/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan man redde misfarvet uldtøj?
Fra : polarbeth
Vist : 8849 gange
20 point
Dato : 13-12-10 11:59

Hej,

Jeg har netop fået vasket noget hvidt uldtøj (1 undertrøje i uld/silke-mix og 1 babybody i ren uld) sammen med en par mørke bukser, der efter gentagne ganges vask åbenbart stadig smittede af, så uldtøjet har nu dels fået en rigtig kedelig farve, og dels er der kommet et par grimme skjolder.

Kan det mon reddes? Udfra hvad jeg kan finde af råd om misfarvet tøj, gælder det mest bomuldstøj, der jo kan tåle lidt mere. Men hvad med uld, skal jeg mon bare skal affinde mig med, at jeg har ødelagt uldtøjet? :(

Mvh.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-12-10 12:05

Du kan farve tøjet, men når det er skjoldet, er jeg ikke sikker på det bliver så godt??

Prøv at tal med Matas om det, og tag noget af tøjet med, så kan de råde og vejlede dig

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-12-10 12:12

Se her engang.
Citat
Afblegning:virker som regel kun på naturstoffer - uld, bomuld,hør og silke.
- Du kan afblege f.eks. et par cowboybukser eller en T-shiurt ved at lægge stoffet i blød i en klor-opløsning, der fremstilles ved at opløse tørklor (købes i større Matas-forretninger) i vand – du skal bruge 4 spiseskefulde til 10 liter vand. Tøjet skal ligge i blød natten over eller indtil tøjet har mistet farven –

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-10 17:36

uhh, nej ikke klor til uld og silke- det bliver ødelagt

Så hellere pletterne og stille og roligt få det vasket ud efterhånden.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-10 17:50

eller som jeg læste et sted:

virker nok først til sommer :)

Citat
Læg det ud i solen. Det virker forbløffende effektivt. Ellers kan du få noget galdesæbe i en helsekost biks der kan tage det.

Det med galdesæben, er altså til andre pletter, som er fedtholdige, men det med solen lyder troværdigt.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 20 point
Dato : 13-12-10 21:30

Du kan lægge det i blød i brintoverilte, hvor du vender det rundt og trykker vandet ud ind i mellem. Brug handsker. Gør det over lang tid, og når det ser ud til, at pletterne er væk, skylder du i eddikevand; også gerne over tid

Godkendelse af svar
Fra : polarbeth

Dato : 15-12-10 15:08

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : polarbeth

Dato : 15-12-10 15:09

Tak for svar, alle, jeg må prøve mig frem, ellers vente på at solen kommer frem til sommer. :)

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-12-10 22:52

Hvis du er heldig, kan du måske på bibliotek.dk få hjælp til at finde en gammel opskrift på blegning af uld. Desvære kunne jeg ikke finde mine gamle bøger fra tekstilskolen. Den opskrift du får, er nok med 40% Brintoverilte, og du kan nu kun købe 10%, så der skal du gamge mængden med 4. Tid er også en hjælpsom faktor.