/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvordan er det så gået???
Fra : Tonganeseren
Vist : 687 gange
100 point
Dato : 13-12-10 15:28

Hvordan er jagtsæsonen så gået???? Den er ikke slut endnu, men tråden kan få lov til at stå åben til d. 31. december 2010.

Selv har jeg på ingen måde nået mit mål. Det skyldes hovedsagligt vejret og vindretningerne, som i flere tilfælde har medført, at jeg er blevet røbet på pürscherne. En ravneflok på 12 - 13 individer har også gjort sit til at umuliggøre fiskret avancering. Endelig har sæsonen stået i "den nye hunds tegn", hvor jeg nok har skræmt en del rådyr, når hunden skulle kaldes til orden.
Indtil videre er der faldet en rå og en buk ud af de mindst 7 rådyr jeg havde påtænkt. Kronvildtet blev næsten skræmt til døde at flere store jagter i Gribskov, Valby Hegn og Tisvilde hegn, hvorefter de søgte sydpå til nogle store moseområder. Derudover har jeg bortskudt 2 harer og en håndfuld fasaner.
Men hvad med Jer??

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-10 15:30

Æhøm! Fiskret avancering skal staves "diskret avancering".

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-12-10 19:13

Hej Tonga.
Jeg synes det er for tidligt - ihvertfald for mit vedkommende, at skrive noget om, hvordan jagtåret er gået.
Vi har f.eks. vores anden sidste jagt på lørdag + der er flere trækjagter på ænderne, som også skal overståes før status foreligger.

Men indtil videre indrømmer jeg blankt, at jagtåret for mit eget vedkommende, er gået udover al forventning.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-12-10 19:23

Jeg har "nedlagt" ca. 10 muldvarpe og én mosegris...

Jeg er ikke jæger og ved derfor ikke hvad "bortskudt" betyder og hvorfor man gør det med harer og fasaner.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-10 19:41

Hej BertelBrander

Når man "bortskyder" et dyr, sker det med en højeksplosiv ladning, som får dyret til at forsvinde helt og aldeles - PANG PIST PUF. Det er noget mange nye byjægere benytter sig af, hvis de ikke ved hvordan man behandler nedlagte dyr.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-12-10 19:57

Skal jeg tolke det derhen at du er en ny byjæger der fornøjer dig med at få dyr til at forsvinde helt og aldeles med en højeksplosiv ladning?

Jeg prøvede at google ordet, og her kunne man god få det indtryk at ordet "bortskyde" betyder at man dræber et dyr for sjov og uden at gide at bruge det til noget bagefter. Jeg kan sådan set godt forstå om nogen kunne finde på at gøre det med muldvarpe, men jeg kan ikke rigtigt forstå at nogen kan finde på at gøre det med harer og fasaner.

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 100 point
Dato : 13-12-10 20:35

Hvordan det er gået !!. Jeg sætter mig et mål som et vandpolo mål, og håber selvfølgelig på et resultat på størrelse med et amerikansk fotball goal.

Burde skyde en masse rådyr, men fingren forblev lige så stiv, som en hvis ting på en fyrig hingst, da rådyrene ledte efter føde på de snedækkede frossne marker, og de næsten skubbede til een når man afgrenede diverse løvtræer`i hegnet.

Kragerne skriger hånligt omkap med diverse andre krumnæb, fordi man ikke magtede den korrekte camouflage, sammen med hunden og det kun blev til 5 af kollegaerne.

Gæssene gakker lystigt oppe i 60 meters højde som de stiger til ca 200 meter før, de passerede`et par næsten totalt fladtliggende ting, mig og hunden.
400 meter senere decenter de næsten lodret ned i søen, med en perfekt efterfølgende landing, hvor de med en sædfølgelighed klapper vingerne sammen, som en anden gang flaps på en Airbus, med det sidste hoverende gak gak henimod hund og mand i agerenden, snydt så vandet driver endnu engang.

Rævene trækker deres spor i sneen, hvor der drypvis ligger fjer af en fasankok, men var aldrig hjemme når peletonet mødte op.
Kronvildtet står stout i en stor rudel og klumper 15 minnutter efter skydetid og man fornemmer, de skuler lidt efter eén med et svendent grin fra øre til øre.

Fik det som jeg kan tilkomme til fryseren, var ikke bedre, men fik igen fuld valuta på opleveren.
Men bare vent til næste år!!!!!
Har indstillet jagten sammen med vinterens kommen, vi skylder lidt fair play. Naturen skal nok regulere det nødvendige, med de kræfter som er sat ind for nuværende fra dennes side.

Mvbh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-10 20:50

Nej, BertelBrander. Jeg svarede bare på et tåbeligt indlæg.

