/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Netbank sikkerhed
Fra : Svend.Skaaning
Vist : 892 gange
300 point
Dato : 15-12-10 17:17

Daws Nu har jeg fået nyt dankort for 3 gang, nogen har fået fat i mine kortnumre !. Jeg har Mcafee virusprogram og pcen er opdateret (bruger et heimdal progran). Nej, jeg har ikke været på østeuropæiske pornosider. Der er ingen virus på min pc (scannet af 5 forskellige programmer), Hvad gør jeg ??. Jeg har sparnord som bank, findes der mere sikker netbanker ?. Det er naturligvis politi anmeldt, men de kan ikke finde ud af spor ??. Det burde ellers være nemt at opklarer, men det er småbeløb, så jeg tænker at de intet har gjort ved det!. mvh Svend

Kommentar
Fra : clou

Dato : 15-12-10 17:22

Håber da ikke for din pc, at du har installeret 5 antivirusprogrammer, de modarbejder da hinanden - har du taget et spyware check på din computer? ellers prøv at gå ind på www.spywarefri.dk og find et program til det der!

Måske er din sikkerhedsindstillinger ikke for "løse" - handler du meget via Nethandel, for så kan miseren ligge på et af de steder hvor du har handlet, ikke alle er lige seriøse!

Clou

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-12-10 17:36

Jeg kan kun være enig i clou bemærkninger. Og www.spywarefri.dk er et godt sted at starte.
Eller http://www.malwarebytes.org/ er også et super godt sted at bevæge sig ind.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-12-10 17:43

Hvis du har fået nyt dankort og det er på grund af din computer, så synes jeg helt bestemt at du skal formatere din harddisk og geninstallere windows og alle dine programmer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-10 17:43

Der kunne gemme sig en keylogger, men det kan de opdage på Spywarefri.

Har Du trådløst netværk der ikke er krypteret ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-10 18:03

Dit kortnummer er da ikke den store hemmelig....

Det er der da INGEN der kan bruge til noget.....

Kommentar
Fra : Svend.Skaaning

Dato : 15-12-10 18:07

Nej, jeg har ikke 5 virusprogrammer instaleret på en gang og har også prøvet en onlinescanner, der er ingen af de forskellige programmer, jeg har prøvet der har kunne finde noget!. Det er sket ved internet handel, og de beløb der blev svindlet, var i pund, euro(spansk). Nej har ikke trådløst netværk og der er ikke andre der har adgang til pce`n. mvh Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-10 18:11

Citat
og de beløb der blev svindlet, var i pund, euro(spansk).

DER kan Dankort slet ikke bruges...

Du blander noget sammen - det må enten være Visa eller Mastercard....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-10 18:22

Brug netbank gennem ubuntu (Linux) styresystem og endnu bedre via en boot memorystick.
Det gør jeg.

men køber du på nettet med dit kort....så afleveres kortnummer og kontrolnummer og udløbsdato,
med mindre du benytter paypal eller lign.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-12-10 18:41

Citat
Det er sket ved internet handel, og de beløb der blev svindlet, var i pund, euro(spansk).
- Internet handel har intet at gøre med Netbank.
Det må være nogle mindre pæne sider, du har været på og brugt dit Visa / Mastercard.

Hvis de pågældende sider ikke har indbygget nogen form for sikkerhed, eller de evt. selv har misbrugt dine kortoplysninger - har det som sagt intet at gøre med Netbank!

Kommentar
Fra : Svend.Skaaning

Dato : 15-12-10 18:53

Det er et VISADANKORT !!!! nå. og Nej det har intet at gøre med netbank, end at penge blev hævet på netbank! og nej jeg er ikke idiot, handler kun hvor der er sikkerhed !.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-10 19:03

Citat
end at penge blev hævet på netbank!

Til HVEM

Banken kan da trække dem tilbage hvis de er hævet/brugt uberettiget.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-10 19:07

Citat
Jeg har sparnord som bank, findes der mere sikker netbanker ?.

Din bank har INTET med den sag at gøre - det er jo ikke dem der laver "fejlen"......

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-12-10 19:09

Det drejer sig om, at nogen har misbrugt dit Visa/Dankort.
Det kan ske mange steder - hvis du handler på internettet opgiver du alle oplysninger: Kortnummer, udløbs md/år, evt. også navn, samt de 3 cifre på bagsiden. Bruger du dit kort i en pengeautomat, eller når du er ude og spise kan dit kort/oplysninger også kopieres enten elektronisk/foto og disse oplysninger kan så benyttes ved køb på internettet. - Så der er mange muligheder.

Så det har intet at gøre med Netbank - selv om du afinstallerer din Netbank kan de fortsat trække på din konto. Så pas på, hvor du bruger dit kort.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-12-10 19:38

Det kan faktisk godt lade sig gøre at et sted man har handlet før, automatisk hæver penge på sit kort igen. Min søn havde for en del år siden en hjemmeside registreret hos en amerikansk udbyder og han betalte for et år ad gangen. Pludselig var der hævet et lille beløb i dollars på kontoen og vi undrede os over hvad det nu var. Ringede straks til banken og fik fortalt at det abonnem,ent der var til et amerikansk firma var blevet forlænget til endnu et år. Vi havde selvfølgelig glemt alt om at huske at forlænge o.lign men pengene var hævet uden forvarsling. Det var under oprettelsen af domænet at man skulle have fjernet et flueben viste det sig senere, men det opdagede vi jo bare ikke, nej hurtigt klik videre uden at læse hvad der stod i infoen.
Efterfølgende blokerede vi så firmaet med bankens hjælp og vi var ude af det efter endnu et år.

Mon det kan være noget i den retning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-10 19:44

Se det er så ikke penge der er hævet UBERETTIGET....

Det er brugeren SELV der (ved dumhed eller uopmærksomhed) har givet TILLADELSE til det

Det kan man desværre IKKE laste andre end sig selv for......

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-10 22:29

Citat
har givet TILLADELSE til det

Netop McAfee som trådstarter bruger forlængede licenser og trak på kontoen uden tilladelse, mem mon ikke de er holdt op med det ??

Kommentar
Fra : anja5

Dato : 17-12-10 15:59

@LuffeA: Nej, det er hverken McAfee, Symantec eller MySecurityCenter mig bekendt holdt op med. De traekker automatisk naar licensen udloeber, da de har gemt kreditkortoplysningerne.

@refi: Nej, men iht. forbrugerombudsmanden er den fremgangsmaade ikke tilladt. Den fremgangsmaade som firmaerne benytter er at man skal afbestille licensfornyelse senest 3 mdr. foer licensen udloeber hvis man ikke vil traekkes automatisk på kreditkortet. Hvem husker at goere det? Hvem sagde bondefangeri?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-10 16:11

Citat
Nej, men iht. forbrugerombudsmanden er den fremgangsmaade ikke tilladt.

Han har desværre IKKE meget at skulle have sagt overfor udelandske hjemmesider...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-10 16:14

Der manglede et N