/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Valg af tillidsmand
Fra : mexen
Vist : 1457 gange
20 point
Dato : 13-12-10 19:36

Når en tillidsmand skal vælges.
Kan han vælges af alle, eller er det kun dem der med i et fagforbund der kan stemme ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-12-10 19:46

Normalt vælges han (hende) blandt dem hvis fagforbund han skal representere.
Flere forbund kan gå sammen om en tillidsmand.
Jeg har selv været tillidsmand for Smede og elektrikere.

Men spørg det forbund der skal "huse" tillidsmanden og tilhørende fagklub.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-12-10 21:21

Jep hvis fagforeningen er dominerende vælger medlemmerne tillidsmanden. I princippet repræsenterer han alle. Også de der ikke er medlem. De har derfor krav på at overvære møder hvor tillidsmanden beretter og man diskuterer hans funktion som sådan.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-10 22:17

Citat
De har derfor krav på at overvære møder hvor tillidsmanden beretter og man diskuterer hans funktion som sådan.

Det ville jeg ikke acceptere. Det er rigtigt at der skal være et bestemt antal medarbejdere indenfor overenskomsten for at have ret til at vælge- normalt 5 medarbejdere- indenfor de fleste overenskomster.
Men tillidsrepræsentanten kan vælge at afholde medlemsmøder for dem som er medlem.

Hvis der eks. skal laves en lønaftale- skal man som TR forhandle for alle- også dem som ikke er medlem.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-10 22:20

Det er den forhandlingsberettigede organisation der godkender en tillidsrepræsentant- de sender så en anmeldelse til arbejdsgiver, som også skal godkende vedkommende.

Der skal gode argumenter for, at en arbejdsgiver ikke godkender en TR.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 13-12-10 22:28

Lige som i enhver anden forening er det kun de som betaler som har moralsk krav på at få hjælp og vejledning. Møder hvor der skal tages stilling til fagforeningsmæssige spørgsmål er selvfølgelig kun for medlemmer.
Tillidsmanden er valgt af og repræsentant for alle, men ofte har man så meget at lave at man måske ikke har tid til at hjælpe de asociale kolleger som ikke en gang gider melde sig ind i foreningen og deltage i det sociale fællesskab til alles bedste.
Desværre er det sådan at nasserøvene fra de gule/sorte såkaldte fagforeninger får lige del i de overenskomstmæssige fordele som de organiserede har kæmpet sig til.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-10 22:51

@ piaskov

sådan skal det lyde.

Men spørgsmålet er jo mere det juridiske og ikke det moralske.

Det er jo en forhandlingsberriget organisation, som har indgået en aftale- men valget kan godt foregå mellem alle på arbejdspladsen uanset medlemsskab. Men når man indkalder til valg - gør man det normalt ved at indkalde til medlemsmøde - altså vil valget foregå blandt medlemmer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-10 22:52

forhandlingsberettigede skulle der stå