/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Peppe kyllingeret op? Hjælp
Fra : Nyx-x
Vist : 673 gange
20 point
Dato : 14-12-10 22:18

Jeg har fået lavet mig en kyllingeret i fad. Kyllingestykker på kartoffler og lidt salt og peber, med overhældt kokosmælk. og et par annasskiver på.

Men den er godt nok kedelig i smagen.
Og da jeg følger en opskrift slavisk og ikke er den bedste intuitive kokke wanabe. Så vil jeg høre om der er nogen krydderier eller andet der kan pebe den lidt op.
Karry og hvidlæg er udelukket- Det er ikke i mit køkken.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-12-10 22:41

Prøv med lidt chilli eller alternativt stærk chutney som tilbehør og så skulle du nok have byttet kartoflerne med ris.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-12-10 22:56

Rød peberfrugt smager skønt og friskt i en kyllingeret. Bacon, ristet på panden henover retten.

Eller hvad med en god salat? F.eks. tyndt snittet spids/hvidkål, groft revede gulerødder, rød peber evt. ringe af rødløg henover fadet. Creme Fraiche som dressing.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-12-10 01:54

Du skal blot drysse basilikum, salt og peber på. Du skal krydre rundhåndet, lyder som om du bruger for lidt salt og peber. Ekstra god smag giver du ved at at opløse 1 knorr hønsebouillon i lidt kogende vand, og hælde ved retten.
Peberfrugt i små tern, smager,- som Camillamoster skriver, godt også i en kyllingeret, og du kan med fordel komme tomater i skiver ved din ret.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-10 04:32

Den ret lyder noget flad, men den kan let reddes.

De søde ananas have lidt "sur" modstand, så prøv at marinere kyllingestykkerne først i citronsaft som jo også fremhæver kødsmagen.
Det er lettest at blande citronsaft med friskkværnet peber og lægge det i en plastpose, luk luften ud og rod rundt med kødet, og læg det i køleskabet en times tid.
Marinaden kan Du så hælde i fadet

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-12-10 17:46

Jeg vil holde med LuffeA- du skal marinere kyllingekødet.

Jeg marinerer til fadretter ofte kyllingekødet med garam masala, som er et blandingskrydderi, orientalsk smag
Det indeholder korinander, peber, kommen, fennikel, laurbær, nellike, ingefær, kardemomme, stjerneanis, muskatblomme og muskatnød.(knust - som pulver)

Jeg giver kyllingen en gang olivenolie, plus lidt soya eller salter let- og derefter gnider jeg krydderiblandingen
ind i kyllingen eller vender det deri. Lader ligge min. ½ time, i en frysepose i køleskabet men gerne længere.
Marinaden hældes med i retten

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 20 point
Dato : 15-12-10 18:28

Jeg går ud fra at retten er færdiglavet, og at du nu skal forsøge at redde den?
Køb hønsebouillon / fond på flaske og smag sovsen til med det og evt. ananassaft, samt evt. lidt paprika, hvis du kan lide det? På en pande svitser du i olie en rød peberfrugt skåret i strimler. Hæld dette over kyllingen. Evt kan du også tilsætte små fine ærter. Drys retten med lidt cashew nødder, peanuts eller ristede mandler med salt.

en anden idét:
Lav en blanding af hakkede soltørrede tomater (i olie) samt smuldret fetaost. Skær en revne i hvert kyllingebrydt og fyld en skefuld i hvert bryst. Varmes i ovnen. Smag sovsen til med bouillon og en smule tomatpuré.

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 15-12-10 21:59

Tak for svaret pifo.
Tak så kan det være at jeg kan gøre det bedere næste gang.