/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Blodtryk
Fra : Nik_
Vist : 714 gange
50 point
Dato : 11-12-10 16:33

Hvordan kan man forklarer et blodtryk på 140/40? Altså det diastoliske er jo rimelig lavt og det systoliske let forhøjet? Det er især det diastoliske på 40 jeg ikke helt forstår....?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-12-10 16:37

Hvem skal du forklare det?

Skal du til eksamen i Medicin?

vh Ben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-12-10 16:46

Måske du kan bruge dette??

http://www.netpatient.dk/hypertension.htm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-12-10 16:47

Hej.
Det systoliske blodtryk:
Trykket i blodkarrerne, når hjertet
trækker sig sammen og pumper blod ud i kroppen.
Det diastoliske blodtryk:
Trykket i blodkarrerne, når hjertet slapper af og fyldes med blod.
Blodtrykket svinger i løbet af døgnet – når du er ophidset, har travlt
eller anstrenger dig stiger blodtrykket. Når du slapper af eller sover
falder blodtrykket.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-12-10 18:13

Der er ikke noget at være nervøs for. Det lave tryk er meget normalt for en i form og det høje svinger hele tiden i løbet af dagen. Elite idrætsmænd kan have et diastolt tryk på 30 uden det er unormalt. Det må helst ikke være over 90, så kommer man i behandling.

Så bare slap af.

Annuller spørgsmålet
Fra : Nik_

Dato : 12-12-10 17:01

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål