/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Formler i Exel
Fra : CCjunior
Vist : 924 gange
50 point
Dato : 14-12-10 20:58

Næste spørgsmål.
I felt a1 indtastes en værdi.
Ud fra den værdi vælger B6 mellem 3 løsninger
Nu vil jeg så gerne have B7 til at skrive en værdi som relaterer til den valgte løsning.

Jeg har kun fået det til at lykkedes med en. Men så snart jeg skifter værdi i a1, så går det galt.
Den formel der virker ser sådan ud:
=HVIS(B6='Komponent Oversigt'!B27;'Komponent Oversigt'!F27)

Jeg vil så gerne have dette her flettet på samt flere løsninger..Men det dutter ikke..

=HVIS(B6='Komponent Oversigt'!B27;'Komponent Oversigt'!F27)*HVIS(B6>='Komponent Oversigt'!B28;'Komponent Oversigt'!F28)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-12-10 21:27

Der er sikkert syntaksfejl.

Prøv lige at forklare med ord, hvad det er du vil.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 14-12-10 21:35

I felt a1 indtastes en værdi.
Ud fra den værdi vælger B6 mellem 3 løsninger. B27-B28-B29
Nu vil jeg så gerne have B7 til at skrive det varenummer som relaterer til den valgte løsning. Dvs. at til B27 hører F27- B28 har F28 og B29 har F29

F27-28 og 29 er varenumrene.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-12-10 21:40

Forstår jeg dig ret, så har du et andet regneark, der hedder Komponent Oversigt. Er det korrekt?
Du mangler en værdi hvis betingelsen er falsk. Skal der intet vises, kan du f.eks. skrive "" men forlanger en funktion en talværdi skal der f.eks. stå 0.
Du kan ikke multiplicere 2 HVIS sætninger. I stedet skal du indlejre en sætning i den anden. I det hele taget giver det sidste udtryk ikke mening.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-12-10 21:48

=HVIS(B6=B27;F27;HVIS(B6=B28;F28;HVIS(B6=B29;F29;"")))

Den burde virke - hvis du selv lige sætter referancerne ind til det andet regneark med Varenumrene.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-12-10 21:51

Åhhhhh
Jeg ser lige at der skal tages hensyn til mere end 3 numre eller hvad ?????

Den jeg har lavet gælder kun for de tre B27 - B28 - B29
Skal den kunne gælde for andre numre ???

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-12-10 21:52

Hvis det er tilfældet skal vi over i noget med LOPSLAG i stedet for.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 14-12-10 21:58

Det er korrekt at jeg henter oplysninger fra et andet regneark, men intentionerne er stadig det samme.

Prøv at komme med en eksempel på hvordan den så kan se ud..

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-12-10 22:03

I B6 kunne der f.eks. stå:

Citat
=LOPSLAG(A1;B27:F29;B27;FALSK)

og i B7 kunne der tilsvarende stå:
Citat
=LOPSLAG(A1;B27:F29;5;FALSK)

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-12-10 22:06

Husk at værdierne i B27-B29 skal være i stigende orden.

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 50 point
Dato : 14-12-10 22:07

Som jeg skrev tidligere så virker denne for B6= enten 27, 28 eller 29.
Nu har jeg også skrevet det andet regneark ind i formlen for dig, så kan du vel klare at kopiere den over i B7

=HVIS(B6='Komponent Oversigt'!B27;'Komponent Oversigt'!F27;HVIS(B6='Komponent Oversigt'!B28;'Komponent Oversigt'!F28;HVIS(B6='Komponent Oversigt'!B29;'Komponent Oversigt'!F29;"")))

Du svarede ikke på om det skulle gælde for flere numre end de 3 ???

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 14-12-10 22:08

Hehe.. Der blev jeg sq hægtet godt og grundigt af..
Tror snart jeg skal ha fundet en "excel for dummies "

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 14-12-10 22:10

Ikke lige nu.. Men det kommer det til senere. Men så må jeg jo igang igen..

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 14-12-10 22:11

Tak for svaret myg.
Det virkede sq..hehe..
Så kan jeg komme videre imorgen på jobbet. ( så kan jeg jo side og kloge mig over hvordan jeg er kommet frem til den løsning )

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-12-10 22:11

Bare brug den som den er nu - det virker i hvert tilfælde her.
Skal du udvide senere skal vi over i LOPSLAG og det er faktisk lettere at skrive, men nu begyndte du selv med HVIS

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-12-10 22:13

Sammenlign med kl 21:48 teksten. Det er samme sætning. Den sidste refererer bare hver gang til et andet regneark !

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 14-12-10 22:27

Er der et sted hvor man kan læse om de her formler ??Foruden "hjælp" i excel

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-12-10 22:30

Kender kun deciderede undervisningsmaterialer, men prøv at google

F.eks. finder man dette http://www.excel-regneark.dk/?pageIDX=29