/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afslutning af svømmende gulv ved dørtrin
Fra : pmbruun
Vist : 6388 gange
100 point
Dato : 11-12-10 12:35

Jeg planlægger at lægge et nyt svømmende gulv (klik-træ) i vores køkken. Af hensyn til gulvets bevægelser skal det afsluttes mindst 1 cm fra alle vægge, dørtrin etc.

Langs væggene kommer der kantlister, som dækker denne 1 cm revne - fint nok.

Men jeg har også to døre - én for enden og én i siden af rummet - altså både i gulvlamellernes længde- og bredderetning. Den for enden åbner ind i rummet, den anden ud af rummet.

Det nye gulv kommer til at flugte med de eksisterende dørtrins højde.

Så hvordan får jeg en pæn afslutning mellem gulvbrædderne og dørtrinnet, så der ikke bliver en gabende revne?

Jeg har overvejet en elastisk fuge - men er det ok eller blokerer det for gulvets bevægelse? Andre løsninger?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-12-10 12:50

Min mand lagde flydende gulv i køkkenet. Han lagde en elastisk fuge (silikone) imellem køkkenelementerne og gulvet. Det har holdt rigtig fint. Han gjorde så det samme imellem gulvene i køkken og stue (trægulv til trægulv). Og imellem køkken og entre (trægulv til fliser). Det ene sted holdt fugen fint, det andet sted blev det grimt ret hurtigt, så der har han nu lagt en gulvliste /niveauliste.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-12-10 15:45

Du saver de nederste cm af karmene så gulvet glider ind under karmen. Derefter er det bare passende lister. Du kan få trædelister af alle mulige slags metal.

Fuger er ikke godt hvis der skal gåes henover dem da de samler skidt og slides hurtigt.

Til at ordne det nederste af karmene er en Multicutter et eminent stykke værktøj.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-12-10 20:11

den ideelle løsning er, at du hæver dørene så gulvet kan løbe ind under dørtrinet. alt andet bliver knallertløsninger som du alligevel ikke bliver tilfreds med. og for god ordens skyld, så er det med en cm luft hele vejen rundt altså ikke nødvendigt. de klikgulve man får nu om dage, er enten krydslimet træ eller kunststof, og det arbejder ikke ret meget.

tømreren