Hvis boligforeningen siger ja, så vil du også få at vide, hvad du skal sørge for.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-12-10 21:43

Helt korrekt hvad ans skriver.
De fleste boligselskaber vil sandsynligvis kræve, at den bliver installeret af en vvs'er.

Her i afdelingen hvor jeg bor har der flere gange været vandskader p.g.a. forkert installerede vaske- og opvaskemaskiner.

Den ene gang var en ny lejer ved at flytte ind på 2. sal, han installerede opvaskemaskine i køkkenet og tog hjem til den gamle bolig for at overnatte.
Næste dag opdagede min mor og far, som bor i stue-etagen, at det dryppede ned gennem loftet.
Så kan man prøve, at forestille sig hvordan lejligheden på 1. sal har set ud.

For nylig var det min nabo, som oplevede at vand bulede ud under køkken-tapetet, fordi den nye overbo havde installeret opvaskemaskine.

Hvis det var mig ville jeg ofre en vvs'er.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-10 22:26

Den bør tilsluttes af elektriker og VVS'er med tilladelse af boligforeningen (skriftligt)
Så vil din forsikring dække hvis der sker en skade.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-12-10 22:37

Hej Maksimus.
Du har kun een mulighed:

Citat
Den bør tilsluttes af elektriker og VVS'er med tilladelse af boligforeningen (skriftligt)
Så vil din forsikring dække hvis der sker en skade.

så er svaret givet ...... denne gang af Eyvind - thats it !!!

Bennymanden

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 16-12-10 03:57

Hej Maksimus...
Som ans skriver skal du havde tilladelse fra din boligforeningen. Jeg fik selv installeret opvaskemaskine i mit køkken sidste år. Det eneste boligforeningen krævet var at den blev tilsluttes af en fagmand.... En elektriker (hvis nødvendigt/hvis der ingen el er) og VVS'er.
Hele regningen står man selv for. For VVS arbejdet kan du regne med koster ca.1200/1500 + El regningen.... (hvis der skal tilføres ny kontakt/el) Så hvis det både er elektriker og VVS'er der skal installere vaskemaskine koster det nok 3000.kr +/-
Når arbejdet er udført skal din boligforeningen havde en "Kopi af regningen"

Nemmer bliver det ikke..... Så spørg din boligforeningen

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 18-12-10 18:13

Den burde monteres med vand-stop og drypbakke!!

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 19-12-10 21:29

glimrende forklaring. Lige hvad jeg efterlyste.
Tak til jer alle sammen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-12-10 22:08

Selvom du nu har fået den forklaring du efterlyste vil jeg stadig advare dig mod, at installere den uden at have fået tilladelse fra dit boligselskab.