/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
"Syg" harddisk
Fra : marcussen1
Vist : 713 gange
100 point
Dato : 14-12-10 12:54

Jeg har en Samsung sata 320 GB harddisk, der skal slettes 100%, men jeg kan ikke få hverken KillDisk eller Darins Boot&Nuke til at gøre det. Begge programmer starter men stopper umiddelbart efter. Jeg bruger HD'en til et styresystem, jeg kan godt installere på den, men det går utroligt langsomt, derfor vil jeg slette og starte forfra. Er der nogen, der kender problemet og kender en løsning.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-10 13:07

Du kan ikke slette en disk med det aktuelle styresystem.
Du må først boote fra et andet medie.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-12-10 13:31

Sæt din PC til at Boote fra CD og boot fra den CD hvor du har Killdisk liggende, jeg har gjort det mange gange uden problemer.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-12-10 13:53

Jeg har indtil mange gange slettet en hd med KillDisk ved at boote på en floppy med KillDisk.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-12-10 13:55

Prøv og køre checkdisk på harddisken, det lyder som om den er syg, som du selv skriver.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-12-10 14:16

Når jeg kører checkdisk står der: Error with drive C. Det kunne tyde på hd er kaput. Men som sagt kan jeg godt inst. OS

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-12-10 15:04

Jeg har lige kørt det program, der hedder HDDlife, og det siger:
Health status OK 100%
Performance OK 100%.
Der er 3 partitioner på disken:
100 MB NTFS system reserved
297 GB C
9 MB ikke allo.
Det er de tre partitioner, jeg gerne vil have væk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-12-10 15:40

Download Ubuntu og boot fra den

Den kan hentes her: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Så booter du fra den, den behøver ikke blive installeret. Og så kan du formatere.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 14-12-10 17:05

Hvad er der galt med en god gammeldavs Formatering.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-12-10 17:08

Den disk er vel ikke disken med styresystemmet til din pc, men bare en ekstra hd??

Hvis det er tilfældet at den er ekstra monteret, skal du da bare ind i Diskhåndtering og fjerne partitionerne derinde fra. Formater den og lav de partitioner du ønsker efterfølgende

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-10 17:27

Hvis du kan installere - kan du også skrive - killdisk/lowlevelformat/alm. format skriver på harddisken.

Har du prøvet med en ubuntu / mint CD i live tilstand, for de kan også slette - altså hvis det gøres rigtigt.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-12-10 18:57

Jeg tror, at jeg har prøvet alt, også de forskellige tips, jeg har fået fra Jer. Men nu har jeg på nettet fundet et program, HDDGURU - low level format. Det fjernede straks alt. .
Så installerede jeg et styresystem og nu kører den lynhurtigt. Jeg kan derimod stadig ikke slette med hverken KillDisk eller andre.
Harddisken må så efter min mening være "syg", eller er der noget jeg måske overser?
I skal alligevel have tak for Jeres hjælp.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-10 19:19

Killdisk og lowlevel format er det samme.

Men det kan have lidt at gøre med hvorkan du benytter programmerne.

Jeg har endnu ikke været ud for ikke at kunne slette en harddisk med gparted som er et værktøj i ubuntu/mint

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-12-10 19:33

Jeg brugt KillDisk utallige gange helt uden problemer også på denne genstridige fætter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-10 23:38

Ok selvfølgelig kan der være fejl på harddisken.
Men den kan også være låst, så den ikke kan læses.
Har den kørt med linux eller er afbrudt midt i en skrivning, kan den opføre sig mærkeligt.
Derfor bruger jeg gparted (Linux) til at "slette" og så kan jeg som regel få has på en harddisk.
I gparted vises der flag ud for partitionerne og de skal som regel slettes før sletning.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-12-10 11:17

Partitionmagic kan samle alle 3 partitions og derefter burde du kunne slette hele HD 'en med killdisk, jeg mener GPARTED kan gøre det samme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-10 16:31

Jeg har brugt PartitionMagic meget, men efter at Symantec overtog PM er den ikke udviklet og kan ikke altid kapere partitionerne..................................den har smadret en del partitioner hos mig.
Den foreslår at rette på tabellen under indlæsning...........................men ak ak ak.
PM og DI og BM var elles et af mine foretrukne værktøjer til harddiske.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-12-10 12:02

PartitionMagic er død. Så vidt jeg husker så har Symantec officielt sagt at der ikke sker flere opdateringer til den. Og den seneste version kan ikke køre på Windows 7 (egen erfaring) Idag bruger jeg Gparted isteddet, og jeg kan rigtigt godt lide at den kommer på en bootdisk så man er uafhængig af hvad der i forvejen er installeret af styresystem på maskinen. Og så ligner og fungere den stort set som PartitionMagic. Jeg vil selv anbefale dig Marcussen1 at du prøver den. Du kan hente en .iso fil på http://gparted.sourceforge.net/download.php. Jeg vil vove at påstå at hvis ikke den kan slette partitionerne på den disk så er den defekt.

Selvom at CD'en booter op med Linux så behøver man ikke at kende Linux for at kunne bruge den.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-12-10 12:10

Hmmm, når jeg selv klikker på det link som jeg lagde ind i ovenstående så melder den fejl. Men hvis du søger på gparted i google så skal du bare klikke på det link som ligner ovenstående, så kommer du ind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-10 15:18

Og så lige lidt ekstra:

En CD som hedder Parted-magic, indeholder foruden værktøjet gparted en del andre stærke værktøjer. Og som et lille sjovt + kan den starte en lille XP op i live tilstand.

http://download.cnet.com/Parted-Magic-LiveCD/3000-2094_4-10663999.html

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-12-10 16:49

Du skal fjerne punktummet til sidst i linket, så virker det.