/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
sne falder af tag
Fra : risvej07
Vist : 780 gange
100 point
Dato : 10-12-10 16:48

jeg bor i et nybygger område hvor husene ikke er mere ind 3 år gamle og ved siden af ligger et ældre villa område. mit hus vender nord/syd og det gør ca-1/3 del af husene
nu er mit spørgsmål : at sneen falder af mit tag på den syd vendte side er ikke overraskende
men at det sker som det første hus. for 3 år i træk. er det der undre mig, f.eks faldt sneen ned for 4 dage siden og det er ikke faldet af andre. mit hus er isoleret efter alle regler og det er samme byg herre der har bygget ca. 60 af husene. vi bruger ikke meget varme ca. 6000kr i naturgas for et hus på 128 kvm. og en luftfugtigthed på ca.35 ..... nogen der ved hvorfor????

Kommentar
Fra : clou

Dato : 10-12-10 16:52

Er tagstenene i samme materiale i alle husene? - synes nemlig, at jeg oplever, at de huse der har glatte overflader på deres tagsten, de kommer hurtigere af med sneen, ellers melder jeg PAS

Clou

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-12-10 16:54

Det må være tagstenene der gør det. Er de glaserede glatte sten ???

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 10-12-10 16:55

ja, de 60 huse har samme slags tagsten nogle røde nogle sorte men samme fabrikat og model
og de er ikkke glasseret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-12-10 17:10

Vi har også haft en mindre lavine på vores udestue, men kun på halvdelen på den ene side.... måske det kan være at lige den del er lidt mere udsat for vind/vejr end resten at taget/husene hos dig

Der hvor vi havde lavinen, er der hvor solen først når til taget, resten bliver først ramt en anelse senere

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-10 17:37

På TV2 her til morgen advarede de netop om at sneen kunne rutche af tagene.

Det bunder nok i at det ikke har været hård frost så sneen har ikke kunnet nået at "bide sig fast" i tagstenene.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-12-10 17:47

Citat
Der hvor vi havde lavinen, er der hvor solen først når til taget,

Klart...det får jo mere "varme" end resten når at få

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-12-10 17:54

Når området er nybygget, er der vel ikke store tråer der skygger for nabotagene og ikke for dit?

Selv om dit varmeforbrug ligger lavt, kunne det måske være en idé at få lavet en termografering, så du kan se om der er nogle steder hvor varmen slipper (særlig meget) ud. Det koster vist ca 1000 kr.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-12-10 20:30

Vores tag er glaseret, og dermed glider sneen hurtigere af end hos naboerne. Der lød en frygtelig rumlen forleden dag og hundene gik helt amok, da sneen pludselig skred.
Der kan være en lille forskel i tagets hældning, der gør at sneen på jeres tag glider hurtigere af end hos naboerne. Det er ikke sikkert, at I kan se det med det blotte øje, men forskellen kan sagtens have stor indflydelse.
Det kan også have noget at gøre med beliggenheden af huset. Ligger jeres hus på en hjørnegrund, eller ligger det i læ af de øvrige huse?
Og selvfølgelig kan det have noget at gøre med, hvilke huse, der er isoleret bedst.
Vores hus er nyisoleret, men det er alligevel vores tag, der først frigiver sneen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-12-10 20:38

Citat
hundene gik helt amok

ÅHHH ...den stakkels hund. Den blev da forskrækket.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-12-10 20:46

ja Pia, den ene hund blev faktisk rigtig bange. Den rystede over hele kroppen. Måske ikke så mærkeligt, for hele huset rystede nemlig. (og jeg? Jeg må tilstå, at jeg fik et chok uden lige, og det kunne hunden selvfølgelig mærke også).
Manden blev til gengæld sur, for han havde netop fjerne sneen fra vores flisegang, og det var præcis dér, at sneen faldt ned ...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-12-10 20:53

Citat
og det var præcis dér, at sneen faldt ned ...

Sådan er det jo altid....og hvad siger man så ???
PÅ den igen makker

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-12-10 21:00

jep, jeg trøstede ham med at han fik god motion - helt gratis - ho ho ho

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-12-10 21:05

Citat
ho ho ho

Så havde du vel varm kaffe til ham...den stakkel.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-12-10 06:47

høj musik -gode skænderier og idelig hundeglam sætter taget i vibrationer og løsner derfor sneens vedhæftning !

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 11-12-10 07:12

Er dit tag sort?? Vi er nemlig nogle stykker der har fået sorte ståltage og jeg skal love at at det er der sneen først smelter og falder ned ,ligeså snart solen står på

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-12-10 08:05

Visse steder på vores tag glider sneen ikke så let af. Det er dér, hvor noget stikker op af taget. F.eks. udluftningskanaler eller andet.
Der, hvor taget er helt glat, glider sneen først af.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-12-10 11:14

Vores genbo et par huse herfra har ca. 30 grader tag af sort skiffer. Sneen forsvinde ved det mindste solstrejf. Her til morgen var husene omkring os ved at miste sneen. Men den sorte skiffer var helt snefri!