/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Partitioner m.m. i XP
Fra : Franko
Vist : 499 gange
150 point
Dato : 11-05-03 19:57

Hej med jer,

Jeg har lige nogle spørgsål vedr. partitioner m.m.
Jeg kører med 2 harddisk på min maskine med WIN XP.

Nu har jeg allokeret min ene disk der er på 40 BG ud på 2 partions - den ene c:, den anden "NY ENHED". Mit spørgsmål er nu, om hvis jeg sletter den "NY ENHED" partition om den så lægger de 6,36 GB der ligger på den over på c: der i sagens natur indeholder 33,64 GB?
Hvis ikke, hvordan skal jeg så få tømt den partition? Den indeholder ikke noget - det er kun den partition på c: der er noget i.

Noget andet er min anden disk. Den har der været en masse problemer med, og nu har jeg endelig fået delt den op i 2 partitions - problemer er at jeg ikke kan komme ind på dem uden at systemet sprøger om den skal formatere, og det skal den ikke. Der er noget data på jeg skal bruge.

Håber I kan hjælpe...og ja, jeg har rodet med alle måder de jumpers kan sidde på

/F

Accepteret svar
Fra : rsnilsen

Modtaget 160 point
Dato : 11-05-03 20:10

gd
Din nye enhed kan legges til ved hjælp av partion magic.
Hvis du har partionert din andre hard-disk har du slettet de data som er der, du kan ikke komme ind på disken uden først å formatere. Det kan du gøre via wxp.
Det er mulighed for å redde data som findes på denne disken ved hjælp av feks pc inspector file recovery (gratis pgr.), du må imidlertid ikke begynde å skrive til disken før du har kørt dette program, el. et tilsvarende "recovery prgr."
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-03 20:10

Med Partition Magic kan du gøre alt det du vil. Hvis de to partitioner er hide på HD nr. 2 Kan PM evt. gøre dem synlige. På HD nr. 1 kan du slette "ny enhed" og gøre C tilsvarende større.
Emesen.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 11-05-03 20:11

Hvis XP spørger om denne partition skal formateres, må det jo egentligt tyde på at denne section ikke fremviser nogen art af format, hvordan kan du så tale om nogle datas som du skal bruge.
Hvis det er et areal som du skal bruge til noget andet så kan du deaktivere dette så skulle XP holde fingrene for sig selv
Mvh OW
{Nu har jeg allokeret min ene disk der er på 40 BG ud på 2 partions - den ene c:, den anden "NY ENHED". Mit spørgsmål er nu, om hvis jeg sletter den "NY ENHED" partition om den så lægger de 6,36 GB der ligger på den over på c: der i sagens natur indeholder 33,64 GB?}
her er svaret nej

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-03 20:29

hjælp og support>søg>disk>rul ned til og vælg bruge diskhåndtering>vælg computeradministration (lokal)>diskhåndtering>her kan du slette dit "ny enhed"
Jeg kan ikke afprøve om du også kan udvide C bagefter.
Emesen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-05-03 03:26

Jeg kan kun tilslutte mig anbefalingerne af Partition Magic. Den kan sagtens fjerne den ene partition fra disken og lægge den tomme plads til dene anden. De værktøjer som følger med windows kan naturligvis også slette en partition, men den tomme plads kommer så blot til at ligge ubenyttet hen indtil man opretter en eller flere nye partitioner. Med hensyn til den anden disk som du har en del problemer med, så må der være sket et eller andet. Jeg anbefaler dig at du hurtigst muligt får kopieret de data som du har der over på for eksempel en anden disk, og formaterer harddisken. Muligvis bør du helt fjerne partitionerne og oprette den igen.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-05-03 16:32

I XP kan jeg ikke se nogen mulighed for at ændre størrelse af en partition, kun slette og oprette. Så partition magic er sagen. (læs medfølgende hjælp først)
http://www.edbpriser.dk > software > Powerquest > Fuld version > søg > PM8 = 465 Kr.
Emesen.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 12-05-03 17:16

Det er en god ide at tillægge sig Powerquest PartitionMagic 8. Dermed vil foranstående spørgsmål være en saga blot, dog skal det pointeres at PM8 ikke er et legetøj til et hvert fornøjeligt anvendelses formål.
Læs manualen godt igennem og tag sikkerhedskopier.
Mvh OW

Godkendelse af svar
Fra : Franko

Dato : 26-05-03 09:23

Tak for svaret, rsnilsen.
Det fungerede fandeme

Det var stort!