/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Formler i Exel
Fra : CCjunior
Vist : 1057 gange
50 point
Dato : 15-12-10 20:55

Så er den gal igen

Jeg har en formel. I den indgår 2 variabler.
Nu vil jeg så gerne lave en komplet oversigt ( til vores kunder ) hvor de først følger x aksen ud til et bredde mål, dernæst ned af y aksen til et højde mål. Der hvor de 2 tal mødes, skal prisen så ligge.

Nu vil jeg så gerne have en formel som gør at den indsætter de 2 variabler ( fra x og y ) og ligger resultatet i sit eget felt.
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-12-10 22:01

CCjunior, har du ikke købt den Excel-bog endnu?

Det er den 3. formel du efterlyser i denne uge.
Har de ikke en vis sammenhæng?

Start med at gøre dig den samlede opgave klar, ellers er jeg bange for at projektet ikke løses korrekt!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-10 22:51

Start med Excel 2000 af Palle Grønbæk - kan sagtens bruges til nyere versioner
http://www.knowware.dk/download/knowware-start-med-excel2000.pdf

og en hel masse andre hæfter
http://www.knowware.dk/download.shtml

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-12-10 06:20

Projektet er klarlagt.
Jeg ved nogenlunde hvad jeg skal ende op med.
For at lave et enkelt avanceret Excel ark er der jo ingen grund til at påbegynde et Microsoft kursus.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-12-10 10:02

For at køre en tur i bilen hen til købmanden på hjørnet er det vel heller ikke nødvendigt at have et kørekort ?????

Nemme løsninger er sjældent de bedste

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-12-10 11:43

Nu går det her jo helt af sporet.
Jeg har et avanceret spørgsmål til Excel ( for mig ) og søger hjælp.

Efter jeres udlægning så kan man jo ikke spørge om noget.
Bil problemer = bliv mekaniker
opskrifter = bliv kok
computer = enhver tænkelig it uddannelse
osv osv

Hvis jeg skal til købmanden 1 gang om året så køber jeg sq heller ikke en bil til det formål..

Kommentar
Fra : sion

Dato : 16-12-10 12:25

Hvis man har et problem, man ikke kan løse på egen hånd, er man efter min mening altid velkommen til at skrive et spørgsmål her på Kandu. Uanset hvor mange spørgsmål man tidligere har stillet.

Jeg tænker bare, at man også må være tålmodig, for det kan da tage lang tid at løse en opgave, hvis man hele tiden skal skrive spørgsmål og vente på svar for at komme et lille skridt videre.

Når det er sagt, vil jeg også sige, at det kan være en rigtig god idé at læse forskellige bøger og tutorials om Excel. Herved kan man få forståelse for nogle grundprincipper, som man ikke tidligere har haft kendskab til.

Og så til dit spørgsmål: Jeg forstår ikke dit spørgsmål, CCjunior. X-akse og y-akse... er det noget med en graf, eller er det en tabel, du vil opstille?

Simon

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-12-10 17:06

Vi har en eksisterende prisliste. Den er baseret på et mål kunderne tager af deres møbel.
En højde(X akse) og en bredde(Y akse ).
Der hvor kundens møbel passer ind skal der så stå en pris. Dvs. at der er et hav af priser.

Jeg har en formel der kan regne prisen ud fra en opgivet højde og brede.
Nu vil jeg så gerne have udfyldt alle de felter som kunden kan vælge imellem.
Dvs at den selv skal kunne tage tallet fra x og y og flytte ud i formlen.
Så har jeg en formel men en masse løsninger..

Når vi så når længere hen i produktet og begynder at opdaterer del komponenterne til formlen, så vil hele min prisliste automatisk opdatere alle felter..

Håber et gav mening.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 18-12-10 11:02

Jeg ved ikke, om jeg har forstået det, men nu prøver jeg:

Din X-akse er cellerne i række 1, og din y-akse er cellerne i kolonne A. Dvs. at dine højder står i celle B1, C1, D1, E1, F1 osv., mens dine bredder står i celle A2, A3, A4, A5, A6 osv.

Du vil nu gerne have din formel til at beregne en pris i alle cellerne imellem akserne, dvs. B2, C2, D2, B3, C3, D3, B4, C4, D4 osv.

Hvis vi er enige så langt, kommer her tricket, der kan få din formel til at virke:

Du skal "låse" dine cellereferencer i formlen! Det gøres ved at skrive $ foran kolonne-nr og række-nr i en cellereference.

Start med at skrive formlen i celle B2 (jeg ganger højden med 50 og bredden med 10, men du har sikkert en mere sofistikeret formel): =50*B$1+10*$A2

Ved hjælp af $ låses række 1 (B$1) og kolonne A ($A2). Formlen kan nu kopieres ud i hele regnearket, og den vil hele tiden referere til række 1 og kolonne A.

Er det det, du mener?

Simon

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 18-12-10 14:12

Lidt mere kompliceret.

Jeg ønsker at når jeg står i f.eks B2. Så skal formlen tage den værdi der står i B1 samt A2 og overfører til formel nr 2 som er starten på flere små udregninger.
Ud fra de 2 mål udregnes strømforbrug, ledningsnet, stk antal materiale priser i fodhold til længde osv osv.
Men det eneste der skal bruges i "tilbudes arket " er facittet

Kommentar
Fra : sion

Dato : 18-12-10 14:44

Hvorfor indtaster man ikke bare ønsket længde og bredde i to celler? Så har du de to værdier, du skal bruge i formel nr. 2.

Simon