Og nej, BertelBrander, du har heller ikke Googlet dig til en forklaring om, at bortskydning betyder, at man nedlægger (dræber) noget for morskabs skyld.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-10 20:54

Hej BW.
Derfor satte jeg også opgørelsesdatoen til den 31. december, fordi vildtet får det svært, hvis vinteren fortsætter i samme boldgade.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-12-10 21:15

Tonga, gider du forklare for den undrende skare hvad "bortskyde" betyder og hvorfor du går rundt og "bortskyder" harer og fasaner?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-10 21:56

Styr nu din brandet - Bertel. Du kan squda selv gå ind på Google, Google og tjekke ordets betydning. Tast du nu bare "bortskydning" - og du bliver meget klogere.

I stedet synes jeg du skal forklare hvordan du kan linke ordet "bortskyde" sammen med at dræbe for sjov. Snup lige et par kopier af det du læste, så vi andre kan forstå de små detaljer i - og hvad der sker i dit hovede. Tak.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-12-10 22:00

Ok, jeg går så ud fra at "bortskyde" er det samme som at dræbe dyr for sjov. Det et helt forståeligt at du helst ikke vil indrømme at det er sådan det hænger sammen, og derfor forsøger at snakke uden om.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-10 22:23

Være nu en sød dreng - Bertel, og tjek hjemmesiden her. Det burde du selv have fundet ud af. Så bør du ikke være i tvivl om noget som helst. Ooooog dog. Men bortset fra det, så er det god læsning - også for en åbenbart ikke-jæger.

Afskydningsmodeller - 13.27På denne måde måde fremelskes de gode genetiske anlæg ved at bortskyde de ... Ved model 1, kan man risikere at bortskyde bukke, som det pågældende år har ...
www.raavildt.dk › Råvildt - Cached

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-10 22:27

Nej, nej, nej og atter nej. Denne artikel skal du læse:

Synspunkt: Lad bukkene have fred til efter brunsten - 13.29En anden vej er naturligvis, at gøre forårsjagten på råbuk til det, der var praksis i starten (cirka 70 år siden), nemlig kun at bortskyde et mindre antal ...
www.dls-jagt.dk/jagt/.../synspunkt_bukke_fredning.html - Cached - Lignende

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-12-10 23:29

Hej Tonga. Dit link til DLS jagt/ jagt, virker ikke.!

Prøv dette her; http://www.dls-jagt.dk/jagt/debat/synspunkt_bukke_fredning.html

Og til Betterwisser

Kig i spookyyyy tråden. Jeg spørger dig om noget.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 14-12-10 08:20

Hej Tonganeser.

Indtil nu er sæsonen forløbet efter planerne og der er skudt både ræve og specielt krager i massevis, med hjælp fra nogle af egnens unge jægere, som så til gengæld også har været inviteret med på de "rigtige" jagter - noget for noget, sådan må det være !

Råvildtet er blevet decimeret til et fornuftigt leje. Kronvildtet er der, men kun en enkelt er det blevet til (12 ender). Agerhøns og fasaner har vi ligeledes haft gode afskydningsresultater på. Ænderne har virkeligt været en fornøjelse i år, specielt krikkerne ! Gæssene har heller ikke skuffet i år, men det er nogle smarte fyre som ikke er nemme at narre ! Harerne har været lidt skuffende, men de er på revirene, så med lidt mere målrettet jagt på dem, kan der skydes en del flere. Nogle få snepper har ligeledes fundet vej til middagsbordet !

Men vi har haft indstillet al jagt de sidste 3-4 uger p.g.a. vejret, udelukkende for at beskytte vildtet og med de vejrudsigter der er lagt op til, tror jeg vi må afvente den nye jagtsæson 2011 - men vi har været tilfredse.

Jeg vil ønske alle en rigtig glædelig jul samt et godt nytår.

De bedste hilsner
Provsten1
Multi-X
Læsø

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 14-12-10 08:38

Tja, her i Hundested har det virkelig været en sløj sæson

Indtil nu har jeg kun nedlagt;

2 pisse irriterende hunde der sked på stranden!
1 svartbag (mågeart!) der tillod sig at klatte på min kanllert!
1 langsomt gående gamling, m. tilhørende rollator ( måtte ha' begge løb!)(Rollatoren)!
Naboens skabede kat røg også en sen aften!
Motoren i min svogers bil - En 6 cylindret kleppert der måtte ha' en ½ kasse pløkker! (Ville ikke starte!)
Et par jagtkammerater røg der også under den almindelige jagtfeber - Men har masser af reserver til næste jagtsæson!

Men det værste var squ da jeg var ved at skyde min egen fod af (den højre!), da jeg stod og fumlede med gøbben under armen, og samtidig skulle drikke en ordentlig Gammel Dansk + en FF'er samtidig!!
Men OK, klokken var også kun 5 om morgenen, og det eneste der skete var at min kammerat nu mangler en jagthund!

Men som skrevet, så er sæsonen ikke slut, og jagten går videre -

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-10 18:07

Tak for svaret betterwisser.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 14-12-10 19:08

Mvbh

BW